Art amb càmera

Viatge fotogràfic pel canvi valencià

Després d'obtenir el premi a millor fotoperiodista de València de l'any 2017, el fotògraf d'El Periòdic de Catalunya i col·laborador d'EL TEMPS Miguel Lorenzo presenta l'exposició «2016. Un any en imatges». Una mostra oberta al públic a la sala Lamtero fins al pròxim 30 de maig, i que ens farà viatjar per l'actualitat política, social i cultura d'un any força convuls. Els esdeveniments més rellevants narrats en fotografies.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Aquell sotrac va ser pitjor que la frase «que hòstia, que hòstia». Si la pèrdua de l'alcaldia fou dura per a Rita Barberà, l'esclat de l'operació Taula va esborrar-li el somriure. De ser la reina de València va passar a convertir-se en el símbl de la corrupció. Una icona intocable quan va posar en safata la ciutat als senyors de la rajola. Però que va quedar al descobert quan la investigació policial i judicial va destapar la cara B de l'Ajuntament de València sota el seu mandat

El president de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, i l'aleshores arquebisbe de València, Carlos Osoro| Miguel Lorenzo

La millor imatge d'aquells darrers mesos de vida de l'exalcaldessa, d'un referent del PP enfangat pel fem de la corrupció, és la fotografia que encapçala aquest article: Barberá en un estat anímic baix i sortint de casa entre les reixes. Una descripció perfecta del moment que experimentava l'exmandatària popular. El fotoperiodista que va realitzar-la fou Miguel Lorenzo, que treballa al Periòdic de Catalunya, a la Universitat de València i és col·laborador d'aquest setmanari.

Homentage a les dones pioners en el govern dels centres de la Universitat de València| Miguel Lorenzo

Fotografies com la feta a l'exdirigent popular van suposar que Lorenzo aconseguira el premi a millor fotoperiodista del País Valencià l'any 2017, un guardó que entrega el Festival Photon i en el qual col·labora l'Ajuntament de València. Arran d'aquella distinció a tota una tasca professional, el fotoperiodista ha realitzat una exposició a la sala Lametro, ubicada a la parada d'aquest transport públic al carrer Colón de València. En ella, s'exposen les il·lustracions amb les quals va aconseguir el premi.

Abraçada entre el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, i la vicepresidenta Mónica Oltra després del debat de política general| Miguel Lorenzo

«Són les fotografies d'un any en el qual començava el nou Govern del Botànic, però en el qual també es donaven els últims estretors de l'anterior etapa. Una mostra d'això són les imatges del nou executiu, amb el president Ximo Puig i la vicepresidenta Mónica Oltra abraçant-se, i la fotografia de l'expresident Francisco Camps a la comissió d'investigació sobre l'accident del Metro de València l'any 2006», assenyala a EL TEMPS el fotoperiodista. «Les fotografies de l'exposició mostren aquest contrast», afegeix.

L'expresident de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, durant la seua compareixença a la comissió d'investigació de l'accident del metro de València de l'any 2006| Miguel Lorenzo.

La mostra, que estarà oberta al públic fins al pròxim 31 de maig, compta amb diversos apartats. «Passió i mort de Rita Barberá» és un dels més impactants per l'excursió visual que pot fer l'espectador del viacrucis de l'exalcaldessa amb només cinc imatges. I més, amb il·lustracions com la d'uns turistes a l'Ajuntament de València que visitaven l'hemicicle municipal sense tenir en compte el ram de flors que s'havia depositat a la bancada popular. «No eren conscients del motiu d'aquelles flors ni sabien que Barberá havia mort. Cal recordar que els regidors del PP, imputats pel cas Taula, havien escollit el mateix nombre de flors que els anys de govern de l'exalcaldessa», relata Lorenzo.

Mari Carmen García-Fuster, secretaria del grup municipal popular, entra al cotxe policial| Miguel Lorenzo

De fet, la macrooperació contra la corrupció del PP és una altra de les grans protagonistes. Fotos com la que retrata l'autodenominat ionqui dels diners, Marcos Benavent, somrient davant un Guàrdia Civil o la d'una Maria Carmen García-Fuster, exsecretària del grup municipal popular, entrant al cotxe policial atemorida, són una descripció del sotrac que va significar aquella batuda. Com també emociona la fotografia feta a l'atleta pionera Alejandra Soler quan va rebre l'Alta Distinció de la Generalitat Valenciana. Les fotografies dels monuments dedicats a les víctimes del metro o sobre les manifestacions contra la violència masclista són un reflex del canvi al País Valencià.

El president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, entrega l'Alta Distinció a la lluitadora Alejandra Soler| Miguel Lorenzo

Un treball fotogràfic mostrat al públic, però, que va més enllà de l'any 2016. L'exposició també incorpora 20 imatges més de Lorenzo i que estan distribuïdes per la resta d'estacions de metro de València. Entre elles, podem trobar la dels trofeus del València CF dintre d'un carro de supermercat, i que simbolitzen la venda, en aquell moment, del club de Mestalla. Aquella fotografia, de fet, va ser realitzada per a un reportatge d'EL TEMPS.

Una imatge que retrata la venda del València CF i que va ser emprada per a un reportatge en aquest setmanari| Miguel Lorenzo

Aquesta galeria d'imatges, segons Lorenzo, «és, a més, un reconeixement als fotoperiodistes i, especialment, als d'àmbit local». «Som una de les parts de la professió més dèbils. Som els primers a sofrir les retallades», crítica. «L'exposició i els premis que atorga el Photo Festival ens reconeix», tanca. Un viatge fotogràfic per l'actualitat valenciana amb una reflexió final: el bon periodisme no pot existir sense fotògrafs.

Una persona dormint a l'interior d'una oficina bancària de València| Miguel Lorenzo

 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.