Contingut patrocinat

Una aposta pel desenvolupament ferroviari a Sabadell

La Generalitat de Catalunya ha apostat per reconvertir l’estació Sabadell Rambla en un centre de desenvolupament i de formació per als professionals del ferrocarril. El nucli també serà una referència en emergències ferroviàries. I tindrà moltes més utilitats.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Un centre de desenvolupament ferroviari. Així descriu Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) la nova estació que servirà per fer ús de les instal·lacions de l’antiga estació de Sabadell Rambla. Des de finals d’aquest 2018, Espai Sabadell Rambla servirà per donar empenta a les competències professionals dels treballadors dels ferrocarrils amb voluntat corporativa i d’àmbit social. El Centre de Desenvolupament Ferroviari, visitat el darrer 6 d’octubre pel conseller de Territori i Sostenibilitat Josep Rull i pel president d’FGC, Enric Ticó, servirà perquè els treballadors de l’empresa pública ferroviària i els empleats indirectes —seguretat i protecció civil— assagin sobre simulacres d’emergència.

Tot per estar a punt per fer front a les situacions adverses. Un accident de trànsit en transport públic no és gaire freqüent. Minimitzar-ne els danys dependrà especialment de la resposta professional. Aquest és precisament l’objectiu de la reforma de l’estació: oferir una formació professional més adaptada a aquestes circumstàncies que es poden donar en el transport públic. Per això, dins les instal·lacions hi haurà un túnel on es faran aquestes operacions, amb un tren fora de línia per dotar de realisme les pràctiques realitzades en els assaigs. Hi haurà tota mena d’equipaments: escala passera, màscara de respiració, cadires per a persones amb mobilitat limitada...

FGC, cal dir, no serà l’única empresa que podrà gaudir d’aquest camp d’operacions en aquest centre de desenvolupament professional. També ho podran fer unes altres companyies, tal com va assenyalar Josep Rull. A fora, tota una sèrie d’actuacions estan posades en marxa per rehabilitar la imatge externa d’aquesta estació que ha estat recuperada després de no haver  donat servei comercial durant un temps. El motiu, l’obra de construcció per prolongar el Metro del Vallès, que va condicionar el punt més habitat de la capital del Vallès Occidental amb l’obertura de les estacions de Can Feu-Gràcia, Sabadell Plaça Major i la construcció d’un túnel que ha facilitat l’accés al centre de la ciutat el mes de setembre de 2016. Un any després, el mes de juliol de 2017, es finalitzà aquesta prolongació, que ha fet incrementar el nombre de viatgers en un 18% al municipi en el que va d’any, cosa que es tradueix en 1.863.571 viatgers entre el gener i el setembre. S’estima que per al 2021 la demanda serà de vora 4,2 milions de passatgers. Més d’una duplicació.

 

L’explicació d’un projecte

El nou tram de la línia és de 3,7 quilòmetres de via doble. En aquest espai hi ha tres noves estacions: la Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc del Nord. Al final de la línia hi ha un nucli de cotxeres. L’estació de la Creu Alta té tres plantes i dos accessos al carrer de Pi i Margall. Quant a Sabadell Nord, compta amb un intercanviador amb Rodalies i l’estació té quatre plantes. Disposa, també, d’accessos des de la plaça d’Espanya i des de l’avinguda de Josep Tarradellas. Per últim, Sabadell Parc Nord connecta amb les cotxeres de final de línia i té dues plantes, amb accessos confluents amb els carrers de l’Himàlaia i Vinhamala. Totes tres estacions estan completament adaptades a les persones amb mobilitat reduïda.

2,1 kilòmetres d’aquest recorregut, el 56,7% del terreny, ha estat excavat amb tuneladora. Concretament, aquest és el tram que connecta la plaça Major amb Parc del Nord. La resta del trajecte, el que uneix Parc del Nord amb Ca N’Oriac, ha estat executat entre pantalles.

Tot això serveix perquè la línia Barcelona-Vallès passi a comptar amb 39 estacions. La infraestructura també ha estat aprofitada per homenatjar tota una personalitat catalana. El primer tren que va circular pel nou tram el van batejar amb el nom de Muriel Casals, activista, economista, docent i expresidenta d’Òmnium Cultural, desapareguda ara fa poc més d’un any i mig. A més, un dels vagons llueix un vinil de l’artista sabadellenc Ramiro Fernández, gravador i pintor d’ofici.

Imatge de la inauguració del tren dedicat a Muriel Casal

Simulacres i més utilitats

No és la primera vegada que es plantegen les accions de simulacre per millorar el dia a dia de la feina dels ferroviaris i la seva capacitat de salvament. Des de l’any 2005, FGC realitza actuacions d’assaig d’evacuació d’estacions i de trens amb exercicis a la platja i al voltant del Centre Operatiu de Rubí (COR).

