Canvi climàtic

Una àrea metropolitana cap a la transició energètica

La lluita col·lectiva contra el canvi climàtic requereix mesures concretes en l’àmbit local. L’Àrea Metropolitana de Barcelona vol situar-se en l’avantguarda i, per això, des de 2015 disposa d’una Taula metropolitana per a un nou model energètic. L’objectiu és fer d’aquest un territori més sostenible i, alhora, més habitable.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) representa el 2,3% de la superfície catalana. Ací viuen 4,3 milions de persones, que representen el 60% de la població catalana. És, amb molta diferència, l’àrea més dinàmica de la Mediterrània occidental. Ací es concentra el 52% del PIB del Principat i el 52% dels treballadors. És, a més, una àrea amb una forta empremta industrial i alhora amb una clara vocació innovadora: el 47% de les noves patents de Catalunya es registren a l’AMB. 

L’habitabilitat i la sostenibilitat de les zones densament poblades i amb una forta activitat econòmica ha esdevingut un motiu de preocupació per als responsables públics, també en el cas de l’AMB. Reduir les fonts contaminants; promoure nous patrons de consum i de mobilitat; apostar per nous models energètics... ha esdevingut una obligació davant el repte del canvi climàtic. 

En aquest sentit, avançar cap a un nou model energètic ha esdevingut com més va més necessari. I ho és per raons ambientals però també per raons econòmiques i de salut pública: a l’Estat espanyol, s’importa el 74% de l’energia que es consumeix i la despesa en importacions fòssils es de 45.000 milions d’euros. A més l’Estat espanyol és el quart país de la Unió Europea amb un preu de l’energia més alt. “El model actual és insostenible”, asseguren des de l’AMB. Repensar les bases de l’actual sistema és, doncs, peremptori pensant tant en les persones com en les empreses, moltes de les quals tenen en aquest cost energètic un llast competitiu. 

 

La taula de salvació

L’abril de 2015 l’AMB va llançar la Taula metropolitana per a un nou model energètic. Es tracta d’un fòrum de debat i grup de treball que ha posat a l’abast dels municipis un catàleg de mesures per afavorir la transició energètica que poden introduir a les ordenances municipals; estudis per a la rehabilitació d’edificis públics amb els anomenats criteris NZEB (això és, edificis de consum quasi nul); l’aplicació de clàusules mediambientals als contractes públics, o aplicacions digitals com la calculadora solar. Des de 2015, a més, tots els municipis disposen d’un tècnic en l’àmbit de l’energia, cosa que facilita i agilita la interlocució entre els 36 municipis que formen part de l’AMB. Del que es tracta, al capdavall, és de posar en pràctica una política energètica metropolitana cohesionada a partir de la cooperació supramunicipal; esdevenir, en definitiva, avantguarda amb l’objectiu de subministrar-se al 100% fonts renovables l’any 2015, tal com exigeix el Pacte Nacional per la Transició Energètica

A Viladecans, Castelldefels i Sant Adrià del Besòs s’han posat en marxa projectes perquè edificis públics tinguen un consum energètic nul, mentre en altres com Esplugues i Sant Feliu de Llobregat s’han iniciat projectes integrals de transició energètica. Montcada i Reixac, per la seua banda, participen en un projecte europeu consistent en la implantació d’una innovador sistema solar de concentració que té per objectiu escalfar l’aigua amb energia tèrmica. Des de principis de 2017, l’AMB, d’altra banda, ha posat a disposició de tots els municipis, a més, una calculadora solar, una eina per conèixer la viabilitat d’una instal·lació solar. 

Del que es tracta és d’iniciar un procés de canvi progressiu per substituir l’energia d’origen fòssil per energia renovable i local, però també de modificar la manera com es distribueix, es gestiona i és consumeix l’energia. En aquest àmbit té una importància especial l’entrada en funcionament de Barcelona Energia, una comercialitzadora pública que té l’objectiu d’oferir energia 100% renovable als municipis de l’àmbit metropolità amb l’objectiu últim d’assolir la sobirania energètica. Per a això, Barcelona Energia compra i subministra energia elèctrica (dona servei a edificis públics de l’àrea metropolitana i a 20.000 usuaris); representa els productors en el mercat de l’energia generada en les plantes fotovoltaiques a la planta de valorització energètica de Sant Adrià i a la planta de biogàs del Garraf; representa els productors elèctrics d’autoconsum en el mercat d’excedents i promou i estimula la generació energètica renovable en tot l’AMB. 

 

Contractistes compromeses

D’altra banda, des de 2014 i fins a 2020 està en vigor la implementació del Pla d’ambientalització de la contractació. Del que es tracta és d’incorporar criteris mediambientals als plecs de condicions tècnics dels contractes de l’AMB, una forma, en última instància, d’implicar les empreses contractistes amb l’objectiu de reduir la petjada energètica. Això es concreta, per exemple, en la renovació de la flota de vehicles de transport, on s’han prioritzat els vehicles que utilitzen energies alternatives; o en la contractació dels serveis de neteja, on s’exigeix l’ús de bosses d’escombraries fetes de plàstic reciclat o de productes de baix contingut químic. 

L’àmbit del transport és, amb tot, un dels que més incidència tenen sobre el medi ambient, la qualitat de l’aire i la sostenibilitat del territori. L’ús del vehicle particular és altament contaminant. Cada dia es realitzen en aquesta àrea nou milions de desplaçaments. Barcelona, com moltes més àrees metropolitanes, ha hagut d’abordar aquesta problemàtica. Amb l’objectiu d’evitar l’aglomeració de vehicles en l’entrada a Barcelona (cada dia 640.000 vehicles, ocupats majoritàriament per una sola persona, entren a la capital catalana procedents dels municipis pròxims), l’AMB ha posat en marxa el sistema Park&Ride, que funciona a través d’una aplicació del telèfon mòbil, la qual permet aparcar gratuïtament a prop d’una estació de ferrocarril si a continuació es fa servir la xarxa de transport públic. De moment, s’ha aplicat a les estacions de Renfe de Castelldefels i Sant Joan Despí, però l’objectiu últim és anar ampliant aquest sistema. 

 

Menys benzina, més bicicleta

A més, i amb l’objectiu de promoure i facilitar la substitució dels vehicles tradicionals pels vehicles impulsats per energia elèctrica, l’AMB ha desplegat una xarxa d’electrolineres, que vindrien a ser benzineres d’energia elèctrica. Arreu de l’àrea metropolitana se n’han instal·lat una desena. Aquesta mesura és paral·lela a la implantació, des de l’any 2015, de zones de baixes emissions (ZBE), resseguint la senda marcada a moltes altres ciutats europees. 

D’altra banda, també s’ha desplegat el programa Biciempresa, una subvenció a través de la qual es facilita als treballadors, de manera gratuïta i temporal, l’accés a bicicletes elèctriques i mecàniques, una mesura que ha anat paral·lela a l’ampliació de la xarxa de carrils bici. Totes aquestes mesures tenen com a objectiu reduir les emissions d’agents contaminants i la millora de la qualitat de l’aire; en definitiva, fer de l’Àrea Metropolitana de Barcelona un lloc més amigable. 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.