Cultura

Antifeixisme i feminisme musical de tardor

L'edició d'enguany del Festardor, un dels esdeveniments musicals més destacats del País Valencià que combrega grups de rock, rap, ska, punk o reggae, ha estat marcat per les consignes de diverses bandes a favor de la històrica manifestació antifeixista del passat 9 d'Octubre i contra la violència masclista, amb els catalans Kop cremant una foto dels agressors de la Manada. Celebrat a la Pobla de Vallbona (Camp de Túria) i amb clams també contra l'empresonament dels dirigents catalans, ha comptat amb una gran assistència d'espectadors que han omplit de gom a gom els tres escenaris. Les crítiques per les cues durant el primer dia, però, ha estat la nota negativa d'una triple jornada musical que ha tingut lloc aquest cap de setmana.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Els carrers de València s'havien convertit en un clam contra el feixisme i la seua impunitat. Protegits per un ampli cordó policial i per un doble servei de seguretat intern, més de 15.000 persones van manifestar-se el passat 9 d'Octubre a la capital valenciana com a resposta a les agressions neonazis de la darrera diada valenciana. Tot i que durant la mobilització van intimidar-se a periodistes per part d'ultres d'extrema dreta i en finalitzar la marxa van produir-se atacs ultradretans, la reacció ciutadana i el dispositiu policial van alliberar parcialment la festivitat dels valencians del segrest interessat del blaverisme més virulent i del neofeixisme valencià. Una protesta històrica encapçalada per la Comissió 9 d'Octubre i la Coordinadora Obrera Sindical que van comportar la derrota de la ultradreta valenciana, tot i la impunitat encara vigent de les seues accions violentes.

Contra una altra violència, contra un terrorisme que compta amb quasi 1.000 assassinades des de 2003, també van manifestar-se milers i milers de persones el passat 8 de març. Amb motiu del dia de la dona, una marea violeta va inundar València amb l'objectiu d'ofegar el masclisme. Siga amb la seua cara més sanguinària o amb el seu rostre més invisible. Dues reivindicacions, l'antifeixisme i el feminisme, que van estar presents en el discurs de diversos grups del Festardor, un dels esdeveniments musicals més destacats del País Valencià que combrega bandes de rock, rap, reggae, punk o ska. No debades, l'organització va haver-hi de canviar d'empresa de seguretat després de les crítiques a les xarxes socials sobre els vincles entre GFS (la firma contractada en un principi) i la graderia radical i filonazi del València CF, Ultras Yomus.

Lehendakaris Muertos va ser un dels primers plats forts del Festardor| Festardor/Edgar Morcuende

Celebrat a la Pobla de Vallbona (Camp de Túria) durant el passat dijous, divendres i dissabte, la primera jornada va obrir-la (després de les actuacions de grups valencians com Atzembla) el rock-punk irònic de Los Benito i el feminisme insubornable de Pupil·les. Amb queixes dels assistents per les llargues cues a l'hora d'entrar i altres aspectes de l'organització, Lehendakaris Muertos va provocar que tot el públic vibrara amb els seus temes més famosos, com ara «Eta deja alguna discoteca», «Oso Panda» o «Modo Dios». Una exaltació dels espectadors que va continuar amb els Porretas, que van proclamar: «No volem ni una agressió sexista més». La banda madrilenya, però, que no va llençar cap missatge sobre qüestions més pròpies del País Valencià. Com va ocórrer en molts dels grups procedents d'altres parts de l'Estat. Fins i tot, els mateixos Porretas van referir-se al territori valencià com a «Levante».

Desakato, una banda asturiana de rock que va reivindicar l'asturlleonès i va mostrar-se contra la violència masclista, va convertir-se en un dels grans atractius de tot el Festardor. Cançons com ara «Cuando salga el sol», «Cada vez» o «Heridas abiertas» s'han convertit quasi en himnes per al públic rock de l'Estat espanyol com es comprova festival rere festival. Funkiwis, un grup valencià d'estil reagge-ska-mestissatge, va confirmar el seu bon moment i va presentar la seua candidatura a guanyar-se un lloc entre la lletra grossa de qualsevol concert. Amb missatges contra les agressions sexistes, van recordar la massiva manifestació antifeixista de la darrera diada valenciana. «El passat 9 d'Octubre el feixisme no va passar», van proclamar. Atupa va clausurar una jornada, a l'escenari rap, amb les seues lletres corrosives. 

Atupa, un dels grups que canten en llengua pròpia, va tancar l'escenari rap durant el primer dia de Festardor| EL TEMPS

El segon dia d'hores i hores de música en directe va començar, després de l'actuació d'alguns grups emergents com els valencians Frida, amb els ritmes de guitarra indecisa entre la moderació pop i la duresa de cabells llargs d'Hora Zulu i el punk indomable de l'Ultimo Ke Zierre. Talco, amb el clàssic antifeixista «Bella Ciao», va fer botar el públic, impossibilitant que cap espectador no ballara. Temes com ara «La Mano de Dios», «St.Pauli» o «Danza dell'autunno Rosa» van ser cantats per un públic sobtat per la versió que va protagonitzar la banda ska amb molta bona nota d'un clàssic d'Iron Maiden. Amb el saxofonista vestint una samarreta del Rayo Vallecano, un club identificat amb l'antifeixisme i els valors de l'esquerra, van interpretar una cançó «contra la màfia», en paraules del seu cantant Dema, «Punta Raisi».

