El Temps de les Arts

“Tant de bo aquesta història ajudi a pensar que necessitem més iniciatives socials"

Els premis Goya 2021 van triar el film “Las Niñas” de Pilar Palomero com a millor pel·lícula, millor guió original, millor direcció nobel i millor direcció de fotografia. Mesos després “La maternal” va pel mateix camí amb la protagonista de la qual, la jove Carla Quílez (Barcelona 2008), va recollir la Concha de Plata a la millor intèrpret en el passat Festival de Sant Sebastià. En parlem amb la directora del film.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Carla té catorze anys i viu amb la seva mare en un vell restaurant de carretera. El seu món es desequilibra quan una treballadora social li porta al metge i descobreix que està embarassada de cinc mesos. La seva situació és molt delicada i ingressa en “La maternal”, un centre per a mares menors situat a Barcelona.

Com neix aquest projecte?
Quan estava muntant “Las Niñas” algú em va parlar d’un centre per a mares menors i el tema em va interessar molt. Vaig arribar del Festival de Berlín amb “Las Niñas” i ens van confinar. El temps del confinament va ser perfecte per escriure el guió de “La maternal”.

Veig que novament barreja actors amb intèrprets que no ho són…
Carla Quílez i Ángela Cervantes (mare i filla) van sorgir del càsting i la resta de les noies que veiem al centre són mares que han estat mares a la vida real, però no són actrius. Ja havia treballat així a “Las Niñas” i crec que s’aporten molt els uns als altres.

Els embarassos de les adolescents són encara avui dia un tema tabú?
No crec que sigui tabú. Però sí que és incòmode parlar d’això i no ens agrada parlar. El   99, 9 % dels casos que he conegut succeeixen perquè es troben de cinc a sis mesos d’embaràs. Totes elles s’han sentit molt assenyalades en el seu entorn.

Carla a l’habitació on viu l’experiència de ser mare

Què va ser el més difícil del guió?
Va haver-hi molta feina de documentació per a conèixer casos reals. Vaig tenir molt en compte la protecció al menor i la legislació per a rodar amb bebès. Vaig cuidar el to de la pel·lícula, no volia que fos melodramàtica. Potser el més complex va ser trobar l’equilibri. Rodar amb bebès és molt més fàcil del que pensava, però hi ha unes lleis molt estrictes que només permeten rodar vint minuts al dia amb el mateix nen.

Com valores el pas pel Festival de Sant Sebastià?
Va ser meravellós i el premi de millor intèrpret que van atorgar a la Carla va ser impressionant. Des de llavors no hem parat. Aquest cap de setmana s’estrena a tot l’Estat i ara estem en plena promoció.

La música té un gran protagonisme…
Tenia molt clar que volia incloure el tema de “El teu Calorro” d’Estopa i “Tu em vas deixar de voler” de Tangana. A partír d’aquí va sorgir el reguetón. I el resultat posa de manifest que la música és molt important perquè és el què més li agrada a Carla: ballar.

L’actriu catalana Carla Quílez fa un paper impecable a “La maternal”

Com va treballar el personatge de la Carla amb una noia de catorze anys?
Des del primer càsting li vaig explicar a la Carla que era una adolescent que havia d’enfrontar-se a ser mare amb catorze anys. Jo crec que el personatge resulta molt creïble perquè és la mateixa edat que té l’actriu. També ens va ser un gran encert treballar amb una educadora social que feia de coach.

De nenes ( “Las niñas”) a adolescents (“La maternal”)…
No és una decisió premeditada estructurada per edats, sinó que m’he centrat sempre a parlar de les coses que m’interessen.

Una foto de família de les joves que viuen en el centre de mares adolescents

Com va ser el treball de localitzacions?
El rodatge va ser entre Barcelona i els Monegros. L’experiència va ser molt entranyable. També cal sumar-hi la intensitat i el caliu de la setmana prèvia, que ens en vam anar a Cardedeu amb Carla, Ángela i Jordan per a fer família. La convivència és molt bona per després treballar en equip.

La pel·lícula és una muntanya russa que posa a l’espectador davant d’una realitat poc retratada al cinema… Què vol explicar?
A Barcelona només hi ha dos centres com el que veiem a “La maternal”. Tant de bo aquesta història ajudi a pensar que necessitem més iniciatives socials d’aquest tipus. M’encantaria que s’obrís un debat.


La maternal
Direcció: Pilar Palomero
Repartiment: Carla Quílez, Àngela Cervantes, Jordan Dumes, Pepe Lorente, Olga Hueso, Rubén Martínez, Gal·la Sabaté i Neus Pàmies.
Estrena: divendres 18 novembre

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.