Els crítics

En silenci a ‘The Virtues’

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

L’acabes i no pots articular ni una sola paraula. T’estàs uns segons en silenci. Uns minuts. I mentre et recuperes penses que fa temps que no veus res tan colpidor ni tan realista a la televisió. I que penses com explicaràs les sensacions que tens ara mateix. El verb trontollar crec que és el més adequat. Però pot ser millor que comenci pel principi i us expliqui que The Virtues, que acaba d’estrenar-se a Filmin, és una minisèrie de Channel 4 sobre un home de mitjana edat que passa per un moment difícil. El seu fill marxa del país amb la seva exdona i la seva nova parella, i sap que inevitablement es distanciaran, per moltes converses via Skype que puguin arribar a fer. Es presenta al sopar de comiat i intenta mantenir una actitud optimista que està tenyida d’una tristesa profunda i de l’esforç permanent per no enfonsar-se. L’interpreta Stephen Graham, que sap com dibuixar aquestes diferents capes en les expressions i la manera de fer del personatge. L’actor britànic, que ja ha demostrat moltes vegades que és un dels millors de la seva generació (a This is England, a Boardwalk Empire, recentment a Line of Duty, etc.) té en aquest personatge un d’aquells papers que defineixen una carrera. I l’aprofita. Tot seguit surt al carrer i el que ve a continuació és un descens en l’alcoholisme, on queda retratat tant el dolor que el seu personatge intenta emmascarar com la cultura de pub anglesa. Et convido per aquí, et convido per allà. Caic sense adonar-me’n. Et carreguem en braços. Tot gira. En aquest moment ja estem davant d’una minisèrie impecable, tant pel que fa al treball de l’actor, que sosté tot sol el procés que viu el personatge, com pel que fa a la cruesa i el realisme de guió i direcció.


The Virtues
Creador: Shane Meadows
Repartiment: 
Minisèrie: 4 episodis
Plataforma: Filmin


I aleshores, el moment clau: unes veus que sonen només al seu cap. Unes veus a què ell respon, permetent-nos veure què passa al cap de l’home begut, que des de fora va fent voltes. Fosa a negre. I aquí comença el seu viatge. Una travessia literal, ja que el personatge decideix tornar a Belfast, i una travessia interior, perquè on vol tornar és a la seva infantesa. Les veus que han sonat al seu cap pertanyen a un record de quan era nen que ell ha mantingut bloquejat durant anys. A poc a poc aquestes memòries aniran surant cap a la superfície i les veurem de forma fragmentada, construint tensió i angoixa a mesura que ens adonem que estan relacionades amb abusos sexuals. La ficció ens permet acompanyar el personatge en aquest procés i així ens explica les conseqüències, que arrosseguen durant anys les víctimes d’aquests casos. Ho fa, a més, en primera persona, ja que el creador Shane Meadows s’ha basat en el seu propi procés, realitzat recentment, ja com a adult, de desbloqueig d’uns abusos que va patir quan era petit. El guionista i director, conegut sobretot per This is England, ha volgut crear The Virtues com una manera de reaccionar i digerir emocionalment aquest procés, tal com ha explicat a The Guardian (recupereu l’entrevista si podeu, un cop acabada la minisèrie). El resultat és una ficció carregada de veritat, transparent, on Stephen Graham és el conducte perfecte per traslladar a l’espectador el dolor d’un nen que ha afectat, sense que se n’adonés, tots els aspectes de la vida de l’adult que ha sobreviscut. I quan acaba no pots articular ni una paraula. Uns segons en silenci. I llàgrimes avall.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.