«Els bavosos no són permesos, i al mascle, puntada de peu», van escridassar els valencians Mafalda, un grup referència per les seues lletres feministes i a favor de la igualtat. «Va ser increïble la manifestació del passat 9 d'octubre. No podem mirar cap a un altre costat. Em de cridar no passaran», van defensar, amb la bateria interpretant la cançó antifeixista anomenada igual que el càntic. Víctima dels problemes de so que van partir altres bandes, van fer una referència als «damnificats per les cues» del dijous i van recordar la presència del Punt Violeta. «En Guerra», un dels seus temes més populars, va tancar una actuació a la qual va seguir-li els navarresos Berri Txarrak.

Els ritmes ska de la banda The Locos van ser aclamats pels seguidors d'aquest estil musical| EL TEMPS

Referència internacional de metal, d'una qualitat insuperable per cap altra banda del Festardor i omplint sense que cabera una agulla tota la zona de concerts, van dirigir-se al públic en català. «Un plaer tornar al País Valencià per presentar el nostre darrer disc. Encara recordem quan ens van intentar boicotejar fa anys España 2000. Però no ho han aconseguit», va afirmar Gorka Urbizu, mentre realitzaven una actuació per emmarcar, transformar la seua presència al Festardor en tot un luxe. Als temes del seu últim treball, va sumar-se clàssics del grup com «Oihu». The Locos, un grup ska fundat pel segon cantant d'Ska-p, Pipi, també va fer vibrar el públic amb temes com ara «Como un animal», «Prepotencia Mundial» o «Buscando Líos». Sense cap referència a la manifestació antifeixista, sí que va criticar el dia de la Hispanitat.

Després dels madrilenys, van actuar els catalans Kop, que lluïen a l'escenari una pancarta que demanava la llibertat per als «presos polítics» i una estelada. «Mentre hi hagen preses i presos polítics la lluita continua», va exclamar Juanra, el seu cantant. «Els carrers seran sempre nostres, com vam demostrar l'altre dia a València. Són els mateixos feixistes que arrenquen els llaços grocs, els mateixos que atonyinaven estudiants l'any 1970. El 9 d'Octubre València va sortir contra el feixisme, per fer-li el millor homenatge a Guillem Agulló, per cridar ni oblit ni perdó. No passaran», va expressar mentre interpretaven clàssics com ara «Acció directa», «Sols el poble salva el poble», «Desalojos son disturbios» o «Zu atrapartu arte» (versionant, en aquest darrer cas, a Kortatu). «Violència també és el patriarcat i la seua justícia. I com després de la sentència del Tribunal d'Estrasburg, que ha determinat que cremar una foto del rei no és delicte, ja no ens motiva tant, farem el mateix amb una fotografia dels agressors de la Manada», va dir alhora que encenien la imatge dalt de l'escenari.

Kop assatja abans del concert. A l'escenari, l'estelada i una pancarta que demana la llibertat per als presos catalans| EL TEMSP

Els valencians Va de Bo i una de les revelacions del panorama rap valencià, Cactus, van tancar la nit. La banda del Comtat i la Foia de Castalla també va fer referència a la mobilització antifeixista: «A València vam dir que els nazis no passaran». «La música serà feminista o no serà», va assenyalar després una de les cantants, Samanta, quan abans havien realitzat una versió del tema «Me la fiques more», dels desapreguts Orxat Sound System. Els granadins Ayax y Prok, però, havien demostrat prèviament el seu moment dolç provocant que no cabera ni una persona més al recinte.

La jornada de clausura del Festardor va iniciar-se amb canvis en els horaris per l'absència del Noi del Sucre, que no va acudir al festival després d'un comunicat crític amb els organitzadors. Fetes les modificacions, però, l'últim dia de l'esdeveniment musical va fer un recorregut pels clàssics del panorama rock estatal, amb les actuacions del mític Evaristo amb el seu grup Gatillazo i amb els sevillans Narco. Una evocació dels temps daurats de la guitarra que vestia cadenes als seus pantalons que va apuntalar-la Soziedad Alkoholika, que va cridar contra els empresonaments dels dirigents independentistes. Uns grups que ocupaven la lletra grossa del festival junt amb Rapsusklei i SFDK, que van inundar de rap el Festardor. 

Amb els valencians Los de Marras afegint encara més rock i l'humor raper de Sons of Aguirre demostrant els seus versos afilats contra la dreta espanyola i el neonazisme estatal, Tremenda Jauría, amb la seua reivindicació feminista, fou la cirereta del pastís a un Festardor que va clamar contra el patriarcat. Però també contra la impunitat d'un feixisme que la ciutadania va condemnar als carrers el passat 9 d'Octubre.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.