Televisió

El gènere fantàstic obre i tanca el V Festival Serielizados de Barcelona

Serielizados comença el 27 de setembre amb l’estrena d’Il miracolo, sobre una verge que plora sang, i acaba amb la surrealista vil·la de freakies de Wellington Paranormal. A més, hi haurà un homenatge al creador de Breaking Bad, Vince Gilligan, que visitarà el Festival.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Les sessions inaugural i de cloenda del Festival Internacional de Sèries de Barcelona, Serializados, estrenaran sengles sèries del gènere fantàstic i inèdites a les nostres pantalles. Il miracolo(«El miracle»), una sèrie italiana de Sky que gira entorn d’una estatueta de la verge Maria que inexplicablement plora sang «sense cap motiu aparent que ho justifiqui», segons Betu Martínez i Víctor Sala, directors del Festival.

La trama, a més, se situa temporalment en un moment en què Itàlia està preparant un referèndum que la podria fer sortir de la Unió Europea, i s’amaneix amb política i màfia, segons Martínez: «Amb una confluència de trames polítiques -de com el president ha de comportar-se amb els mitjans perquè el tema no surti a la llum, etc...-, i un conglomerat de mafiosos, que semblen ser els responsables que la verge no pari de plorar». Il miracolo és també una «connexió amb l’edició de l’any passat -recorda Víctor Sala-, quan el convidat era Itàlia: ara inaugurem el Festival amb una sèrie que, segons els crítics, és la millor sèrie italiana feta fins ara».

Il miracolo, que va guanyar dos premis al festival Series Mania de França (premi del Jurat i el de millor guió), ja s’ha emès a Itàlia i aquí s’estrenarà el 27 de setembre al CCCB en la inauguració del Festival.

'Il miracolo', possiblement la millor sèrie italiana de la història

La cloenda també serà fantàstica, tot i tenir un caràcter més còmic i surrealista:Wellington Paranormal parla, segons Betu Martínez, «d’un món totalment absurd i fora de lloc, ple de personatges del gènere fantàstic, com homes llops, etc, que la gent s’agafa amb total normalitat i cap problema aparent». És la nova sèrie de Jaimen Clement (Flight of the Conchords) i Taika Waititi (What we do in the shadows), una pel·lícula que explicava les aventures de tres vampirs que comparteixen pis. La sèrie, de fet, seria una spin-off d’aquella pel·lícula i parla de dos policies de Wellington que a cada capítol descobreixen nous fenòmens paranormals que no volen assumir com a tals.

Víctor Sala opina que «podria ser una paròdia d’Expedient X: té un punt d’homenatge a la sèrie de Mulder i Scully». És una sèrie que ja s’ha emès a Nova Zelanda i que Serielizados porta a Europa per primera vegada. Com a cloenda del Festival es podrà veure tota la primera temporada, perquè són només sis capítols breus, d’uns vint minuts, i sumen dues hores i escaig. Aquest és un cas excepcional perquè, la majoria de sèries tenen un metratge excessiu que fa impossible la projecció de temporades senceres.

 

Vince Gilligan, creador de 'Breaking Bad' serà a Barcelona dissabte, 29 de setembre

 

L’edició d’enguany del Serielizados homenatja el creador d’una de les obres més exitoses i icòniques de la nova seriofília imperant, Breaking Bad i de la seva spin-off Better Call Saul. Vince Gilligan serà el dissabte, 29 de setembre, al hall del CCCB en una sessió de preguntes i respostes liderada pel periodista Toni Garcia Ramon i, a la nit, en una masterclass a la Blanquerna, acompanyat del director Nacho Vigalondo.

 

Panorama.

La gran novetat del Serielizados d’enguany respecte a les edicions anteriors és la secció Panorama, amb projeccions de sèries inèdites a l'Estat. Aquí s’hi presentarà una sèrie adaptació d’una novel·la de Stephen King, Mr. Mercedes, creada per David E. Kelley (Big little lies); el capítol pilot de la nova sèrie de la televisió pública danesa DR que es diu Liberty i també la novetat de la guionista de la sèrie israeliana BeTipul, Keren Margalit, que es diu Sleeping Bears.

De Noruega arriba Heimebane, que els directors del Festival destaquen perquè «tracta un tema social a Noruega -diu Martínez-, com és que l’equip de futbol femení sigui superior qualitativament al masculí. La sèrie explica com una entrenadora de futbol femení passa a ser entrenadora d’un equip de primera divisió noruega». La sèrie «no només tracta el tema del futbol sinó també la conciliació familiar».

L’altra curiositat arriba de Bèlgica: The dag (The Day) té la peculiaritat que els capítols senars descriuen l’atracament a un banc des del punt de vista de l’interior del banc i els capítols parells narren la situació des de fora. «Això, aquesta alternança de punts de vista segons el capítol, no ho havíem vist mai encara en una sèrie -destaca Betu Martínez- com a eina narrativa». En aquest cas, per raons òbvies, es projectaran els dos primers capítols de la sèrie.

Des d’Argentina arriba El lobista, «una espècie de House of cards-compara Martínez- d’una persona que treballa a favor d’un lobby, i de com la moral ja no té gaire cabuda en el sistema financer, en aquest cas de l’Argentina».

Per últim, i des de més a prop, arriba una sèries de les Balears «que agrada moltíssim» als directors del Festival, segons ells mateixos: «Mai neva a Ciutat, de la qual projectarem el començament de la segona temporada. Amb ella reivindiquem una faceta: que moltes de les televisions autonòmiques no s’havien atrevit a apostar per fer productes de qualitat, i ara han començat a fer-ho».

