FERROCARRIL

Col·lectius valencians i catalans reivindiquen la millora del transport ferroviari

Una vintena d’entitats s’uneixen per reclamar de forma simultània a Tortosa, Salou, Ontinyent i Valencià més inversions en el transport de rodalies i regional

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Que la xarxa de rodalies del País Valencià i Catalunya s’ha deixat degradar és un fet contrastat. Ara, una vintena de col·lectius d’un i altre costat del Sénia han decidit unir-se per reivindicar, conjuntament, la millora del transport ferroviari. Ho faran aquest dissabte, en una xiulada col·lectiva que està convocada a les dotze a Salou, Tortosa, Ontinyent i València. «Volem que es visualitze la unitat de les diverses plataformes», explica a EL TEMPS Josep Cosidó, de Trens Dignes Ebre Priorat, una entitat que fa sis anys que reivindica la millora de les infraestructures al sud del Principat.

La concentració és convocada per Trens Dignes Ebre-Priorat, Indignats amb Renfe, Trens Dignes Alt Maestrat, Valldigna Accessible, Col·lectiu Dyanamo, Plataforma en Defensa del Ferrocarril de CGT, Ecologistes en Acció, Plataforma en Defensa del Transport Públic Horta Sud, València en bici-Acció Ecologista Agró, Col·lectiu Ontinyent en Bici, Alacant en Bici, Usuàries del Tren Valencià, Promoció del Transport Públic, Coordinadora en Defensa de la Bici, Col·lectiu en Defensa del Ferrocarril del Camp de Tarragona, la Plataforma pel Transport Públic de la Catalunya Central, CAVE-COVA, la Plataforma per la Mobilitat Sostenible de l’Alacantí, la Plataforma per un Ferrocarril Públic i Sostenible del País Valencià i No a les Retalles de l’Horta Nord.

En el seu manifest lamenten que els trens de rodalies i regionals hagen esdevingut l’aneguet lleig en la inversió ferroviària. Recorden que històricament les inversions han estat destinades a l'AVE, deixant al tren convencional sota mínims en seguretat i qualitat. Les inversions en Alta Velocitat representen el 71% dels pressupostos destinats al ferrocarril, fet que beneficia tan sols el 3,8% de les persones usuàries; per contra, el 96,2% de les usuàries del tren convencional només reben el 29% de les inversions. El 2018, el percentatge pujava al 80% i 20% respectivament. Els 60.000M€ d´inversió en AVE suposen que cada ciutadà de l´estat espanyol haja pagat 1.200€ per a finançar un tren que des d’aquests col·lectius consideren «elitista i devorador de recursos mediambientals i econòmics i que aprofundix en la discriminació social».

L’acte de protesta d’aquest dissabte  es produeix després que al País Valencià es posarà en marxa, fa uns mesos, la plataforma d’Indignats amb Renfe, a través de la qual s’ha visibilitzat el deteriorament que pateix el sistema ferroviari valencià. Segons denuncien els col·lectius, els anys 2017 i 2018, sols al País Valencià, es van suprimir 2.000 trens per any a Rodalies i Regionals, quasi tots per falta de personal, material o manteniment del material. «A dia d'avui, la situació del ferrocarril és insostenible», assegura el manifest.

Per això, els convocants a l’acte de protesta d’avui exigeixen una reestructuració dels horaris i les freqüències, que permeta un servei puntual i amb garanties de circulació sense cancel·lacions d´última hora; la contractació del personal; la rehabilitació i adequació de les estacions; la dotació de material ferroviari en condicions, segur, de qualitat, sostenible i energèticament eficient; la presència de personal en les estacions; l’ampliació de línies emprant reestructuracions que faciliten la possibilitat de comunicar les poblacions amb les capitals administratives, els centres de treball i els centres acadèmics; i la millora de la connectivitat per a les mercaderies. Les promeses d’inversió per part del Ministeri de Foment no convencen els col·lectius convocants. «Ja n’estem farts de promeses – assegura Josep Casadó -. Habitualment de tot el que es pressuposta acaba arribant- nos un 5 o un 10% com a molt».

En l’acte de protesta d’avui també participa el col·lectiu Trens Dignes al Maestrat. En aquesta comarca del nord el País Valencià es va reforçar el servei entre Vinaròs i València el passat 12 de novembre, tot donant resposta d’aquesta manera a una reivindicació històrica. Des de Trens Dignes al Maestrat critiquen que el servei es veu perjudicat pels retards de la línia i lamenten que els usuaris paguen pel bitllet preu de regional a pesar de viatger en trens de rodalia. «També demanem que progressivament s'amplien les freqüències fins Tortosa; que es reobrin estacions com la de Santa Magdalena de Pulpis; o invertir en accessibilitat en la majoria d'estacions. A més el servei d'autovenda de bitllets no funciona correctament i actualment no podem gaudir de les bonificacions per Carnet Jove per exemple. Per tant pensem que si es vol incrementar el nombre de viatgers, cal apostar per un servei molt més eficient que convide a deixar el cotxe a casa».

 

El pas endavant dels usuaris

Fins ara les protestes per la falta d'inversió en el ferrocarril del País Valencià i Catalunya s'havien produit des de l'àmbit polític i empresarial. Des de l'any 2013, representants de la Generalitat i de les patronals han celebrat reunions periòdiques per reivindicar l'execució del corredor mediterrani per al transport de mercaderies, un clam que també havia posat sobre la taula les deficiències en la connexió entre les grans urbs a través de l'alta velocitat. No s'ha de perdre de vista que en l'actualitat Catalunya i València continuen estant connectades a través del servei d'Euromed. 

Ara, per primera volta, són els usuaris dels trens de rodalia i regional els qui alcen la veu per mostrar el seu malestar per l'estat en què es troba aquesta infraestructura. 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.