Annals del porno crític

Pornografia reflexionada 'made in' Barcelona

Escriure sobre cinema eròtic és incòmode. Hom acostuma a disposar d’un ventall de temes que van des de la geopolítica fins a la cultura, popular i elitista. Però la pornografia no acostuma a estar entre aquestes opcions a discutir. Reconèixer que consumim aquests films en públic enrojolaria qualsevol.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

En aquesta llista no entraria una cineasta d'origen suec establerta a Barcelona que, més enllà de pensar en el cinema per a adults, ha experimentat amb noves formes de representar el sexe fora de la pornografia mainstream. Amb vocació de fer alguna cosa més que vídeo-art de galeria.

 

El seu nom és Erika Lust. Refusa utilitzar el mot pornografia per la càrrega significativa que té avui. Prefereix emprar el terme cinema adult. Diu sentir-se més a prop de les produccions de cinema independent que no pas del porno tal com el coneixem. I sap de què parla. Bona part de les seves idees les va plasmar al llibre Porno para mujeres (Melusina, 2008). L'escrit fa una repassada a tot el que ha implicat aquesta controvertida etiqueta en clau política i des del feminisme. Les seues afirmacions remeten, en molts casos, a la seva formació en ciències polítiques.

 

La representació de l’acte sexual és un camp de batalla en termes culturals i polítics. Lust reivindica el caràcter pedagògic del porno. Per a molts, és una forma de iniciar-se i aprendre prèviament a les primeres vegades, quan acostumen a dominar els nervis i les inseguretats. “La manera d'exhibir l'acte sexual pot arribar a tenir efectes sobre l'autoestima i fer-nos objectes“, diu l'actriu. I aquest malestar l’atribueix a la “poca intel·ligència sexual i emocional i a la poca sensibilitat cap a les dones” de la indústria convencional.

 

Erika Lust apel·la a un “consum intel·ligent”, amb mirada de gènere, femenina. I no desaprofita l’oportunitat que la documentalista Rashida Jones li dóna per predicar-ho. El passat 21 d’abril, la directora sueca va ser una de les protagonistes de l’emissió de la sèrie Hot Girls Wanted: Turned On. Es tracta d'un conjunt de peces audiovisuals que plantegen interrogants sobre les interseccions entre sexe, tecnologia i relacions íntimes emesa a través de la plataforma Netflix.

 

 

Polèmica i discussió

Al treball audiovisual, Lust repassa el seu decàleg ideològic. Reivindica tenir dones als comandaments empresarials i es reafirma en la seva màxima. “La pornografia, avui, és educació sexual”. “Tinc dues filles”, recorda, “i el porno es troba a dos clics de distància d’elles”.

 

Però la recepció del documental de Jones ha generat reaccions enfrontades entre el sector i el feminisme. Diverses actrius asseguren haver estat enganyades per les persones que hi ha rere el projecte. Fins al punt que algunes senten que, un cop han estat revelades les imatges sense permís, les seves identitats reals, s’exposen a la discriminació laboral o perill d'assetjament. L’editora del mitjà Reason, Elizabeth Nolan Brown, mostrava al seu blog un reguitzell de reaccions a les xarxes socials de persones que apareixen a la sèrie fílmica i que manifesten sentir-se traïdes. L’actriu Gia Paige, malgrat que en un primer moment va donar el seu consentiment, assegurava a Vocativ que se sentia pressionada i va demanar no reflectir algunes parts al documental. No la van respectar.

 

María Riot, sobrenom d’una actriu argentina que surt al capítol de la sèrie coprotagonitzada per Erika Lust, explica a EL TEMPS que no li van dir quina era la finalitat del documental. I rebla: “La sèrie planteja crear una mirada més positiva de la pornografia, o això ha dit Rashida Jones. Però ha acabat sent més del mateix o pitjor”.

 

Per a Riot, no només hi perdura “una mirada moral i generalitzadora de la sexualitat”, que força el drama fins i tot amb música trista de fons. A més, considera, "tergiversa i dóna la culpa a la pornografia de problemes com la falta d’educació sexual o l’estigma de l’explotació laboral”.

 

Polèmiques al marge, Riot reflexiona, de manera crítica, encara més sobre la indústria. Després d'un viatge el 2014 al festival Primavera Sound, va atrevir-se a exercir el seu actual treball a Barcelona. Abans havia provat de fer-ho, sense sort, a la seva Argentina natal. Aterrar a la capital catalana li va permetre contactar amb dones del ram que li van explicar tot el que sabien. No va tardar a trobar-se amb Erika Lust, amb qui s'introduiria al món del cinema per a adults. Ella ho té clar: el feminisme, segons Riot, ha de defensar la sobirania de les dones sobre el seu propi cos. A tots els efectes. I això pot implicar, també, exercir la prostitució o la pornografia.

 

Assegura que, generalment, sempre ha gravat en ambients on es va sentir cuidada i respectada, “no només com a perfomer, sinó també com a persona”. I que quan no ha sigut així s’ho ha pres com una feina qualsevol, lluny de les històries “de terror” que s’expliquen. Erika Lust reivindica els pilars de la seva proposta, en sintonia amb María Riot. Aquests són el ”sexe segur i el consentiment. I que les actrius entenguin quines són les conseqüències d’actuar en una de les seves pel·lícules”. Aquestes premisses no sempre es respecten a la indústria mainstream de cinema per a adults. Aquesta violació de drets tampoc no és exclusiva d'aquest sector, tal com desprenen els testimonis aportats sobre el documental de Rashida Jones.

