Setge als mitjans

TV3 sota l'espasa de Dàmocles

La reclamació de l’IVA cultural a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals per part de Montoro ha estat un cop fort. Qui més se n’ha ressentit és TV3, que estudia fortes retallades a la programació. De retruc, tot el sector s’hi veu afectat.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Imaginin-se engegar el televisor un dijous a la nit, posar TV3 com de costum i que, de sobte, veuen que no fan el Polònia. Cap Franco paròdic tocant el “No estava muerto” de Peret, guitarra en mà; cap Puigdemont amb perruquí recordant-nos que “visca Catalunya! Però Girona més!”. Aviat, potser, no caldrà imaginar gaire. A partir del mes de juny el programa d’imitacions i sàtira política més aclamat de la televisió pública catalana podria ser història. I no només aquest programa. Segons la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), hi ha en risc totes les produccions externes.
La televisió catalana, tal com la coneixem ara, podria estar tocada de mort. El programa de TV3 Tarda oberta és la primera víctima de la modificació de la Llei de l’IVA aprovada pel Govern espanyol. Aquesta llei reclama als mitjans de comunicació públics l’IVA corresponent de les subvencions rebudes. El programa produït per Mediapro i presentat per Ruth Jiménez i Vador Lladó podria, però, no ser l’única víctima. Des de la direcció de TV3 consideren que la situació és dramàtica. És per això que es prepara un pla de contenció que a partir de finals de maig podria suposar la desaparició de la graella de programes com l’Està passant, l’APM? o el ja esmentat Polònia.
Els impactes, però, es preveu que s’estenguin més enllà i facin estralls a Catalunya Ràdio i entre les productores independents. Els objectius fundacionals de la CCMA recullen que ha de “promoure el desenvolupament de la indústria audiovisual catalana, fomentant les produccions audiovisuals en català”. Així doncs, les retallades disminuirien, encara més, la seva capacitat de fer aquesta tasca —molt tocada ja des de l’inici de la crisi— i, per tant, el múscul del sector.
Malgrat tot, s’espera que la formació d’un nou Govern desemboqui en l’aprovació d’una partida pressupostària extraordinària que permetés compensar el pagament de l’IVA. En aquest fet basen els seus arguments les veus que creuen que el tancament de programes és una mesura precipitada. Des d’EL TEMPS hem volgut parlar amb tots els actors implicats, des de TV3 fins a patronals del sector audiovisual passant pels treballadors del sector o la mateixa Mediapro, per conèixer quin preveuen que pot ser l’impacte de tot plegat.

Cop d’IVA
Tradicionalment, s’entenia que les subvencions que les institucions culturals rebien de l’administració pública no comportaven el pagament de l’IVA. Tanmateix, el 2014, una residència geriàtrica francesa es va veure obligada a pagar l’impost de valor afegit perquè es considerava que aquestes subvencions repercutien a abaixar el preu del servei. Aquesta interpretació es va traslladar a l’Agència Tributària espanyola, que va començar a obrir expedients arreu de l’Estat. Això va afectar sectors tan variats com televisions públiques, centres d’investigació, companyies teatrals o grans empreses de transport públic urbà.
Tal com recollíem en el reportatge “Equilibris culturals sobre el 155” (EL TEMPS 1.749), a Catalunya destaquen els 1,4 milions d’euros que es reclamen al festival gironí Temporada Alta o els 1,3 milions que demanen al Teatre Lliure. Una informació de La Vanguardia detallava també que a les institucions i els consorcis culturals en els quals participa l’Ajuntament de Barcelona se’ls exigeix entre 25 i 30 milions d’euros. Moltes d’aquestes institucions tenen litigis oberts que han paralitzat els pagaments.
D’entre els que més se’n ressentirien hi hauria la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. “Hi ha 140 o 160 milions d’euros en litigi que hauríem d’abonar i que encara estan en discussió. A causa d’aquest litigi, l’IVA que vam pagar a l’Agència Tributària, i que havia de retornar per altres conceptes, no ens els va tornar de manera preventiva”, explica el director de TV3, Vicent Sanchis, que assenyala que això va tenir un impacte de 12 milions d’euros.
A partir del darrer 9 de novembre, però, tot fa un salt endavant. Aquell dia es publicà al BOE la llei de contractes públics aprovada pel Congrés dels Diputats. Incloïa unes addendes en què s’especifica que no són totes les empreses les que han de retornar els diners de l’IVA de les subvencions culturals, sinó només els mitjans de comunicació i els centres d’investigació i recerca. “Això ara ja no es pot discutir ni impugnar perquè està escrit en format de llei. L’afectació immediata del 10 de novembre al 31 de desembre, en el cas de la CCMA, és de 24 milions d’euros”, detalla Sanchis. Això, sumat al deute de l’any anterior i als diners retinguts de l’IVA suposaria una reducció de despesa de 47 milions d’euros.
A tota aquesta problemàtica, cal sumar-hi un altre factor. Des de la televisió catalana desvelen sospites sobre els motius de la davallada de publicitat a la cadena que està contribuint a la fragilitat dels comptes. “Sabem que s’ha produït un boicot de publicitat per part de grans multinacionals. En un cas l’han endarrerida i en d’altres l’han retirada directament”, explica Roque Martínez, membre del Comitè d’Empresa per part del sindicat Confederació General del Treball. En la mateixa línia, Sanchis exposa que han “començat a notar que quan algú repeteix tot el dia que TV3 és una televisió colpista hi ha empreses que s’hi repensen”. Tanmateix, deixa clar que el problema de la publicitat depèn també d’altres factors com el pes del “duopoli” Mediaset - Atresmedia i la fuga dels anunciants a altres plataformes com internet.

