Vaga

Foment dinamita la regulació de l’ÀMB i fa esclatar els taxistes

Aquestes són les claus d’una vaga que afectarà de manera greu la ciutat de Barcelona.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Els metros de Barcelona van més saturats del normal. I els llocs emblemàtics queden més lluny per als turistes. A finals de juliol, en temporada altíssima, una ciutat com Barcelona no es pot permetre el luxe de prescindir dels taxis. Els professionals del sector ho saben. Per això, conscients de la seua fortalesa, han decretat vaga indefinida i han tallat la Gran Via. La vaga amenaça a estendre’s a altres racons de l’Estat. Els taxistes madrilenys s’hi sumen. Per què ocorre tot això?

El 2014, la plataforma Uber irromp a l’Estat amb èxit. Opera durant poc temps, atès que la justícia, donant la raó a una denúncia dels taxistes, decreta que els serveis de l’empresa són il·legals per manca de llicència en els conductors. Uber reacciona reconvertint el seu servei. Empra, aquest cop, conductors amb llicència de Vehicle Turisme amb Conductor (VTC). El requeriment de la norma espanyola és complert. És la mateixa llicència amb què compten els xofers o els conductors privats d’empreses i administracions públiques. I és la mateixa amb què comença a operar Cabify, empresa denunciada pels taxistes per competència deslleial.

Aquest escenari es ve repetint des de fa gairebé un lustre. Els taxistes, malgrat les restriccions patides sobre les empreses de la competència, segueixen sent afectats. Els alts preus que paguen per obtenir llicència professional -sovint d’uns 100.000 euros- no podran ser recuperats si la nova competència opera sense les mateixes restriccions legals. Per això, el sector reclamava que es concedira no més d’una llicència de VTC per cada 30 llicències de taxi. La mesura va ser contemplada al Reglament del Govern espanyol aprovat a finals de 2015.

Però la Comissió Nacional del Mercat de la Competència va considerar que aquesta condició contradeia l’esperit del lliure mercat. Tot quedava pendent d’una resolució judicial definitiva. Mentrestant, les llicències d’VTC creixien exponencialment, atès el punt mort en què s’ha trobat la situació. I amb les llicències també han crescut, com calia esperar, els serveis de Cabify. I, per tant, també els conductors que fan competència als taxis. Cabify presta un servei sensiblement més barat i té un esperit més formal que el dels taxis: els conductors ofereixen aigua als clients, els pregunten per la potència de l’aire condicionat perquè s’adapte al gust dels viatgers, els proposen triar la música i vesteixen d’etiqueta, entre més coses. I paguen llicències molt més barates per exercir la conducció.

Amb l’embolic legal espanyol pendent de resoldre, l’Àrea Metropolitana de Barcelona va entrar en escena. Ho fa ver el mes passat aprovant una normativa per establir que les llicències vigents no podien superar la ràtio concreta esmentada anteriorment: una de VTC per cada trenta de taxis, tal com reclamava aquest sector fa tres anys, quan va esclatar el problema. Alhora, obligava els vehicles de lloguer amb conductor a aconseguir una segona autorització emesa, també, per una institució de l’ÀMB: l’Institut Metropolità del Taxi, per tal d’operar dins d’aquest àmbit territorial. Els taxistes ho celebraven perquè, simplement, consideraven que s’havia complert amb la llei prevista. L’estiu els seria favorable perquè l’ÀMB no emetria més de 400 llicències per vehicles que feien competència als taxis. La normativa esdevenia també un triomf per a Ada Colau, una de les principals impulsores, i comptava amb el vistiplau d’Esquerra Republicana, PSC -tots dos amb els comuns dins del govern metropolità- i el suport de la CUP i el PDeCAT. Ciutadans i PP s’hi abstenien.

Però un mes després ha estat el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i el Ministeri de Foment els qui han entrat en escena. Els segons presentaven recurs contra aquesta proposta metropolitana. I els primers la suspenien. Això ha fet saltar tot pels aires. El reglament, diuen, envaeix competències territorials. I atempten contra el lliure mercat. I ha estat així com la vaga s’ha convocat i s’ha decidit prolongar de manera indefinida. En altres ciutats de l’Estat com ara Madrid els taxistes seguiran l’exemple dels de Barcelona. La ingerència del Ministeri ha estat la clau de l’incendi. I els taxistes no acaben d’entendre que haja estat l’administració espanyola qui ha dinamitat la mínima convivència que l’ÀMB havia assolit amb la normativa. Cal recordar que les plataformes digitals que fan competència als taxis, a més, disposen d’un sistema tributari que no satisfà els interessos recaptadors d’Hisenda, tal com han alertat les institucions europees. Un fet que deixa perplex, encara més, els taxistes davant l’actuació del Ministeri presidit pel valencià José Luís Ábalos.

Mentrestant, els partidaris de la decisió del TSJC posen el focus en les agressions d’alguns taxistes sobre cotxes i conductors de Cabify. I els taxistes tallen la Gran Via de Barcelona, deixen la ciutat orfe d’un servei tan elemental i realitzen assemblees al mateix carrer, des d’on prenen decisions i es manifestaran sine die. Els taxistes consideren que l’entrada de Cabify al mercat del transport  perjudica la inversió en les llicències, que difícilment recuperaran si aquestes empreses que exerceixen, diuen, una competència deslleial, operant sense limitacions.

El Govern espanyol ha fet una crida a desconvocar la vaga, prometent la trobada d’una solució conjunta. Però els taxistes no desconvocaran la vaga fins que el Govern espanyol limite les llicències dels VTC o, almenys, s’hi comprometen per escrit. Evidentment, la situació a Barcelona és del tot caòtica. I tensa. Unauto VTC, patronal representant d’Uber i Cabify, demana a l’Estat “no cedir” davant el “xantatge dels violents” en un comunicat. La transcendència del cas ha estat tal que Quim Torra, des de Bèlgica, en la roda de premsa donada per ell mateix i per Carles Puigdemont en la seua tornada d’Alemanya, ha fet una crida per la calma al sector del taxi. “Que imperi la responsabilitat i la seguretat”.

De fet, Elsa Artadi (Presidència) i Miquel Buch (Interior) no viatjaren a Bèlgica per rebre Carles Puigdemont per tal de controlar una situació que es pot allargar dies i dies.

Una vegada més, la ingerència del Govern espanyol ha generat protestes greus a Catalunya per part d’un sector que amb la vaga pot fer molt de mal. Especialment en aquesta època de l’any. Ara la pilota és a la teulada, una altra vegada, de La Moncloa. Segons els representants dels taxistas, el sector està vivint el seu 15M. I la resposta de l'executiu espanyol davant d'aquest 15M està sent la mateixa: la desatenció. Així, almenys, ho han denunciat Buch i Artadi.

Les negociacions entre la patronal i el sector no han donat fruits aquest dilluns, pel que la vaga s'allargarà, previsiblement, almenys, fins dimecres, quan es reprendran les negociacions. De moment, els taxistes de ciutats com ara Alacant i València s'han sumat a la protesta. I els taxistes de Barcelona, fins i tot, amb amenaçat amb blocar el port i el pas de frontera amb França.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.