Els crítics

Pirat’s de ‘reggae’ electrònic

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Fa més d’una dècada podies estar escoltant Pirat’s Sound Sistema i que la profecia d’una de les seues lletres es complira. “Comences a la barra i, al final, et mous”, com cantaven en “Lletres de colors”, era la descripció ideal dels ritmes jamaicans que professava el trio del barri de Sants, Barcelona. El tempo desprenia alegria, però, al seu torn, calma com manen els cànons del reggae-raga, l’estil més essencialista del gènere. Només guanyava vivacitat amb l’esperit combatiu de les lletres i amb l’edulcorant posterior d’algunes acceleracions ska i d’electrònica. També amb la incorporació d’influències rocksteady com a la mateixa “Lletres de colors”. 

Aquelles sonoritats, però, van contagiar-se d’un drum’n’bass incipient que va guanyar un fort protagonisme en treballs com ara Em bull la sang (2013). Ara, cinc anys després d’aquell àlbum que havia adaptat les seues melodies reggae a la invasió electrònica que sofreix tot el panorama musical sense excepcions, Pirat’s torna electrificant encara més els seus ritmes. Aplicant un “no és no” de manual a la dita de “Lletres de colors”. 

Remena (2018) és un allioli musical de tradicions reggae ben quallat amb l’objectiu d’evitar tota temptació d’aturar el cos quan es troben a l’escenari, de buscar intencionadament que les samarretes estiguen  xopades de suor festiva a l’acabament de cada actuació. Per remenar totes les influències jamaicanes possibles, la Pirata de Sants col·loca al seu morter tota els ingredients amb l’ADN més punyent, irreverent i vibrant. La base electrònica i els efectes digitals s’entremesclen amb un ampli ventall d’instruments típics dels ritmes amb cadenes i pantalons de cuir com la guitarra, el baix i la bateria i altres provinents de l’ska més descarat i, alhora, clàssic com el saxo tenor i el trombó. El resultat: impossible no moure el cos de manera desfermada i desimbolta. 

Remena
Pirat’s Sound Sistema
Propaganda pel Fet, 2018
Reggae

L’electrònica, però, és la gran aliada per aconseguir aquest objectiu, el segell distintiu del nou àlbum del trio barceloní. I en la qual el dancehall, un dels subgèneres més trepidants i rocosos del reggae que evoquen les bombolles minimal del techno, adquireix un protagonisme força aclaparador. “Publiciutat” és l’exemple paradigmàtic. Amb un tempo sense fascinació per desafiar els compassos, el ritme electrònic adobat de centelleigs astrals provoca en les cames una sensació incontrolable d’unir-se a la festa. Com també ocorre en “Mamarratxo”, l’altra mostra de la bogeria reggae de la Pirata. Un sample d’ànima discotequera i obsedit amb notes delirants a peu de pàgina de la melodia, una guitarra de base metal, una parella trombo-saxo i el beat de la barcelonina Bittah elaboren una dancehall sintètic de potència inqüestionable. 

A Remena, però, no és tot mestissatge instrumental i melodies purament digitals. També hi ha cançons de ska-reggae tradicional com ara “Ben lluny”, que manté un costum iniciat a Em bull la sang (2013) amb “Plàstic”. O com ara “Només et mouen els diners”, impregnat de la mateixa petjada ska que actualitza la nostàlgia rude nascuda a l’illa del mar del Carib. 

“Com et mous”, amb tot, es desmarca melòdicament de les altres cançons més forassenyades. La combinació entre la breakbeat electrònica a la jamaicana dels samples i les intromissions funk de les guitarres evoquen un dels temes més populars de la nova etapa musical del basc Fermín Muguruza, “Yallah, yallah, ramallah!”. 

La recepta per cuinar aquest remenat d’orígens kingstonians es complementa amb un bon grapat de col·laboracions que enriqueixen vocalment i musicalment l’allioli reggae de la Pirata de Sants. La combativa veu de Juanra (KOP), el toc reggaetoner feminista de Tremenda Jauría, el toasting de l’MC britanicojamaicà Blackout JA i les rimes rap de Resiliència incrementen la pluralitat estilística d’un treball refinat, de paraules afilades i destinat a destrossar l’apatia del qui espera al taulell per moure el cos. 
 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.