Impactes
Amb els pressupostos prorrogats i sense un Govern que pugui aprovar una partida extraordinària, la problemàtica agafa la cadena catalana en una situació d’extrema fragilitat. Des de la direcció de TV3 alerten que això tindrà conseqüències sobre tot el canal en conjunt. L’únic àmbit sobre el qual asseguren que no repercutirà és el capítol 1, relatiu al personal. “No ens pot afectar perquè hi ha un conveni col·lectiu vigent i perquè ningú pot pensar a fer cap ERO: per fer-lo has de tenir diners”, relata Sanchis.
Tot i que ja s’han avançat algunes de les mesures que prendrà TV3, que prepara un pla de contingència, s’espera que se’n conegui el gruix a partir del dia 17 de gener, quan és previst que el consell de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals es reuneixi per valorar les propostes i traçar el full de ruta. “A l’espera del que aprovi el consell, afecta a tots els programes de producció externa que hi ha al prime time: de l’Està passant a l’AMP? passant per la TV movie que ha de ser la successora de Merlí”, relata Sanchis.
L’afectació es faria en dues etapes. Una primera, menys suau, que s’allargaria fins a finals del semestre, en què destacarà l’anunciat tancament de Tarda oberta. La segona etapa començaria a finals de maig o principis de juny. A partir d’aleshores, i si no ha arribat una aportació extraordinària de la Generalitat, la direcció de TV3 considera que no tindrà capacitat per mantenir la majoria dels programes de producció externa. Així doncs, a partir d’aquella data, caldria que tota la graella fos produïda pels treballadors de la casa. Martínez, del Comitè i la CGT, creu que TV3 té “estructura, platós, tecnologia i talent perquè l’únic problema sigui que falta personal per fer tot això”. Al seu torn, Sanchis considera que “hi ha capacitat per produir un programa de tarda, però no per cobrir tot el prime time de dilluns a diumenge”.
El tancament del magazín Tarda oberta ha estat una de les primeres mesures que ha anunciat TV3 per fer front als pagaments. Tanmateix, la decisió de suprimir el programa de Mediapro no ha estat ben rebuda pel màxim directiu de la productora. Jaume Roures ha assegurat a EL TEMPS que no dóna per fet el tancament del programa i que estaria “disposat a arribar a instàncies judicials” si TV3 persistís en la seva voluntat.
El director de TV3, Vicent Sanchis, els darrers dies ha estat l’encarregat d’explicar el fort impacte de la modificació de la Llei de l’IVA sobre la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Preguntat per aquesta revista, ha exposat que “cada productora ha de vetllar pels seus interessos. Si volen iniciar un procés, ho poden fer. TV3 no pren aquesta decisió per gust, ho fa per vetllar pels seus interessos”.
Des de Mediapro relaten que no estan d’acord amb la comunicació rebuda perquè “no es vincula a res que ens pugui afectar”. Roures, que reivindica les bones dades share del programa, entén que “hi ha 30 persones que treballen allà i no se n’aniran al carrer perquè a algú de la Corporació se li han creuat els cables i no té solucions”. La primera voluntat per part del productor és respondre a la comunicació de TV3 demanant que el retirin i argumentant que no els poden tancar el programa perquè estan complint amb les condicions estipulades. Si TV3 no accedís a fer-se enrere, seria llavors quan des de la productora farien el pas a les instàncies judicials.
Per part de TV3, Sanchis ha fet saber que ja és previst que el Tarda oberta sigui substituït per un programa de producció pròpia. Tot i que assegura que falten detalls per perfilar, el més possible és que el programa que acabi ocupant aquesta franja sigui el que s’estava preparant per cobrir la segona part del matí després de la marxa de Núria Roca. Segons la informació publicada a El Nacional, el programa es diria Tot inclòs i estaria presentat per Helena Garcia Melero.
Martínez, del Comitè d’Empresa, concorda amb la gravetat i la injustícia que suposa la nova Llei de l’IVA. No comparteix, però, les mesures preses. A parer seu, si la CCMA hagués tingut un “contracte programa que assegurés el mandat marc i tot allò que ens encomana el Parlament, això ens hauria permès una estabilitat pressupostària que faria que no estiguéssim parlant del mateix”. Alhora, Martínez considera que “és precipitat tancar programes, especialment quan tenen una audiència important. Crec que el Govern es constituirà i haurà d’aprovar partides per eixugar aquest dèficit”. El representant sindical explica també que s’han reunit amb la direcció per transmetre que creuen que “no es pot fer alarmisme i que, si no hi ha una catàstrofe, es podria reconduir”.
Preguntat per aquest fet, Sanchis justifica la seva decisió. “Si entenem la magnitud de la tragèdia, no es pot ser tan irresponsable d’agrupar totes les mesures als darrers mesos. Al mes de maig, si no hi ha la partida extraordinària, ja no podrem reaccionar per estalviar 33 milions”, diu el director de TV3, que creu que “el responsable és fer una afectació escalonada esperant que vingui el govern i ho arregli”.

