País Valencià

L'horta divideix l'esquerra valenciana

Amb les actes d'ocupació enviades als propietaris dels camps, Compromís ha presentat un projecte alternatiu a l'ampliació de la V-21 per evitar la destrucció de l'horta en un 90%. La coalició valencianista ha demanat al ministre socialista de Foment, el valencià José Luis Ábalos, que ature les obres i escolte els veïns. D'aquesta manera, els valencianistes marquen perfil propi davant el Govern espanyol, que gestionen els seus socis a la Generalitat Valenciana.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

A tocar de la carretera V-21 que uneix València pel nord, hi ha diversos camps. Xufes, cebes, faves tendres, bajoques i altres hortalisses i verdures es cultiven en un paratge únic en comparació a la resta de grans ciutats europees. La capital valenciana i la seua àrea metropolitana estan tenyides de verd. Però l'orgia del ciment i de les infraestructures ha descolorit la intensitat del color, transformant a poc a poc la verdor en el gris apagat del ciment.

Després d'anys de lluita a favor del manteniment de l'horta de València i de la victòria de les forces progressistes teòricament sensibles a la conservació d'aquest patrimoni cultural i mediambiental, l'ampliació de la V-21 dictada pel Ministeri de Foment (durant l'etapa del PP) s'ha convertit en la seua principal amenaça. Però també en un avís respecte de la resta d'obres que es volen impulsar per l'horta de València. La creació d'un tercer carril en el tram entre Alboraia (Horta) i la capital valenciana obre la porta a altres infraestructures com ara l'AVE o l'accés nord al Port de València. El malson de convertir l'horta en un reducte anecdòtic com va ocórrer fa dècades al sud del cap i casal inquieta les poblacions situades al nord de València.

Tot i els informes d'experts que desaconsellen l'obra, el Ministeri de Foment va formalitzar l'adjudicació de la construcció d'un tercer carril que arrasaria 80.000 metres quadrats d'horta unes setmanes després de l'arribada del socialista Pedro Sánchez al Govern espanyol. Encara més, el nou ministre de Foment del PSOE, el valencià José Luis Ábalos, no ha fet cap moviment per aturar o repensar un projecte al qual s'oposa amb matisos el seu partit a l'Ajuntament de València. Al contrari, va enviar el passat 2 de juliol les notificacions d'ocupació dels terrenys als veïns afectats. Les mobilitzacions que darrerament col·lectius com ara Per l'Horta han impulsat en contra de l'ampliació de la carretera han motivat que Compromís presente aquest dilluns un pla alternatiu per reduir «un 90% l'afecció a l'horta».

Comparativa realitzada per la coalició Compromís

El projecte dels valencianistes evitaria la construcció del tercer carril de la V-21 pel tram que hi ha entre Carraixet (Alboraia) i València. És a dir, que aquesta ampliació de la carretera no es produesca en la zona final del trajecte, ja que és l'àrea que concentra l'horta cultivable. Com a alternativa al traçat proposat pel Ministeri de Foment, els valencianistes aposten per desviar el tràfic per un tercer carril de no més de tres kilòmetres per la carretera actual que connecta amb Port Saplaya. Amb la nova ruta que planteja la coalició, el cost de l'obra es reduiria un 80%.

«En aquests moments la ciutat de València disposa de quatre carrils d'eixida cap al nord que recullen el tràfic provinent dels diferents punts de la ciutat: la ronda nord, Primat Reig, l'avinguda d'Aragó, i l'avinguda dels Tarongers. Gràcies a això, mai, ni en els moments de major concentració de tràfic, es produeixen retencions ni en l'autovia d'eixida, ni en l'avinguda de Catalunya, ni en la prolongació de Serreria o Tarongers», ha argumentat la diputada a les Corts Valencianes, Graciela Ferrer. «Actualment, l'entrada nord de la ciutat concentra tot el tràfic provinent de la V-21 en la redona del Mirador i el túnel de l'avinguda Catalunya. Els dos carrils d'entrada, paral·lels als d'eixida en la prolongació de Serreria (carrer Enginyer Fausto Elio), estan executats des de fa anys, però mai no s'ha realitzat la connexió d'entrada des de la V-21. L'opció més viable és prolongar el tercer carril del vial d'entrada a València entre l'Eixida de Port Saplaya i el pont sobre la via fèrria on acaben els carrils ara sense connexió», ha detallat la parlamentària valencianista. Un projecte alternatiu que Ferrer ha defensat «perquè respon a un model més sostenible de la mobilitat».

Aquest pla per «evitar la destrucció de l'horta de València» serà traslladat per part del portaveu de Compromís al Congrés dels Diputats, Joan Baldoví, al ministre Ábalos en el Congrés dels Diputats, durant la primera compareixença del socialista que se celebrarà aquest dijous. «Hem treballat per oferir una nova proposta alternativa capaç de millorar l'accés nord a la ciutat de València i protegir els més de 80.000 metres quadrats afectats pel pla del PP. Un projecte depredador que, malauradament, ha adoptat el nou ministre socialista, José Luis Ábalos», ha expressat el diputat estatal. «Demanem la paralització de les expropiacions dels terrenys i que el ministre dialogue amb els afectats i els veïns per tal de trobar una solució. Ha d'escoltar-los, especialment, com a valencià que és i com a exregidor de l'Ajuntament de València. I, per tant, coneixedor la problemàtica i la riquesa de l'horta», ha sol·licitat. «Esperem, tot i que s'han enviat les cartes per expropiar els terrenys, que es puga aturar el projecte. Sempre és possible si hi ha voltuntat política», ha assegurat. 

El nou ramal d'entre dos i tres kilòmetres que proposa Compromís per desviar el tràfic per la zona de La Patacona i no afectar l'horta d'Alboraia| Compromís

Baldoví, al seu torn, ha recordat al Govern espanyol que «la gestió sostenible de la mobilitat en l'àrea metropolitana de València implica promoure i facilitar l'accessibilitat a través del transport públic, racionalitzant la necessitat del transport motoritzat privat». «L'eixamplament de les vies ràpides d'accés a la ciutat responen a una concepció obsoleta del transport metropolità i no resolen la gestió del flux de tràfic», ha rematat.

D'aquesta manera, Compromís pressiona els socialistes, que governen amb els valencianistes la Generalitat Valenciana i l'Ajuntament de València, amb la intenció de marcar perfil propi davant els riscos del PSPV-PSOE d'obrir qualsevol confrontació amb l'executiu de Sánchez. De fet, l'alcalde de València, Joan Ribó, de Compromís, i el regidor d'Urbanisme, Vicent Sarrià, van presentar l'any passat una proposta conjunta (a la qual València en Comú, l'altre soci de govern, va oposar-se) en la qual apostava per disminuir la zona de domini públic que contemplava el projecte, xifrada en vuit metres. La intenció era reduir-la a dos metres. Només amb aquesta modificació Ribó i Sarrià estimaven que l'afecció a l'horta podria evitar-se en un 60%. Ara, però, els valencianistes presenten un altre full de ruta per evitar que el ciment torne a imposar-se als camps. El futur d'una part de l'horta valenciana en mans del ministre socialista Ábalos.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.