Cultura

Maria del Mar Bonet, Toni Catany i la riquesa cultural d’un país

El Palau Robert de Barcelona inaugura una mostra que repassa els 50 anys de trajectòria musical de Maria del Mar Bonet des d’una perspectiva singular: la del fotògraf Toni Catany, que ha viscut l’evolució de la cantautora en primera persona.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

De Llucmajor a Palma. De la fotografia a la música. I de tot arreu a Barcelona. El fotògraf Toni Catany ens va deixar el 2013 a la capital del Principat. Tenia 71 anys, i des de l’inici de la seua activitat professional es va dedicar a perseguir la cantautora Maria del Mar Bonet, que enguany compleix 50 anys sobre els escenaris. Ara el Palau Robert rescata l’obra del fotògraf -que va ser premi nacional d’Arts Plàstiques i premio nacional de Fotografia- sobre Maria del Mar Bonet per mostrar l’evolució de tots dos artistes.

Primera fotografia a Maria del Mar Bonet feta per Toni Catany el 1966

Bonet i Catany són dos amics amb coincidències. Tots dos són obrers de la cultura i referents del seu temps i del seu país tot just quan aquest començava a prendre consciència de la seua identitat, de les seues possibilitats i de la necessitat de revifar en un context hostil que ells mateixos ajudarien a contrarestar. L’exposició ‘Maria del Mar Bonet als ulls de Toni Catany’ reflecteix amb imatges tot aquest període que no és només musical. Comissariada per Antoni Garau i Pep Dengra, està organitzada per la Direcció General de Difusió de la Generalitat de Catalunya i la Fundació Toni Catany.

Contraportada de disc dissenyada per Toni Catany

Els treballs musicals enregistrats de la cantautora palmesana són l’excusa per conduir una mostra composta de discos, cartells i fotografies. El 60% d’aquest material és obra de Catany, que va fer la primera fotografia a Maria del Mar Bonet el 1966. Des de llavors mai no se separaren. ‘Una mirada enamorada’ és el primer àmbit de l’exposició i es basa, precisament, en les primeres connexions artístiques de tots dos.

Fotografia de Maria del Mar Bonet del 1968, feta per Toni Catany

Amb això està relacionada, també, ‘Als ulls de l’amic’, el segon àmbit de l’exposició, basada en el disseny gràfic de les portades de discos i cartells promocionals de la cantautora, que tenien el mateix segell artístic de Catany.

Coberta del disc de Maria del Mar Bonet del 1970, dissenyada per Toni Catany

Salmaia’, és el títol de l’àlbum que va publicar la cantautora el 1995 i és on Bonet reflecteix les influències diverses que durant la seua carrera va anar absorbent arreu de la mediterrània. Aquest disc dona nom al tercer àmbit de l’exposició.

Coberta del disc 'Sempre', de Maria del Mar Bonet, del 1971, dissenyada per Toni Catany

Retrats’, quart àmbit de l’exposició, és una selecció de vint-i-dos imatges de l’artista fetes amb diferents tècniques de dibuix i fotografia com ara calotips, polaroids transportats i originals acolorits.

Fotografia de Maria del Mar Bonet, 1971, feta per Toni Catany

L’exposició acaba amb ‘Ultramar, 2017’, últim enregistrament de Bonet fins ara al qual va contribuir Catany però que no va poder veure’l, atès que va morir pocs anys abans.

El fotògraf Toni Catany posa amb imatges de Maria del Mar Bonet / Juan Miguel Morales

Tota una mostra biogràfica, artística, cultural i musical que no és només de Bonet i de Catany, sinó d’un país que s’ha enriquit culturalment gràcies a l’impuls de tots dos.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.