Digital

Professions amb futur: emissari

Digueu-ne emissari, intermediari, ambaixador, agent o traficant d’idees... No és un simple portaplatets. Es tracta d’algú que comunica a un tercer el significat d’un missatge. Un estrateg que codifica la informació de l’emissor i decideix quan, com, i a qui la fa arribar per aconseguir el seu objectiu.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

D’això, al món 2.0, se’n diu community manager. Podeu traduir-ho per “administrador de la comunitat”, però no és el mateix.

A què es dedica un community manager? Bàsicament, a difondre i a posicionar el missatge del seu client (empresa o institució). O sigui, a emprar el llenguatge adequat perquè Google posicioni de manera òptima el teu missatge, i els possibles clients el trobin de seguida quan introdueixin la seva recerca. A obtenir sinergies de cadascuna de les xarxes socials: Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp, Telegram. I a saber llegir-ne les eines d’anàlisi i actuar en conseqüència.

Si sabem optimitzar els nostres recursos, amb molt pocs diners podrem fer arribar un missatge a milers de persones amb perfils molt concrets, segons edat, gènere, orientació sexual, nivell d’estudis, ingressos, localització geogràfica, afinitats polítiques, aficions, etc.

Un community manager té molt de poder a les seves mans; però es tracta d’una arma de doble tall. Tot el que publiquis se’t pot girar en contra. Una vegada comencis a emetre missatges, no pots parar. Un missatge mal comunicat pot ser repiulat milions de vegades en contra teva. D’altra banda, un silenci pot ser contraproduent. I qualsevol cosa que hagis difós a la xarxa, encara que faci molt de temps, sempre és susceptible de ser emprada en contra teu.

Per què són tan necessaris els community manager i per què n’hi ha tan pocs, a casa nostra? Aquí, tenen community manager institucions com la policia, els bombers, governs, mitjans de comunicació, partits polítics i grans empreses amb tracte directe amb el públic. D’aquesta manera, si hi ha cap problema, podrem accedir de manera immediata a les seves explicacions i propostes de solució. Vegi’s, per exemple, el treball dels Mossos d’Esquadra durant els atemptats terroristes del 17-A. Arran d’aquest succés, el seu compte de Twitter va guanyar 300.000 seguidors.

Per contra, la petita i mitjana empresa encara no troba necessària aquesta figura. La tasca de community manager és molt escalable, i pot estar orientada tant a una multinacional com a una cafeteria de barri.

Un cas interessant d’estudi, per exemple, és el de Vueling, una companyia aèria que ha patit molts problemes d’endarreriments i cancel·lacions. Quan la gent es queixava per Twitter, un community manager de l’empresa els atenia i els oferia una solució satisfactòria. Sovint, el client tornava a piular alleujat... I és que una altra de les atribucions del community manager és la capacitat de negociació amb el client.

I què cal estudiar per ser community manager? En principi, és recomanable saber anglès. Molta gent realitza un màster o una especialització com a complement a graus de periodisme i comunicació audiovisual, però també serveixen perfils de carreres tan variades com dret, filosofia o ciències exactes. Cal dominar el llenguatge i les capacitats comunicatives. I entendre l’esperit —i l’argot— de les xarxes socials. Es tracta de posicionar, saber a qui adreçar els missatges, de ser àgil en les respostes, incisiu en l’anàlisi de les dades, ràpid a l’hora d’introduir noves estratègies, persistent en el ritme de missatges, empàtic i imaginatiu: res no és impossible.

Per cert, EL TEMPS acaba d’estrenar community manager. Es tracta de Maiol Sanaüja. Si navegueu sovint per les xarxes ja us n’haureu adonat. Si no, us convido a seguir EL TEMPS a Facebook, Twitter i Instagram.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.