Salou i la 'marca Catalunya’

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Abans de tenir el privilegi d’explicar el camí cap a la independència en aquesta casa, em dedicava a fer mapes i guies de viatge. Una iniciativa personal que em permetia unir algunes de les meves passions, com viatjar, dissenyar i comunicar. La idea era senzilla: fer la guia que ens agradaria trobar quan visitem un nou lloc per vacances, un mapa útil per al turista i amb el valor afegit que agrupa les propostes gastronòmiques, culturals i d'oci més valorades pel públic local, recomanacions fetes per un autòcton amb la voluntat d'explicar i ensenyar la nostra millor versió a tots aquells que ens visiten.

Mapilife, la guia de les millors experiències, està implantada a la Costa Daurada, concretament a Salou i Reus, però dóna idees per a descobrir els pobles més emblemàtics de l'interior i fa pinzellades a llocs atractius del Principat. Per què us en feu una idea, es tracta d'una evolució del tradicional plànol turístic, una combinació de la Lonly Planet amb la plataforma Tripadvisor, una guia de paper, sense anuncis i feta aquí. Mapilife esquiva els llocs massificats i promociona experiències autèntiques, arrelades al territori i sostenibles, ja que vol ser un aliat del turisme responsable. Per exemple, els llocs en els quals es maltracten animals o es degrada el medi ambient, així com els establiments que no respecten la nostra llengua, han estat descartats.

Aquesta iniciativa m'ha permès trepitjar molt de carrer i voltar molt pel territori, parlar amb els empresaris del sector i amb els agents polítics locals. A Salou, on hi ha més places hoteleres que habitants, el turisme ho és tot. Una dada, la població en els darrers 20 anys s'ha doblat, dels 11.500 habitants de l'any 1998 als 26.000 actuals. Com explico en el reportatge de la setmana, aquest increment d'habitans no ha servit per a millorar la qualitat de vida dels salouencs de tota la vida, que paguen uns impostos molt elevats, tant per suportar una administració desproporcionada com per cobrir els serveis que el turista low cost no paga.

Una variable a tenir en compte en el territori és PortAventura. Tot i que ningú no pot negar que ha estat beneficiosa pel prestigi de la Costa Daurada és un dels factors que explica aquest increment de població. El parc temàtic ha generat molts llocs de treball i la majoria dels quals els han ocupat treballadors procedents de l'Estat espanyol. Això explicaria la situació política delicada de pobles – ara ja ciutats – com Vila-seca i Salou, on Ciutadans s'ha convertir en la segona força. Tot i que l'eslògan ens diu que 'Salou és la platja d'Europa', el cert és que continua sent la costa de Saragossa. La poca sensibilitat i els episodis d'agressivitat dels visitants i nouvinguts contra la llengua i la cultura catalanes a la capital de la Costa Daurada forma part del paisatge, ja que s'ha implantat la marca Espanya més imperialista que només el retorn a port del rei Jaume I podria combatre.

Un estudi de l'economista Miquel Puig demostra que l'actual model turístic empobreix les destinacions de costa. 

L'altra cara de la moneda és el Priorat, una de les seccions estrella de la guia Mapilife. Una comarca que ha apostat per la qualitat en comptes de la quantitat. Tot i ser històricament una comarca pobra i mal comunicada, s'ha interpretat de la millor manera, aplicant la marca Catalunya. La terra ha estat generosa, aportant un vi universal que rega una gastronomia exclusiva i de mercat en el marc d'unes muntanyes espectaculars, com la panoràmica de Siurana. Les iniciatives privades d'oci van creixent d'acord amb el mercat, no de forma artificial, que s'afegeixen a una oferta cultural molt digna. Tot i rebre milers de turistes menys que Salou, el nivell de vida dels falsetencs és més elevat. Gràcies a una oferta sostenible i arreglada en el territori que els ha permès de preservar allò més important, que és la seva identitat.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.

Marc Cros
Marc Cros

Periodista d'EL TEMPS i creador de la guia Mapilife.