ECONOMIA

L'aposta tecnològica de Juan Roig

Sothis, el germà digital de Mercadona enfronta el 2019 amb unes expectatives gens descoratjadores. Mentre, Juan Roig contempla el progressiu èxit de les seues iniciatives empresarials en el món agroalimentari, tecnològic i esportiu.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Encara que absent, el nom del magnat valencià planava sobre la sala on es presentaven els resultats de l’empresa tecnològica Sothis. Juan Roig hi era en boca de tots els assistents: "mecenes", el titllaven alguns que l'evocaven com a l'empresari valencià que més llocs de feina ha creat. De fet, Roig és una de les fortunes més rellevants de l'Estat espanyol i el seu vaixell insígnia empresarial, Mercadona, ostenta una quota mercat a molta distància de la resta dels seus competidors. Un èxit econòmic que ha comportat que inicie aventures mercantils més enllà de les fronteres estatals, com, per exemple, a Portugal.

Roig, però, també ha diversificat el seu negoci en apostes que li atorguen rèdits d'influència. Una de les seues aventures mixtes entre empresa i filantropia està situada en els edificis de la Marina de València. El complex de la Marina de Empresas naix amb la missió de "formar, assessorar i finançar als emprenedors d'avui i del futur", segons l'entitat. Conformada per Lanzadera, EDEM -amb Hortensia Roig, la filla del magnat, a la presidència- i Angels Capital, la Marina de Empresas pretén ser una aposta per la creació de riquesa, ocupació i foment de l'emprenedoria. D’Angels Capital, la societat inversora de Roig, és d'on naix Sothis, una empresa d'innovació tecnològica fonamentada en la ciberseguretat i en la indústria 4.0, una tecnologia menys coneguda pel públic general, que se centra en la digitalització dels processos de producció.

Sothis va ser concebuda en octubre de 2008 com a un negoci punter amb participació de Juan Roig. No va ser fins juny de 2017 quan el president de Mercadona va adquirir el 100% de Sothis a través d'Angels Capital. Ara, més de 10 anys després de la seua fundació, és l'aposta empresarial del magnat en el món tecnològic, singularment en sectors com el farmacèutic, el químic, l'automoció o l'agroalimentació.

En 2018, ha duplicat el seu volum de negoci, passant d'una facturació de 37 a 70 milions d'euros. Igual de fructífer ha sigut el seu resultat brut d'explotació (Ebitda), amb un augment des dels 1,3 milions de 2017 als 4,8 milions del passat exercici. Amb el Parc Tecnològic de Paterna (Horta) com a centre d'operacions, Sothis compta amb seus en Alaquàs (Horta), València, Barcelona i Madrid. Des d'octubre de 2018, també té oficina a la població castellano-lleonesa Aranda de Duero. Això és, un pas més en l'estratègia de Sothis d'ampliar negoci en el sector agroalimentari, principal àmbit de negoci de Mercadona. Com afegeix el seu president, Raúl Martínez, una manera d’"apropar-se als seus clients". Seguint aquesta finalitat, la seua tàctica d'expansió contempla l'obertura d'un centre a Sevilla l'any 2019. Sothis va tancar 2018 amb una plantilla de 710 persones, després de contractar 250 treballadors.

Projecció internacional

L’auge de Sothis també es deu a les seues aliances amb companyies internacionals. S'ha convertit en partner de fabricants tecnològics punters com Siemens -amb qui ha treballat en innovació i desenvolupament-, IBM Security, Microsoft, HP Enterprise o SAP. De fet, Siemens l'ha reconeguda com el millor soci europeu de MOM (software de gestió d'operacions) pels seus resultats i pel compromís amb la multinacional alemanya. Sothis va camí d'emergir com a empresa internacional: compta amb més de 200 clients que, d'altra banda, estan distribuïts per 35 països del món. Com no podia ser d'una altra manera, el seu client predilecte és Mercadona, la joia de la corona de Juan Roig. Sothis proveïx a la cadena de supermercat de productes i serveis en matèria tecnològica, serveis de comunicació i ciberseguretat.

L'empresari i magnat valencià, Juan Roig, en una tenda de la seua cadena de supermercats| EFE

Sothis només és una pota del monumental l'imperi empresarial que Juan Roig ha edificat rajola a rajola. En Marina d’Empreses, més enllà d’Angels Capital i de la direcció de la seua filla de l’EDEM, Roig controla la iniciativa en Lanzadera. “És responsabilitat de tots els membres de la societat participar en el benestar a través de la conservació, creació i multiplicació de la riquesa [...] que la solidaritat productiva contribuïsca a que la societat se senta orgullosa de l’esforç emprenedor dels seus empresaris”, afirma el comunicat en la pàgina web.

La “fàbrica d’empreses” de Roig complirà en 2019 el seu sisé aniversari com a impulsora de projectes emergents. Iniciatives de negoci que van des d’un refresc de cola valencià fins un buscador de vols a diverses destinacions; tot cap en el mas empresarial del valencià. Des de l’edifici amb vistes privilegiades vora mar es pesquen tota classe d’idees innovadores que duen l’èxit al món empresarial valencià. I que, pas a pas, fan que puge com l’escuma la reputació de la maquinària econòmica del president de Mercadona.

Tant el projecte de Lanzadera, com l’EDEM i Sothis s'emmarquen en el conegut com "Proyecto Legado", llegat amb tota una declaració d’intencions: "retornar a la ciutat tot allò que ha rebut". ·En ell s’integra la Fundació Trinidad Alfonso, també promotora de la cultura de l’esforç, en aquesta ocasió, des de l’esport. La Fundació és la propulsora de les curses i maratons més populars de València, així com de la promoció de l’esport valencià als centres educatius. L’última llança trencada en favor de les infraestructures esportives valencianes es va produir fa uns mesos, quan l'empresari valencià va anunciar la construcció d'un macroestadi, l'Arena.  Per aquest projecte, hauria de pagar-li un canon anual a l'Ajuntament de València, propietari dels terrenys on es preveu la seua edificació.

El pavelló, segons Roig, albergarà més de 15.000 espectadors, un aparcament i una zona de restauració. Per si semblava que la seua capacitat econòmica no havia extret tot el seu potencial, l’objectiu és que la futura seu del València Bàsquet estiga annexa a aquest Arena. Com a resultat, l’equip es convertirà previsiblement en el principal usuari de les noves instal·lacions. El cost total del projecte s’espera que arribe als 192 milions d'euros, en qualsevol cas, provinents de la butxaca de Juan Roig. El seu entramat empresarial i, en especial, Sothis, acumulen èxits. Mentre, el "mecenes" valencià continua venent, malgrat les seues polèmiques declaracions sobre el llenguatge inclusiu, la seua cara més benefactora.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.