 

Perfils atípics


És difícil imaginar quin tipus de persona decideix un bon dia dedicar-se a la pornografia. No hi ha un prototipus fixe: la varietat és ben ampla. Una mostra d'això és Mónica Ox, nom artístic d'una jove que no vol revelar la seva edat. Al documental de Netflix, Erika Lust afirma que el perfil d'aquesta actriu és difícil de trobar. A la sèrie Xconfessions, de la directora d'origen suec, s'hi expliquen les fantasies oferides per anònims amb la finalitat de ser realitzades. Li va cridar l'atenció una que tenia una pianista com a protagonista. Dubtava que trobés algú amb la formació de conservatori per encarnar-ho. I llavors va aparèixer Mónica.

 

Ella es defineix com a artista, una artista eclèctica. La seua principal vocació és la de cantant. “Estic treballant en una sèrie de projectes al voltant del sexe i l’erotisme. Entre ells hi ha algunes publicacions, poesies, narracions, fotografies, guions, etcètera”, explica Mónica en un document de text que envia per correu. “Un dia em vaig plantejar rodar una pel·lícula amb l’Erika Lust, ja que les seves pel·lícules ofereixen un porno de molta més qualitat”, reconeix.

 

El seu exemple complementa el de la María Riot. L’actriu i treballadora sexual argentina ha desplegat incomptables inquietuds musicals i al terreny de la comunicació. També té experiència en la divulgació sobre modificació genètica d’aliments. De fet, l’any passat, Riot va ser seleccionada per la Universitat de Cornell -Nova York- per a una beca sobre biotecnologia. Coherent amb el seu activisme vegà i el seu pensament crític, la performer sudamericana entén que la carn sintètica, resultant de la recerca en aquest camp, és l’única forma per garantir la fi del patiment animal amb la indústria de la carn.

 

La Mónica explica que els seus estudis “formals” -ella els anomena així- són els de mestra d’educació musical i estudis de l’Àsia Oriental, especialitzats en el Japó. Una formació que complementa amb els de cant clàssic i piano. Per guanyar-se la vida, ha fet de professora d’educació primària, secretària comercial, guia turística o coordinadora d’esdeveniments, entre més oficis. A dia d’avui dóna classes particulars d’idiomes, música i pilates. Tot un exemple d'inquietud.

 

Erika Lust, a l'esquerra, amb el seu equip. LUST FILMS
Erika Lust, a l'esquerra, amb el seu equip / LUST FILMS

Barcelona, un epicentre

 

María Riot explica com es guanya la vida una treballadora sexual al seu Buenos Aires natal, a Barcelona o arreu. Amb la pornografia, només, ho té complicat. Segons ella, qui s'hi vol dedicar s’ha de plantejar la venda de calces utilitzades, fotos, vídeos fets per elles mateixes, shows de webcam o participació en esdeveniments. Com en moltes altres industries, Internet ha suposat una disrupció. Les formes tradicionals de fer diners col·lapsen, i cal explotar-ne de noves i trobar-ne les potencialitats com canals de Youtube, venda de comptes de Snapchat o una tenda virtual. I “la dificultat augmenta exponencialment si et vols dedicar al cinema per adults amb visió crítica“, opina.

 

Però des que el 2004 Erika Lust va publicar el seu primer treball, l’empresa que va fundar no ha parat de créixer. El seu producte es ven, sobretot, en aquest ordre, a Alemanya, els EUA i el Regne Unit, explica ella mateixa a EL TEMPS. Tot i que també apunta que a l’Estat espanyol hi ha notat un increment de demanda durant els últims dos anys. De fet, ara se situa entre el quart i el cinquè lloc de vendes. El 2014 hi havia unes cinc persones treballant a la productora: ara en són divuit. En tres anys, el benefici s’ha disparat fins el 300%.

 

Lust considera que el seu model de negoci radica en què existeix un públic disposat a pagar per un producte de qualitat. Per “sexe real, i no degradació gratuïta de la dona i acrobàcies”, escriu amb sarcasme. El seu comprador fa una cerca activa, i això dóna valor afegit. Considera, també, que augmenta la consciència ètica i per un consum responsable, i que ara es paga per les garanties en les condicions de feina de les treballadores. Això es tradueix en una contínua venda de DVDs, contra la tendència que colpeja la industria mainstream. I cuida l'embolcall: afirma que “hi ha compradors que consideren les caixes de les seves pel·lícules com a peces de col·leccionista“.

 

La seva referencialitat és tal que s’ha plantejat encapçalar una plataforma de visionats de pagament en línia de cinema per a adults, sota el nom d'Eroticfilms.com. Les pel·lícules que s’hi mostraran han de complir amb els mateixos criteris ètics que ella defensa. El cert és que la seva presència a la capital catalana té efectes positius per a qui vol fer pornografia reflexionada. Fins i tot, Erika Lust ha impulsat una beca, que ha donat com a resultat rodatges a Mallorca i Barcelona. Va en sintonia amb el seu compromís feminista. Segons ella, “les dones volen liderar equips de rodatge i escriure les seves pròpies històries”. I és l’èxit de Lust i la seva productora barcelonina el que els hi dóna aquesta oportunitat.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.