Objectiu: aturar el boom demogràfic

L'aposta de la coalició entre PI i Som: Mallorca primer

La Coalició per Mallorca presentà a Palma el seu cap de llista, Pere Sánchez, que explicà els eixos bàsics de la seva acció política amb la vista posada a les eleccions de l'any que ve al Parlament balear: obtenir representació —el PI la va perdre el 2023— i poder així apostar per un canvi substancial de les polítiques, bàsicament aturar el creixement demogràfic.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Ara fa un any, el juny de 2025, naixia Som Mallorca, un partit que el mes d’octubre celebrava el seu congrés fundacional i que apostava per una «coalició mallorquina» amb el PI-Proposta per les Illes, la formació regionalista que el maig de 2023 va quedar sense representació al Parlament balear.

A finals de l’any passat, es confirmava formalment l’aliança entre els dos partits que responia al nom de Coalició per Mallorca. El cap de setmana passat presentava el seu número 1 al Parlament per l’illa, i els eixos ideològics bàsics que inspiraran el programa electoral.

Un periodista, expresentador d’un programa d’IB3, Pere Sánchez, és el triat per encapçalar la llista a la cambra legislativa balear. L’objectiu, òbviament, és recuperar la representació que el PI va perdre fa tres anys, tres diputats. A desgrat de l’enquesta recentment publicada pel diari Última Hora, que li atorgava amb prou feines un 3% i, per tant, prou per sota del 5% necessari per entrar en el repartiment d’escons, els dirigents de l’aliança i el cap de llista es mostraren il·lusionats.

Segons Sánchez, és imprescindible una formació que posi clares messions a favor que l’acció de la futura majoria política del Parlament cerqui «desincentivar» l’afluència de nous residents a Mallorca, «tant si venen del nord com del sud». El cap de la candidatura ho té clar: «A Mallorca ja no hi cap més gent. L’illa viu en una situació d’emergència. Els professors viuen amb la incapacitat d’integrar els nins que venen de tot el món. Els metges i les infermeres avisen del col·lapse i les famílies mallorquines ja no poder tenir casa a ca seva», Mallorca.

Davant d’aquest panorama, el candidat assegurà que la Coalició «no és un partit sinó un moviment transversal», que «amb un gran projecte i un gran equip» reuneix «persones de sensibilitats diverses» que provenen del PI i Som, però també de PSOE, Més per Mallorca, PSM o ERC.

L’objectiu fonamental que s’imposa la Coalició «és aturar l’arribada massiva de gent a Mallorca» perquè, digué Sánchez, això «destrossa el sistema educatiu i sanitari», cosa que «ens converteix en una societat dèbil i descohesionada, amb un increment de la inseguretat ciutadana. Per això proposam tenir una policia pròpia».

Per a la pervivència del benestar dels mallorquins Sánchez considera que «necessitam la prioritat d’accés (a tots els serveis bàsics) de totes aquelles persones que tenguin una residència estable de més de vuit anys, amb el coneixement de les llengües d’aquesta terra». Respecte d’aquesta idea la identitat, el candidat aclarí que «mallorquí és qui ho vol ser, qui respecta la cultura» de l’illa.

La recepta per aturar el boom poblacional implica imposar «una pausa demogràfica» a través de la «reducció del 10% de totes les places turístiques» que evitaria que seguís arribant mà d’obra per treballar en el turisme.

És prioritari aturar l’evolució poblacional perquè, segons el cap de llista, «un creixement de més de 20.000 persones a l’any» a les Balears, tal com ha passat els últims exercicis, «és insostenible». Per tant, cal impulsar «altres sectors econòmics». La diversificació seria, així, l’únic camí per assegurar que «la Mallorca del futur, la dels nostres fills, s’assembli al que coneguérem».

Per a la Coalició, la societat mallorquina està sotmesa a un encariment dels preus en general que fa cada cop més difícil la vida, i per això reclama «mesures fiscals» com «reduir l’IVA del 21% al 15%».

A tall de resum, Sánchez afirmà que ningú pot dir que «els mallorquins no som solidaris ni acollidors» però davant la nova realitat imposada «ens hem de protegir» i per això Coalició reclama —el que pareix ser un eslògan de recorregut electoral— que «Mallorca primer».

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.