Territori

El reequilibri territorial beu de la indústria i el turisme

La Diputació de Barcelona esdevé la institució clau per combinar distints models econòmics que garanteixen l’equilibri territorial entre els distints municipis que conformen les comarques barcelonines. Aturar el despoblament i donar valor a l’element local són les claus per ajustar una dualitat determinada per la funció econòmica dels territoris més urbans i els d’economies menys creixents.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Una de les principals característiques de la província de Barcelona és la seua heterogeneïtat. L’urbanisme i el desenvolupament turístic i industrial de l’Àrea Metropolitana i dels territoris adjacents contrasta amb els pobles petits que hi ha a les comarques d’interior i de muntanya, que necessiten treballs de promoció ocupacional, treball als espais naturals i d’atenció a la gent gran —el sector demogràfic que predomina en aquests espais— per poder preservar el benestar en aquests territoris més allunyats de les ciutats.

Alguns d’aquests municipis són víctimes d’una industrialització que ha quedat obsoleta. El sector industrial és el que ha garantit la bona senda econòmica de Catalunya al llarg de la seua història. L’esclat del sector serveis, amb el turisme com a referent, va fer pensar en algun moment que la indústria passava a segon terme. A hores d’ara, part del Principat encara disposa de polígons industrials adaptats a les necessitats del segle XX. Concretament, la demarcació de Barcelona compta amb un miler de polígons, dels quals el 60% ocupen menys de 10 hectàrees, quan la superfície mitjana és de 19,2. Alhora, vora la meitat del total dels polígons i de les naus són anteriors a 1978, amb totes les dificultats que això comporta per al manteniment, el subministrament, la conservació i els serveis que aquests espais presten a les empreses.

En un país amb vocació d’equilibri econòmic, la dualitat entre sector serveis i indústria és elemental. Per donar empenta a aquest últim vessant, el Pla de Modernització de Polígons desenvolupa sis objectius estratègics perquè aquests espais a hores d’ara envellits funcionen a ple rendiment, i creen llocs de treball i generen riquesa perquè la població no marxe d’aquests territoris, que poden tornar a oferir oportunitats.

És en aquest sentit que el pla preveu potenciar la col·laboració publicoprivada, augmentar la competitivitat de les empreses i buscar aliances amb el món local i l’empresarial, que han de treballar plegats. La inversió als polígons serà d’entre 10 i 20 milions d’euros i la Diputació facilitarà entre les dues i tres quartes parts d’aquest pressupost. Tot sense oblidar, també, inversions per contribuir a l’estalvi energètic o millorar els accessos als polígons.

D’altra banda, per millorar els serveis generals en aquests territoris —tant a empreses com a particulars— hi ha la instal·lació de fibra òptica a través de la xarxa de carreteres de la Diputació. Forma part del Pla d’Acció de Mandat, que treballa perquè la ciutadania trobe accés als serveis de banda ampla. Amb un pressupost de 20 milions d’euros, un total de 55 municipis i uns 180.000 habitants s’han beneficiat de la primera fase del pla. Ara, la gestió de la xarxa anirà a càrrec del CTTI, el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació, una institució de la Generalitat de Catalunya, que durà a terme la instal·lació de fibra òptica i n’assumirà els costos.

 

Adaptació al turisme

L’Any Europeu del Patrimoni Cultural s’ha celebrat enguany i la Diputació s’ha implicat en la inversió per preservar el patrimoni arquitectònic. Adreçant 23,5 milions d’euros per fer sobreviure els elements culturals que singularitzen el territori. La restauració de monuments, edificacions, jaciments i tota mena d’elements tradicionals serveix per a dotar els municipis d’elements propis, identitaris, i també per a despertar l’interès de possibles visitants. Activitats com la de l’enoturisme, visites a parcs naturals o d’altres potencien la popularitat dels municipis més recòndits, aquells que fins ara no han impulsat els seus trets.

Promocionar el turisme, incentivar l’economia productiva, millorar les carreteres i, en definitiva, apropar els municipis petits a la resta del país i viceversa, esdevé fonamental a l’hora de garantir l’equilibri territorial. És en aquesta direcció que treballa la Diputació perquè les diferències inevitables entre municipis, que tenen funcions i vocacions econòmiques distintes, siguen tan minses com puguen ser. 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.