País Valencià

Les connexions «corruptes» de la nova trama que assetja Francisco Camps

Els problemes de l'expresident, Francisco Camps, s'incrementen. Els tribunals valencians investiguen l'exdirigent popular en secret en una suposada trama relacionada amb la construcció del circuit de la Formula 1. La implicació de l'exconseller d'Infraestructures, Mario Flores, esquitxat pel cas Brugal, i els vincles amb altres causes de les constructores que van rebre obres sota sospita mostren els lligams d'aquesta investigació amb la teranyina de corrupció teixida a l'era Camps.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Quan en maig de 2017 els agents de la Policia Judicial de la Guàrdia Civil de València van personar-se a la Consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, no haver-hi cap enrenou especial. L'actuació de l'institut armat va emmarcar-se, en aquell moment, en la investigació que s'estava realitzant sobre el frau de la Formula 1 a la capital valenciana. Ara bé, un detall sobtava. Era la benemèrita i no la policia espanyola, el cos encarregat de la recerca judicial sobre la cursa automobilística, la força de seguretat que efectuava la petició de documentació.

Aquell enigma s'ha resolt aquest dimecres. Segons ha avançat El Mundo, el jutjat d'instrucció número 2 de València investiga en secret l'expresident de la Generalitat Valenciana, Francisco Camps, en una causa relacionada amb les irregularitats de la construcció del circuit de la Fórmula 1. Camps, al seu torn, es troba imputat en la causa mare sobre les contractacions presumptament il·legals del Gran Premi d'Europa celebrat a València entre 2008 i 2012, l'organització de la cursa i la compra de l'empresa pantalla encarregada hipotèticament de dur a terme l'espectacle esportiu per part de la Generalitat Valenciana. Segons la Guàrdia Civil, l'expresident hauria actuat de presumpte recaptador per a la caixa B del PPCV i de Gènova. A més, i malgrat ser força complicat, podria acabar sent investigat en alguna peça del cas Gürtel

Tot i que l'exdirigent popular és la figura investigada més rellevant, les indagacions se centren en les adjudicacions suposadament fraudulentes per part de l'Ens Gestor de la Xarxa de Transport i de Ports de la Generalitat, que depenia de la conselleria encapçalada en aquell moment per Mario Flores. Aquest dilluns, de fet, va registrar-se el domicili particular de l'exconseller, al qual també se l'investiga per un viatge a Dubai i Bahrain junt amb el seu número dos d'aleshores, Victoriano Sánchez. Flores, en el seu moment, va estar esquitxat pel cas Brugal, la macrocausa que va desvelar la manipulació del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) d'Alacant en favor del promotor Enrique Ortiz i els tripijocs del senyor de la brossa al Baix Segura, Ángel Fenoll.

«El conseller Mario Flores ens dóna suport a mort, i ho fa per nosaltres», comenta Ortiz, en un del  enregistraments de la policia espanyola. «Escolta, el teu amic Mario es du de puta mare. Perquè sí, com t'ho dic. Collons, quin paio! És un paio legal, però que et cagues. I el paio s'ho està treballant que et cagues [...]. M'ha donat els manteniments de les carreteres, que no en tenia cap, i més quan entrar en aquest sector és molt complicat. I, a més, m'ha atorgat una zona acollonant. M'ha donat el tram més gran de tramvia, el túnel. M'ha atorgat, només entrar, la carretera d'accés a València, una carretera que et cagues», explica a un amic de Flores el constructor imputat en diversos procediments i finançador confés del PPCV.

Ara bé, les gravacions dels investigadors també van interceptar una conversa entre l'empresari i l'exconseller. «No digues res, has sigut adjudicatari, mor-te», expressa a Flores. Ortiz contesta: «T'estime». De fet, ambdós són filmats per la policia espanyola dinant en un restaurant de València. I tot, quan l'exdirector de Societats Participades de Bancaixa, José Cortina, dialoga amb Ortiz sobre la importància dels contractes de les línies de tramvia d'Alacant i València.

L'exconseller d'Infraestructures, Mario Flores, en una sessió de les Corts Valencianes| EL TEMPS

En un informe de la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal (UDEF) de la policia espanyola, aborda com en una conversa entre Ortiz i un directiu de FCC li adverteix sobre el concurs de les obres del tram, en el qual ambdues empreses concorren juntes. El representant de la constructora li comenta a Ortiz que, segons li ha dit un empresari alacantí, cal ajudar amb 60.000 euros a la supervivència del club Mar Alicante, dirigit per Toni Navarro, ja que un tal «Mario» ha dit que la licitació serà competida. Ortiz respon que la pràctica és habitual i que ara li toca a FCC pagar perquè ell va abonar una quantitat similar dos mesos enrere. «Mario Flores és com un germà per a mi», diu en altre diàleg el constructor. Segons la UDEF, l'exconseller va rebre dos rellotges i la seua dona una bossa de mà d'Ortiz. Flores va negar-ho tot categòricament.

Adjudicacions sota sospita

El nou malson judicial per a Camps, el qual haurà de comparèixer aquest dimecres davant els tribunals per la investigació, centra en les seues indagacions en el contracte que van obtenir les enginyeries Typsa y Ayesa de 2,5 milions d'euros l'any 2007. Tanmateix, la Fiscalia va reclamar en maig tot el llistat dels contractes relatius a les obres atorgades per la Generalitat Valenciana en la zona annexa al Gran Premi de Formula 1 des de 2007 a 2012. La construcció del circuit va tenir un cost de 89,7 milions d'euros, dels quals més de 16 milions d'euros van correspondre a sobrecostos.

De la documentació confiscada per la policia en maig de 2017, destacaven els contractes per obres de la connexió l'Alameda-Avinguda de França-Port i condicionament de la Maria Reial que va treure a concurs l'Ens Gestor de la Xarxa de Transport i Ports de la Generalitat Valenciana (GTP). Segons la informació disponible al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, va atorgar-se un contracte relatiu a aquesta edificació.

Licitat l'any 2008, va adjudicar-se una licitació valorada en poc més de quatre milions d'euros a una Unió Temporal d'Empreses (UTE) integrada per OHL, Construcciones Luján i General de Construcciones. La primera està assetjada per finançar suposadament de manera il·legal el PP estatal, ja que surt als Papers de Bárcenas com a donant; i la segona està investigada per entregar presumptament comissions al PP de València en el marc de l'operació Taula.

També relacionat amb la construcció del circuit, ara en el punt de mira dels investigadors, GTP va donar una obra a una UTE conformada per FCC -implicada també als Papers de Bárcenas-, Pavasal i Becsa. Aquesta darrera empresa forma part de la vella Lubasa, ara rebatejada com Obinesa i controlada accionarialment pel gendre del magnat Juan Roig. Els dirigents Lubasa van admetre els pagaments en B al PPCV en la peça separada que investiga el finançament il·legal dels populars valencians en les campanyes de 2007 i 2008.

Totes tres, a més, van aportar suposadament diners negres als actes del PP de Rita Barberá durant els comicis locals de 2007. Xifrada l'obra en quasi 37 milions d'euros, correspon a l'execució de l'infraestructura la connexió de l'Albereda-l'Avinguda de França i el Port. Les connexions amb la resta de causes s'ha convertit en una constat en cada nova trama al País Valencià. 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.