Una novel·la a dues veus

Per primera vegada, una actriu i una escriptora escriuen conjuntament una novel·la, 'Un camí d'anada i tornada' (Columna Ed.). Emma Vilarasau i Montse Barderi ficcionen la vida de l'Ella Maillart i l'Annemarie Schwarzenbach després del viatge que les va portar de Suïssa a Kabul (Afganistan) en un Ford el 1939. I ho fan amb caràcter epistolar i «a dues veus» -una expressió que, segons les autores, és més exacta que «a quatre mans».

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

El 1939 dues dones suïsses decideixen viatjar des de Suïssa a Kabul en un Ford Roaster. Una, la periodista i escriptora turmentada, és Annemarie Schwarzenbach i amb el viatge pretén superar la seva addicció a la morfina -cosa que no aconseguirà. L'altra, reportera de viatges i esportista d'elit -l'única dona que participà a les Olimpiades de 1924-, és la vitalista Ella Maillart, que amb el viatge vol aconseguir el domini d'ella mateixa.

El 2015 dues dones es troben al camerino d'un teatre barceloní després d'una funció de Fedra. Una, l'actriu coneguda i reconeguda, és l'Emma Vilarasau. L'altra, periodista i filòsofa especialista en temes de gènere, és la Montse Barderi. Amb aquella trobada pretén convèncer la Vilarasau d'escriure un llibre sobre la seva vida i la seva experiència teatral.

«Vaig fer veure que m'ho rumiava tres dies -confessava l'actriu en roda de premsa- abans de dir-li, de manera molt elegant, que no». D'aquella conversa -afegeix Vilarasau- no va sortir una autobiografia «però sí les ganes de treballar juntes en algun projecte. Quan, posteriorment, la Montse va trobar la història d'Ella Maillart i Annemarie Schwarzenbach i va sortir la possibilitat de fer una obra de teatre, m'hi vaig negar perquè sé com és de difícil escriure diàlegs. Em va semblar presumptuós intentar-ho. En canvi, la idea de fer-la epistolar em va convèncer».

Montse Barderi explica que no és «un llibre escrit a quatre mans sinó a dues veus: no se n'anava cadascuna a casa seva i escrivia la seva part, que després sumàvem, sinó que ho féiem les dues juntes, de viva veu i jo ho escrivia». Després d'una feina de documentació van fer una planificació del que havia de dir cada carta i, al final, «redactàvem les cartes de viva veu juntes; és molt estrany; no teníem models ni manual d'instruccions: ho vam fer de manera instintiva».

El resultat, segons l'editora de Columna, Glòria Gasch, és «un llibre d'una intensitat brutal, un tsunami d'emocions» tan prodigiós que, a pesar de la història de les protagonistes, «la ficció aconsegueix superar la realitat».

Fins ben avançat el procés d'escriptura, Emma Vilarasau va estar convençuda que estaven escrivint una obra de teatre. No va ser fins al final que Montse Barderi li va confessar que li havia deixat veure a un editor i estaven interessats en publicar-lo.

El llibre, de tota manera, tindrà una versió teatral, que segons Vilarasau dirigirà Fernando Bernués, home de teatre que ja li ha avançat a l'actriu que li agrada «moltíssim» el text. Es portarà als escenaris, molt probablement, la temporada 2018-2019 i Vilarasau farà d'Ella Maillart, però encara no està decidit qui pot fer d'Annemarie. «Jo -diu Vilarasau- vull reivindicar la figura de l'Ella, perquè no és la turmentada. Al teatre i al cinema sempre ens centrem en els personatges turmentats i mai en els vitalistes. Jo vull reivindicar la dona positiva, no la turmentada; la vitalista, la dona amb coratge i determinació.»

Segons la Vilarasau, el llibre vol ser «un homenatge a tota una generació de dones que va existir en el període d'entreguerres». Per a Montserrat Barderi, en canvi, el llibre «és un homenatge al viatge com una experiència transformadora». Admiradora de la Vilarasau, Barderi afirma que, per ella, «treballar amb l'Emma també ha estat una experiència transformadora: per la seva capacitat de caracterització de personatges, perquè li agrada anar al moll de l'os...».

La raó última de l'harmonia en aquest experiment literari, però, l'apunta amb perspicàcia l'Emma Vilarasau: «Crec que hem pogut fer-ho perquè ni les dues som actrius ni les dues som escriptores».

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.