Cop a la indústria
L’impacte de la CCMA, però, va més enllà de la programació de TV3. El paper de motor de la indústria audiovisual catalana que se li atorgà en el seu moment fa que moltes productores catalanes depenguin de la participació econòmica de la corporació. Una participació que s’ha vist tocada des d’inicis de la crisi i que encara ho estarà més a partir d’ara. “Tenim l’obligació d’ajudar el sector audiovisual i és evident que en aquests moments no ho estem fent, no podem”, reconeix Sanchis.
Raimon Masllorenç és el president de PROA, l’associació de Productors Audiovisuals Federats. Explica que per al sector audiovisual “està resultant un cop molt dur. Les notícies que ens arriben són pèssimes, dramàtiques. L’any que ve potser no podrem convocar les línies d’ajuda de l’Institut Català d’Empreses Culturals (ICEC). A més, TV3 ens diu que no té diners per a coproduccions i està retallant programes”. Al seu entendre, la Llei de l’IVA està feta amb “una mala fe claríssima des de Madrid contra TV3”. Tanmateix, Masllorenç creu que “la Corporació està prenent mesures, que per a mi són dramàtiques, abans de tenir cap Govern”. Destaca, però, la sort que suposa que la condició d’organisme autònom de l’ICEC els hagi permès rebre les ajudes d’enguany malgrat l’aplicació de l’article 155.
“No entenc per què Hisenda vol afectar tant el sector quan nosaltres hi aportem molt amb els nostres impostos”, relata Xavier Atance, portaveu de Productors Associats de Catalunya (PAC). Tot i estar descontent amb les retallades que està fent TV3 a la contractació externa, creu que és una “actitud bastant lògica”. Atance, però, critica que “no hi hagi un model pressupostari que la TV del país necessita”. Jaume Roures, propietari de Mediapro, discrepa sobre el paper que ha de fer TV3 en la indústria. “El sector no ha de dependre de TV3 ni TV3 ha de ser responsable del sector. Sempre m’ha semblat fora de lloc. Si és dependent, no tenim un sector audiovisual, tenim alguna cosa que penja de TV3”, relata un dels primers afectats per la suspensió de programes.
En vista de tot això, a la CCMA i a TV3 els tocarà buscar remei per superar un entrebanc sense precedents. Des del sector audiovisual es demana pressionar per tal que es retiri la llei. Masllorenç demana també “que es renovi el consell amb gent molt menys polititzada, amb professionals del sector que formin una mesa per fer un pla de xoc per salvar TV3. Fa temps que avisem del que està passant, cal un model d’empresa per als propers 6 o 7 anys”. Des de la societat civil també s’han organitzat iniciatives. Un exemple és Salvem TV3, impulsada per tres estudiants universitàries i que recull propostes de qui les vulgui oferir. Entre les més celebrades, fer una Marató per TV3. “Si entra un Govern i Montoro decideix que no els accepta una partida extraordinària, ens creuarem de braços? No, no ho farem”, reivindica Sanchis. La CCMA i el sector audiovisual afronten uns mesos complicats, a l’espera de la tria d’un Govern que intenti parar els peus a Montoro.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.