Els Crítics

‘The Looming Tower’ i l’11-S

El primer episodi de The Looming Tower acaba amb les Torres Bessones perfilant-se en la nit de la ciutat de Nova York.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

És una imatge que anticipa intencionadament el que tots els espectadors saben que passarà. Hi ha en aquest pla la promesa que en els propers episodis d’aquesta minisèrie (en el moment que escric aquesta crítica només he pogut veure el primer) tornarem a l’horror dels atemptats de l’11 de setembre de 2001. Amb una escena es convoca el record de les imatges que l’audiència té col·lectivament gravades a la retina d’aquell dia i la posa cara a cara amb el que fa molts anys que la ficció televisiva nord-americana està evitant. Només cal comparar aquesta imatge de final d’episodi amb la decisió, l’any 2001, dels responsables de The Sopranos d’eliminar les Torres Bessones del seu opening, amb l’objectiu d’evitar que l’espectador pensés en els atemptats cada vegada que comencés la sèrie més que no pas actualitzar el paisatge urbà on viuen els protagonistes. El món de la televisió va reaccionar als atemptats evitant qualsevol tipus de referència al que havia passat, deixant-se endur per la tendència del mitjà a reconfortar l’espectador (en comptes de fer-lo sentir incòmode). Una excepció va ser l’episodi especial de The West Wing, en què Aaron Sorkin va fer una reflexió sobre la situació, però sense entrar en fets concrets, en realitat.

En els següents anys, l’11-S s’ha tractat en el món de la ficció televisiva molt sovint, però sempre metafòricament (com en Battlestar Galactica o The Leftovers), formant part del bagatge dels protagonistes (a CSI New York) o bé abordant les seves ramificacions des de la perspectiva de la sèrie d’acció i el thriller polític (en aquest sentit, 24 i Homeland són les sèries que més han explorat els canvis que els atemptats van produir en la societat nord-americana i les noves polítiques d’exteriors). Però no s’havia tornat específicament a l’escenari en qüestió. El més proper serien els flashbacks de Rescue Me, on es va veure el bomber Tommy Gavin participant en les tasques de rescat però amb una proximitat que no associava directament les imatges de la sèrie amb les que van cobrir els informatius aquell dia. Aquesta sèrie va acabar coincidint amb el desè aniversari dels atemptats. Una data en què Aaron Sorkin (de nou) va decidir desvetllar a The Newsroom que el personatge de Will McAvoy havia debutat com a presentador durant l’11-S. Fins en aquest record al passat, que es va fer al segon episodi de la segona temporada, la imatge dels atemptats es limita a una pantalla darrere del personatge interpretat per Jeff Daniels, on es veuen les Torres Bessones.

Han hagut de passar disset anys perquè la ficció televisiva abordi frontalment els atemptats. The Looming Tower és la primera sèrie que té l’11-S com a eix central i per això la imatge final del primer episodi té un pes tan important: ens estan dient que ha arribat l’hora de no desviar la mirada. És per això que aquest thriller polític arrenca anys abans de l’atemptat per fer una crònica de les investigacions que FBI i CIA van fer dels moviments d’Al-Qaida. La tesi, basada en un llibre de Lawrence Wright, guanyador d’un Pulitzer, és que la rivalitat entre les dues agències va interferir en la seva feina. A través dels seus dos responsables, interpretats per Jeff Daniels (de nou) i Peter Sarsgaard, es mostren negligències que tenen tant a veure amb una divergència de criteris com amb una rivalitat corporativa i personal. L’espectador assisteix estupefacte a aquests enfrontaments sense poder fer res per frenar-los i acumulant una tensió que va en augment a mesura que s’acosta el moment clau. Si The Looming Tower no afluixa en el seu compromís d’obligar l’espectador a encarar-se al malson, farà història.

The Looming Tower

Creadors: Dan Futterman, Alex Gibney i Lawrence Wright

Repartiment: Jeff Daniels, Peter Sarsgaard

Minisèrie: 10 episodis

Canal: Amazon

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.