Vol directe Barcelona-Tòquio

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

El comitè d’Economia del Parlament Europeu va aprovar el 21 de febrer de 2018 l’informe anual de política de competència de la UE, del qual enguany sóc el diputat ponent del Parlament. El text final va ser aprovat per 49 vots a favor i 5 en contra, la qual cosa fa albirar una majoria de més de 600 vots quan el text es voti al plenari. L’informe no és vinculant però un vot tan ampli del Parlament dóna un fort mandat polític a la Comissió Europea (CE) i defineix clarament les prioritats a defensar i a investigar a la comissària de Competència, la danesa Margrette Vestager, possiblement el perfil i la personalitat més potent de l’actual CE.

A l’informe d’enguany hi ha dos paràgrafs d’interès per a Catalunya: el compromís X i el paràgraf 31. El compromís X demana supervisar els Estats que gestionen xarxes de ports i aeroports mitjançant un monopoli, com és el cas d’Espanya amb AENA i Puertos del Estado. Les transferències anuals entre infraestructures rendibles i no rendibles que es fan en aquests dos ens, un cas gairebé únic avui a Europa, estan en el punt de mira de la UE: aquesta mena de subsidis creuats poden ser considerats ajuts il·legals d’Estat.

D’altra banda, el paràgraf 31 dona suport explícitament a la modificació de l’acord bilateral entre Espanya i Rússia, per tal de permetre que es puguin operar vols directes entre Barcelona i Tòquio, una reivindicació històrica de la societat civil, política i empresarial catalana.

L’actual acord Espanya-Rússia obliga tots els vols que travessen Sibèria a ser operats només des de l’aeroport de Madrid i només per la companyia Iberia, en una clara restricció de la lliure competència. Aquest acord no té en compte que una majoria dels turistes i de les empreses japoneses que viatgen a l’Estat espanyol cada any ho fan per anar a Barcelona, obligant-los a passar forçosament per Madrid.

Fa temps que l’anterior Govern català treballava per obrir aquest mercat i fins ara tres companyies s’han mostrat interessades a oferir el vol directe Barcelona-Tòquio: la japonesa ANA, Norwegian i Level.

El 31 de maig de 2017 el diari Ara va publicar el contingut del conveni bilateral Espanya-Rússia, en el qual constava clarament l’exclusivitat d’Iberia i de l’aeroport de Madrid abans esmentada. Aquell mateix dia al Parlament Europeu vaig lliurar en mà a la comissària de competència Vestager aquest conveni i vaig presentar una esmena a l’informe anual de Competència, demanant a la CE que obrís a la lliure competència el mercat aeri Espanya-Japó.

Poc abans de votar l’informe a la comissió d’Economia, el ministre de Transports De la Serna va anunciar la modificació del tractat bilateral Espanya-Rússia: obria els vols amb el Japó “a una altra ciutat”, notícia publicada als diaris el 18 de febrer. La CE ha fet bé la seva feina, de manera discreta però eficaç.

Els vols directes a altres continents són un factor determinant perquè una ciutat i un país figurin en la primera divisió mundial al segle XXI. La competència és global i les decisions d’inversió de les multinacionals i la ubicació de negocis de tota mena i condició depenen de les connexions aèries directes d’un aeroport. L’any 2017 Barcelona va assolir un rècord històric de trànsit aeri, superà els 47,2 milions de passatgers, amb un creixement del 7% amb relació al 2016, tot i les deliberades cues provocades per la seguretat al mes de juliol i l’atemptat terrorista del mes d’agost.

Barcelona ha esdevingut el sisè aeroport europeu en volum de passatgers i és el primer aeroport en vols dins d’Europa: més de 180 ciutats europees hi tenen connexió gràcies a les companyies de baix cost. Barcelona també està creixent amb gran força en els vols directes a Amèrica i Àsia, veritable clau del volta d’un futur de primer nivell. Com més logístics, més lliures; és a dir, com més ben connectats al món, més lliures.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.

Ramon Tremosa
Ramon Tremosa

Professor d'economia a la Universitat de Barcelona i eurodiputat independent del PDECAT.