Societat

Els taxistes, novament en guerra a Barcelona

Després de les protestes de l’estiu, els taxistes han tornat a tallar la Gran Via de les Corts Catalanes per les noves mesures que limiten els VTC, insuficients segons els professionals del taxi, alguns dels quals han protagonitzat agressions.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Els vehicles de transport amb conductor (VTC) i els taxistes tornen a un enfrontament que ha dut aquests últims a protagonitzar una nova vaga a Barcelona. La Gran Via de les Corts Catalanes quedava tallada al migdia del divendres sense data prevista per a la desmobilització. Una situació idèntica a la que es va viure a finals del passat mes de juliol. I amb tristes imatges de taxistes agredint alguns professionals de l’VTC, que trencaven els vidres d’alguns cotxes de la competència. Un conductor VTC ha era atès per una crisi d’ansietat a la Via Laietana. A la vesprada del divendres, tres taxistes eren detinguts. El sector havia traslladat la protesta a la plaça Sant Jaume, a les portes del Palau de la Generalitat, sense deixar de tallar el centre de la ciutat.

De fet, la protesta dels taxistes és contra el Govern català, concretament contra el Departament de Territori i Sostenibilitat, dirigit per Damià Calvet, a propòsit d’un decret d’aprovació prevista que estableix, entre més coses, un mínim de 15 minuts entre el moment en què es contracta un VTC i d’accedir al cotxe. D’aquesta manera, els usuaris podrien anul·lar el servei d’VTC en cas que abans d’emprar-lo troben un taxi o alguna altra alternativa de transport. També obligarà els VTC a aparcar en pàrquings o garatges mentre no tinguen cap servei contractat. L’Àrea Metropolitana de Barcelona també discrepa del decret i reclama apropar-se més a les demandes dels taxistes, que ja van protestar contra aquesta institució el passat estiu. L’ÀMB considera que el termini de 15 minuts és “insuficient i incontrolable”, segons ha argumentat en un comunicat que han fet públic. L’Àrea Metropolitana, presidida per la també alcaldessa de Barcelona Ada Colau, es troba immers en aquest conflicte que ja va haver d’encarar l’estiu passat. L’afer dels taxis pot convertir-se en un afer de disputa electoral entre dues institucions -l’Àrea Metropolitana i el Departament de Territori- de distint color polític.

Aquest decret tampoc no és ben vist per les empreses líders de VTC, Uber i Cabify, que reclamen desenvolupar la seua tasca en condicions de lliure competència. Aquest sector contempla dur la normativa als jutjats.

Més dura ha estat la resposta del sector del taxi, que ha iniciat una vaga indefinida que talla sine die el centre de Barcelona i que ha inclòs accions de violència. Els taxistes demanen que la precontractació, el temps entre que es compra el servei de VTC i es fa servir, no siga de 15 minuts sinó de sis hores; i que els VTC estiguen obligats a tornar a un aparcament propi des que acaben fins que inicien un nou servei. Pel seu compte, les empreses privades de VTC consideren que els governants catalans estan sucumbint “als privilegis d’un monopoli”. La qüestió no té data de resolució, i aquesta incertesa incomoda els sectors, les institucions de govern i la ciutadania.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.