Tot el redisseny de l’antiga estació de Sabadell Rambla té l’objectiu de brindar uns millors serveis a les persones usuàries dels transports públics de la Generalitat de Catalunya. L’espai acollirà els cossos d’emergències, la policia, protecció civil i bombers per posar en pràctica els seus procediments habituals per millorar-los gràcies a l’existència d’aquest centre de desenvolupament professional.

Hi ha, també, una sèrie d’elements addicionals dins del túnel esmentat que donaran sentit al projecte Impuls FGC. Des de la pàgina web impuls.fgc.cat, els emprenedors i les empreses trobaran alternatives en aquest indret singular per realitzar videoclips, anuncis, rodatges cinematogràfics i tota mena d’escenaris servibles per a la gravació de vídeo. El lloc web també oferirà la possibilitat d’accedir a la informació i a la documentació per al lloguer de locals, a la instal·lació de les màquines expenedores, als estands de venda de productes i a qualsevol proposta que sigui viable per donar caire comercial a aquest punt renovat. Qualsevol mena de proposta i qualsevol informació que calgui consultar es podrà trobar en la pàgina esmentada.

 

Més accions vertebradores

Aquesta realitat és possible gràcies al disseny de l’obra ferroviària, que ha millorat l’accés a la ciutat de Sabadell i les seves connexions interna i externa: tant a dins del municipi com amb Barcelona i les localitats que hi ha entremig. Però hi ha més accions impulsades per garantir la bona senda del projecte de vertebració. A finals de maig d’aquest any, la Generalitat de Catalunya va licitar la compra de 15 nous trens per a la línia Barcelona-Vallès. Una adquisició que permet multiplicar per dos la freqüència de pas. Això es tradueix en un tren cada 10 minuts en hora punta i cada cinc entre Sabadell i Terrassa, les dues capitals del Vallès, que sumen més de 430.000 habitants. La connexió es veu també afavorida per la rotació dels trens en hores de menor rendiment, i això implica una reducció de trajecte i, al capdavall, una prolongació de l’ús dels vehicles de transport públic al llarg dels anys. Una proposta fidel a l’esperit de mobilitat sostenible que persegueix la Generalitat de Catalunya.

Imatge d'un dels nous trens inaugurats recentment amb la presència del president Carles Puigdemont, el conseller de Territori Josep Rull o el president d’FGC, Enric Ticó, entre més.

La construcció dels 15 combois s’aprovà després d’un concurs que va donar continuació al projecte constructor. L’import de la inversió arribà als 128 milions d’euros. Amb ample internacional, cada comboi disposa de quatre cotxes que fan 80 metres de longitud. El Metro del Vallès va tancar l’any 2014 amb 55,9 milions de viatgers. L’any 2016, quasi quatre milions més de viatgers van moure’s entre Barcelona i la comarca vallenca. Una xifra a la qual també han contribuït les tres noves estacions de Terrassa, inaugurades l’estiu de 2015, que van ajudar a augmentar en un 50,7% el moviment de viatgers. L’any 2020, amb tots els perllongaments finalitzats, s’espera que els usuaris del transport públic entre Barcelona i el Vallès incrementin en 10 milions, i s’arribi a una xifra de 70 milions. Una tendència que s’ha confirmat amb un creixement dels ingressos en un 3,2% de les línies metropolitanes de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Hi ha xifres que encara no s’han complert. D’altres ja són una realitat. L’estiu de 2017, FGC va batre el seu rècord històric de viatgers en línies metropolitanes. Durant els primers set mesos de l’any s’enregistraren més de 50,5 milions de viatgers, cosa que suposava un creixement del 3,6% respecte al mateix període de l’any anterior. Tot gràcies a les prolongacions de les línies ferroviàries, concretament l’S1 i l’S2, que han contribuït també a optimitzar la mobilitat dins de les dues capitals vallenques. Especialment determinants foren les esmentades tres noves estacions d’FGC instal·lades a Sabadell, estrenades el juliol d’aquest any.

Les dificultats que sempre ha tingut Catalunya a l’hora de poder donar empenta al seu sistema de connexió interurbana, entrebancat per la inaccessibilitat a la gestió d’aquest sector fonamental, es veu contrarestada amb aquest nou projecte. La connectivitat del país és fonamental per estendre ponts entre la ciutadania, acostumada a traslladar-se diàriament entre distints nuclis que serveixen com a ciutats dormitori, com a llocs d’oci i com a centre de treball. La manca de connectivitat és un dels pitjors trets estructurals per a l’economia d’un país. Per evitar això, ara, la mobilitat al cor de Catalunya és més dinàmica per als ciutadans i les ciutadanes, que ho tenen tot una mica més fàcil en el seu dia a dia.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.