Els Crítics

J.A. Bayona, un pas més en el seu «més difícil encara»

L'obra de J.A. Bayona parla per ella mateixa. Jove talent sorgit de la factoria ESCAC, el director català n’ha tingut prou amb El orfanato, Lo impossible o Un monstre em ve a veure per mostrar credencials i guanyar-se la confiança de Steven Spielberg, el gran guru on ell mateix es va emmirallar per fornir la seva trajectòria.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Bayona és un domini fascinant de la tensió, arcs argumentals al servei d’un estat emocional, mestria en la narrativa, i el nen davant les pors que el tenallen. Vet aquí el gran què d’aquest Jurassic World: El regne caigut. És l’assentament a Hollywood d’un cineasta que és capaç de fer un blockbuster amb veu pròpia; és la demostració de l’èxit d’una idea, repetida en cada film, encara que aquest es valgui d’embolcalls diversos i a cada temptativa més exigents; és la manera de dosificar, d’explicar, de fer-nos estremir per un no-sé-què que saps que vindrà i et fagocitarà en qualsevol moment; és un aire, un ambient que fa ressonar el gebre dels passadissos escanyats dels relats gòtics; és mirar de fit a fit la por més primitiva de totes; i és la constatació del fil que uneix Spielberg i Bayona, la gran devoció per una manera d’evocar sentiments i de fer esclatar temors. La passió de fer cinema.

No es pot definir d’altra manera. No només el realitzador no decep en la seva primera aventura en el cinema de gran superproducció —i amb alta intenció recaptatòria, tal com dicten els manaments del gran estudi—, sinó que se’n surt, amb nota, a fi de bé, amb els galons d’un ofici que Bayona ja té ben guanyats a pols, a cop de capacitat d’entusiasme i de currículum. En el cas d’aquesta història —un encàrrec enverinat—, demostra que dins de l’hàbitat generalitzat de seqüeles, preqüeles, remakes, reboots, derivades, spin-off, multiversos i reversions, encara hi ha l’opció d’excel·lir. No només supera el precedent immediat —la cascada de focs artificials vacus i recreatius de Jurassic World (2015)—, sinó que apuja el nivell fins al punt de partida original, aquell esclat convertit en història del cinema que va ser Jurassic Park (1993). Paraules majors.

L’èxit d’aquesta nova entrega és una qüestió de cinefília, emparada pel sentit comú que tenen els creadors que són fora del comú. En primer lloc, perquè fa que els protagonistes siguin els dinosaures, de tota mena, part essencial d’allò que fa avançar el cor del guió, esfereïdors i alhora tan humans. En segon lloc, perquè la història ens remet a una de les grans preguntes, en voga sempre, però més ara, en aquesta era on vivim, tan plena de dilemes existencials, amb l’amenaça de la sobrepoblació, de la vulneració de drets, de la lluita per l’equilibri planetari, i ara que la deriva generalitzada sembla conduir-nos a una alarmant regressió en valors.

Cal preservar els drets dels dinosaures, per molt que siguin un perill per a la civilització? Com de civilitzada és una civilització? Té algú el dret a pitjar el botó vermell de l’extermini? En tercer lloc, perquè Bayona sap furgar els nostres fonaments íntims. Ho fa tan bé que ens fa creure que l’acció és innòcua, que tot plegat és només un gran enginy per gaudir i sucar-hi pa. Ho és, però conduïts magistralment, aconseguint partir de la base d’un magistral clímax inicial que deixa sense alè, i per, tot seguit, endinsar-nos en una fantasmagòrica faula gòtica, amb mansió espectral, ombres i crits escruixidors, gabinets de doctors malsans i el mite de Frankenstein com a mesura del drama que esclata. L’èxit d’un autor que sempre supera el repte del seu propi “més difícil encara”.

Jurassic World: Fallen Kingdom 

Direcció: J.A. Bayona 

Estats Units, 2018

Durada: 128 minuts

Guió: Colin Trevorrow, Derek Connolly 

(Personajes: Michael Crichton)

Fotografia: Óscar Faura

Música: Michael Giacchino

Repartiment: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, James Cromwell, Geraldine Chaplin, Jeff Goldblum

Gènere: Ciència-ficció. Aventures

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.