Drets lingüístics

Dos casos de discriminació per parlar en català en dos dies

El passat 16 de setembre una dona va denunciar haver patit vexacions per adreçar-se en català a un metge de l’hospital de Figueres. I un dia abans, un empleat de Decathlon va faltar al respecte a un client i es va negar a atendre’l per la mateixa raó. Aquests casos no han deixat de ser habituals, però ara són més denunciats i transcendeixen més que mai.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Una pacient de l'Hospital de Figueres (Alt Empordà) va ser menyspreada per expressar-se en llengua catalana amb un metge. Tot va començar quan la dona va parlar en català a un doctor i aquest li ho va recriminar, tot assegurant que fa cinc anys que hi treballa, que no l'ha après i que no té intenció de fer-ho. La usuària de l’equipament mèdic va presentar una queixa al centre hospitalari i a l'Institut Català de la Salut

Segons el comunicat que la Plataforma per la Llengua ha publicat al respecte, el metge li va recriminar en castellà: "No penso aprendre el català, sóc veneçolà hispanoparlant i vostè va aprendre el castellà". Des de l’entitat asseguren que, malgrat la reacció irada del facultatiu, la dona va continuar parlant en llengua catalana, fet que va irritar al doctor fins al punt que aquest la va titllar de “racista” per fer-ho. En aquest sentit, l’ONG del català posa de manifest que la queixa de la damnificada  no es deu al fet que el metge l'atengués en castellà, sinó que li recriminés que ella ho fes en català i que l'acusés de racista per fer-ho. 

L'hospital, per la seva banda, entén que "si el professional la va atendre en castellà va ser per facilitar la comunicació” i per donar-li una "millor assistència". Alhora, el centre mèdic admet que la legislació reconeix el dret a expressar-se en català i a no ser discriminat per raó de la llengua oficial que es fa servir, però que “aquest cas s'excusa perquè l’equip mèdic de Catalunya té orígens diversos".

A parer de la directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, la resposta de l’hospital és “improcedent”. Mestres també lamenta que “no s’informi si aquests fets que s’han denunciat s’investiguen”.  I creu que el centre hospitalari "no només no té uns criteris clars sobre com gestionar la diversitat lingüística, sinó que descarta qualsevol investigació dels fets i no informa sobre si té un protocol per garantir els drets lingüístics dels ciutadans". L'entitat que dirigeix ja ha posat a disposició coneixement del Departament de Salut l’informe del fets i demana una reunió amb l'hospital per abordar el conflicte i oferir suport en casos com aquest.

Des de l'Hospital de Figueres expressen que han obert una investigació al respecte. Així mateix,  l’administració del centre indica que ja han demanat disculpes a la pacient i asseveren que es tracta d'una "situació mal resolta per part del professional" que va derivar a una "escalada verbal".

En relació amb les reclamacions que fa la Plataforma per la Llengua, des del centre mèdic subratllen que l'ONG no s'ha posat en contacte amb l'hospital ni amb la Fundació Salut Empordà.

També durant la passada setmana, un empleat de Decathlon es va negar a atendre un client per parlar en català el passat diumenge 15 de setembre. "A mi em parles en castellà, que ets un maleducat, ja has vist que amb la gent d'abans, mentre estaves esperant, he parlat en tot moment en castellà". Aquestes són les paraules (en castellà) que va rebre aquest diumenge l’Òscar Monné, un client de la botiga de Decathlon a Vila-seca (Tarragonès), quan es va dirigir en català a un empleat per fer-li una consulta. L’afectat va denunciar ell mateix els fets al diari Naciódigital.

Atenent-nos a la versió del mateix Monné, els fets van tenir lloc a dos quarts de sis de la tarda, quan va demanar a un dels treballadors de la secció de ciclisme un cable i una funda de bicicleta per a un dels seus fills que l'acompanyava. Aleshores, el mecànic li va etzibar sense dubtar i en to crispat: "Háblame en castellano".

Monné declara que va pensar que es tractava d’algú que provenia de l’estranger. Així doncs, segons declara el client, va preguntar-li, en ambdues llengües i de forma educada, si no parlava el català. En aquell moment va ser quan va rebre les acusacions de "maleducat" per fer servir la llengua catalana.

La víctima de la discriminació lingüística també explica que, a continuació, va ser atès "molt correctament" i en català per un altre empleat de la secció que li va comentar que no era el primer cop que el treballador tenia actituds similars. També li va facilitar un full de reclamacions oficial de la Generalitat de Catalunya. Per acabar, Monné va presentar una queixa formal a Decathlon Espanya i va deixar una opinió negativa a l’apartat de Google de la botiga. 

La multinacional ja ha contestat, tot lamentant els fets i afirmant que actituds com la denunciada "no tenen cabuda als nostres centres".

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.