Els crítics

Sols a ‘High Maintenance’

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

High Maintenance ja fa temps que és molt més del que sembla. En aparença, és una sèrie sobre un venedor de marihuana a domicili, però en realitat és un mosaic sobre la vida moderna construïda a través de fragments de vides de diversos personatges. El personatge, que es desplaça amb bicicleta per la ciutat de Nova York atenent els seus clients, és en realitat una forma per introduir-se en les cases dels altres i explicar les seves vides. L’individu és tan poc important que ni tan sols sabem el seu nom i el que sabem de la seva existència ho rebem en porcions minúscules.

Evidentment, la manca d’informació fa que vulguem saber coses sobre ell, perquè és un misteri, però aquesta no és la seva funció a la sèrie. Ell és només el que uneix les històries (una mena de personatge amb funció de cola que enganxa un personatge amb l’altre) que són realment el centre de High Maintenance. A poc a poc, la suma d’històries va deixant veure el projecte de la sèrie a gran escala, i el que inicialment semblava únicament una forma original per fer una sèrie en format antologia (actualment tant de moda) s’ha acabat convertint en un fresc de la societat moderna fet a partir de múltiples personatges, múltiples vides encaixades entre elles i que reflecteixen uns temps de buidor.

Si Black Mirror crea malsons, High Maintenance crea tristesa. Totes dues coses tenen més a veure del que sembla, com també totes dues sèries, que coincideixen en el diagnòstic dels anys que estem vivint, malgrat que es dirigeixin a públics diferents. La connexió entre les dues sèries s’ha fet especialment nítida en el començament de la tercera temporada de High Maintenance, amb dos episodis inicials (disponibles a HBO) sobre les dificultats de crear connexions profundes amb els altres en un moment en què, irònicament, estem més connectats que mai gràcies a la tecnologia. En el primer episodi el protagonista es dedica a buscar algú a Tinder i finalment troba, per atzar, i sense que l’aplicació hi tingui res a veure, una noia amb la qual té quelcom especial. La manera com es tracta fa evident l’excepcionalitat de la trobada. Aquesta dificultat per crear connexions reals es contraposa amb la facilitat amb què la vida te les arrenca amb una altra trama en què un personatge ha d’assumir la mort d’una persona amb la qual havia trobat una connexió veritable malgrat el bagatge vital (no explicat) de tots dos.

High Maintenance
Creador: Ben Sinclair, Katja Blichfeld
Repartiment: Ben Sinclair
Temporada: 3
Plataforma: HBO

El segon episodi continua abordant la mateixa idea, però ara a través de dues històries que tenen a veure amb un web que els usuaris fan servir per trobar tot tipus de coses. Aquest web es fa servir per tractar un altre tipus de connexió, que es dona molt avui dia, a través d’aplicacions com Wallapop, entre desconeguts que volen alguna cosa l’un de l’altre. Aquesta mena de trobada impersonal que es produeix es captura molt bé a través de la primera història, on un personatge esdevé addicte a quedar amb gent per obtenir tot tipus d’andròmines, però no aprofundeix la relació amb ningú.

Aquest desinterès per les persones que hi ha darrere dels objectes que vol endur-se a casa contrasta amb la següent història, on una noia fa servir el web per intentar connectar desesperadament amb algú, cosa que fa ensenyant un pit a les persones amb què queda. Però ni tan sols així aconsegueix superar una sensació de solitud que ha acabat esdevenint el gran tema central de High Maintenance. Tants personatges en pantalla, tanta gent a la gran ciutat, però tots separats, només units pel fet de fumar un porro per sentir-se millor.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.