Cartell del 'Serializados'

Capítols pilot. 

Paral·lelament al Festival, Serielizados organitza també un showcase de capítols pilot de sèries de ficció. Inclou els primers capítols ideats «sobretot per nous creadors que surten de les universitats». Se n’han seleccionat cinc i es pretén «posar en contacte aquesst joves creadors amb gent de la indústria per intentar fomentar sinergies». Això inclou La Libertaria, dirigida per Carla Tejada Selva i Paula Casadesús i Perea, de la Universitat Pompeu Fabra; Outsiders, de Laia Palacios i Ainhoa Bolaños, també de Barcelona; l’andalusa Yo no soy esa, de Rocío MahoroEncerrados, de Miquel Jové, generat a la Fundació Blanquerna; i Sin escrúpulos, d’Héctor Prieto Valencia, de l’ESCAC.

Víctor Sala celebra el nivell de les obres del showcase i destaca l’evolució que ha viscut aquesta porta d’entrada al món de les sèries en els cinc anys del Serielizados: «El 2014 costava trobar joves talents que poguessin portar un pilot, que és una cosa complicada i cara de fer, i realment en aquests quatre anys de fer-ho s’ha vist un augment important de la qualitat».

Martínez també assenyala que «la quota femenina en direcció i guió va in crescendo cada any. Per exemple, Libertaria és una sèrie escrita i dirigida només per dones i on la interpretació de dones és pràcticament del 90 per cent. El cas d’Outsiders és pràcticament el mateix. Cada cop hi ha més presència de creadores femenines», celebra el codirector del Festival.

Serielizados té voluntat de Festival complet i ambició de cobrir tants fronts com sigui possible. Per això, fan també una mirada històrica. «Els Festivals -explica Víctor Sala- no només han de tenir estrenes i sèries d’estricta actualitat sinó que també hem de ser capaços de mirar cap enrere i reivindicar figures que potser no estan tan a l’actualitat». Aquest és el cas de la Mària Aurèlia Capmany, que també va tenir un paper en la ficció televisiva catalana i que Serielizados ha decidit recordar-la en aquest Any Mària Aurèlia Capmany, que commemora el centenari del seu naixement.

 

Maria Aurèlia Capmany

 

«És una figura molt interessant també en el món de la televisió, perquè a finals dels setanta, principis dels vuitanta, a Televisió Espanyola, estava creant sèries en català. Vam descobrir aquesta sèrie, que es diuLes nits de la Tieta Rosa, que la projectarem amb tot d’amics i col·laboradors seus, com José M. Mainat, que feia la música; Lluís M. Güell, que va dirigir la sèrie, i d’altres».

Víctor Sala opina que «Veure una sèrie d’humor, en català i en blanc i negre, ens sobta perquè sabem que TV3 va començar les produccions en català i en color». Peròr recomana «aquesta sèrie, rodada uns anys abans amb Rosa M. Sardà fent el paper d’una cabaretera que de dia era una tieta convencional i, a la nit, es desbravava i se n’anava a fer el seu xou a una espècie d’El Molino».

 

Jon Gnárr, humorista, exalcalde de Reykjavik i creador de 'The mayor'

El Festival també porta a Barcelona en Jon Gnárr, un carismàtic còmic islandès. «El vam conèixer fa tres anys -diu Martínez-, li vam dir que el portaríem al Serielizados i va dir que sí, però quan hi hagués el moment més oportú». I ha arribat l’hora. Gnárr és un humorista, un comediant que va començar a la ràdio i al teatre. «Amb l’arribada de la crisi a Islàndia -afegeix Martínez-, va decidir, amb els seus amics poetes, cantants de punk i humoristes, presentar-se a l’alcaldia de Reykjavik (la capital d’Islàndia). Van fer un partit, el Best Party». Aquesta candidatura «estrafolària» va acabar guanyant i sent la primera força de la capital islandesa. «Per formar coalicions -recorda Martínez-, Gnárr va posar la condició que l’altre partit havia de veure The Wire sencera i en faria preguntes saltejades de les cinc temporades, perquè, deia, ‘si un polític no ha vist la sèrie, no entén res de política ni de com funciona una ciutat’».

El Festival recupera sèries de Gnárr i també estrena una sèrie posterior a l’època d’alcalde de Reykjiavik, sobre aquest tema, The Mayor. Es podrà veure el primer capítol abans de la conversà que Gnárr mantindrà amb l’Oriol de Balanzó, guionista i periodista.

Un altre protagonista serà el periodista autor de Fariña, Nacho Carretero: «Per nosaltres -explica Víctor Sala- ha estat un dels personatges més importants del periodisme de l’Estat amb el llibre Fariñai el segrest de l’edició per part d’un jutges. Però no vindrà a parlar de Fariña directament sinó a treure’ns la bena dels ulls sobre la sèrie Narcos: com seria Narcoss i hagués tingut en compte els protagonistes de Fariña?»

Per acabar, Serielizados va del mercat internacional al més local i presentarà dues sèries sobre Barcelona: «Les dues visions de Barcelona -explica Víctor Sala- s’enfrontaran en una sessió doble que oposarà la Barcelona prèvia als Jocs Olímpics, en forma de sèrie d’animació, creada per Juanjo Sáez i Ivan Morales, Heavys tendres i l’actual, més hipster i acomodada. D’una banda, una Barcelona de joves punks al barri de la Sagrera i, de l’altra, la Barcelona de Les molèsties, de Roger Coma, sobre la Barcelona actual del gintonic i el Born». Aquestes dues Barcelona tindran un diàleg entre elles en una sessió «sobre sèries independents locals que tan ens agrada», conclou Sala.

 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.