FGC

40 anys amb Ferrocarrils

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya celebra el quarantè aniversari del seu naixement i es reivindica com a eina imprescindible per continuar vertebrant el país.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Q

uaranta anys de servei. Enguany, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya celebra un nou aniversari i aprofita la data per continuar destacant la seva prestació de serveis i el seu element diferenciat. FGC presumeix de ser la companyia ferroviària europea més variada quant a sistemes de transport públic, prova evident de la seva capacitat d’adaptació. FGC gestiona no només línies a l’ús, també és responsable de la creació de línies subterrànies, de mercaderies, funiculars i línies cremallera. Al Principat en podem trobar diversos exemples: al Vallès i al Baix Llobregat amb les línies suburbanes, a Martorell i Súria amb mercaderies, al temple religiós de Montserrat i a l’estació de Vall de Núria amb línies de cremallera o amb els funiculars de Vallvidrera o Gelida, entre més.

FGC també reivindica història. No debades, va ser la primera empresa pública de la Generalitat restaurada que va liderar Josep Tarradellas com a president, tot i que tenia precedents, atès que la primera línia avui vinculada a FGC és de 1863: el tren de Sarrià. La modernització liderada per FGC durant els anys vuitanta va implicar la reconstrucció i renovació de vies i instal·lacions, i va culminar el 1983 amb el primer tren elèctric de nova sèrie i amb el soterrament de vies entre Cornellà i Barcelona a mitjan anys vuitanta. En la dècada posterior, el Vallès i el Baix Llobregat es van veure totalment beneficiats amb l’entrada del servei de Metro i més endavant, indrets vinculats a l’esport de muntanya es van veure reforçats amb l’arribada de noves línies de connexió. Com a últimes obres, cal destacar la compra d’unitats Stadler el 2016 per la línia entre Lleida i la Pobla de Segur o els perllongaments de les dues capitals del Vallès Occidental: Terrassa i Sabadell. Tot construït, instal·lat i adquirit sempre tenint en compte la cura del medi ambient.

Amb tot això, els quaranta anys  d’FGC no sols han servit per potenciar la vertebració entre les distintes comarques del Principat, sinó que també ha estat imprescindible per fomentar el turisme amb l’arribada a llocs com ara el monestir de Montserrat o l’estació d’esquí de la Molina. Instruments com ara el Tren del Ciment han servit, també, per connectar les comarques més recòndites.

Com a projectes de futur més o menys immediats hi ha el perllongament de la línia Llobregat-Anoia de Plaça Espanya fins a Gràcia, el projecte de túnel directe entre Barcelona i el Vallès o els futurs serveis de viatgers per la xarxa ferroviària d’alta velocitat.

Ferrocarrils continuarà sent protagonista en el transport i en la connexió i vertebració territorial, segur, durant moltes dècades més.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.