Els crítics

Sitja, viatge astral de comiat

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Refugi de creences d’immortalitat, santuari de l’origen de la vida i essència de l’existència, els humans sempre s’han meravellat pels secrets que guarda l’espai exterior. L’ansietat per saber qui som ens ha fet admirar estels, planetes diferents del nostre i constel·lacions impossibles de xafar amb els peus. La fantasia, únic transport cap a fronteres galàctiques inexplorables, ens ha dut a imaginar altres vides. No és estrany que els infants, autèntics profetes de la ficció, sempre somien de vestir-se d’astronauta i descobrir altres gravetats quan siguen grans. 

Abans que els humans fabularen des de les evidències científiques, la religió ocupava el buit de les preguntes sense resposta. En aquella època de domini eclesiàstic, Galileo Galilei va publicar Sidereus nuncius. Aquest tractat, fonamentat en les seues observacions astronòmiques de revolucionari científic, va enderrocar els dogmes que defensaven la Terra com a mesura de totes les coses. O dit d’una altra manera: com a centre neuràlgic de l’univers. Un viatge còsmic amb el qual va descobrir quatre estels a tocar de Júpiter i va fundar l’astronomia moderna. 

Els vila-realencs Sitja han emprès la seua particular aventura sideral. Amb el disc Sidereus nuncius (2018), en referència i homenatge a l’astrònom i filòsof nascut a Pisa, la banda d’indie-folk valenciana explora els sons més intergalàctics en una expedició sense bitllet de tornada. Tota una experimentació de músiques còsmiques que exerceix de comiat íntim, al·lucinogen i singular del grup. 

Envoltat de misticisme melòdic, cada cançó de les cinc etapes celestes que ens ofereix Sitja és un capítol inclassificable del seu final. Com si s’hagueren alliberat dels cànons preestablerts del folk tradicional i de les seues sonoritats més reconeixedores, Sidereus nuncius és un compendi personal que es deixa seduir per les temptacions més indies i desconfia de la música d’arrels. Només la preeminència de la flauta durant uns minuts a “Hèspera-Egle-Erícia” recorda les velles cançons de la terra. 

El rock, fins i tot el de baix encuirassat i batecs melòdics punyents, compta amb més protagonisme. I, de nou, “Hèspera-Egle-Erícia” n’és l’exemple. El final d’aquesta cançó és una evocació de les sonoritats roqueres més clàssiques, d’aquelles que uneixen els joves criats al caliu de Marea i els vells fanàtics de Deep Purple

Sidereus nuncius
Sitja
Autoproducció, 2018
Indie-folk

Però l’absolut monarca i emperador del viatge astral de Sitja és un indie-pop de variables intensitats. “SN-2016-stj” és una representació ortodoxa dels ritmes sintètics, relaxats, zodiacals i personals que pràctica Sitja en el seu adéu. Tots els temes de Sidereus nuncius estan impregnats d’aquesta filosofia musical, d’una experimentació que traspassa les fronteres del seu gen inventiu i atrevit. 

En aquesta translació sonora al cosmos melòdic inexplorat, l’equilibri instrumental s’erigeix en norma suprema. No hi ha cap hegemonia, ja que ni la veu destaca per sobre de tota la resta. El seu paper, de fet, és de parella de ball. Les lletres són un element més del tot melòdic. I les aparicions estel·lars es compten amb els dits a trams de cançons com ara “Píndar”, “Hèspera-Egle-Erícia” i “SN-2016-stj”. 

L’horitzontalitat instrumental només està amenaçada pel lideratge del sintetitzador i dels teclats, ingredients imprescindibles per escenificar l’aventura a territoris espacials desconeguts per als compassos i els ritmes humans. El baix elèctric, i en una altra mesura, el llaüt dissenyen —com a “Hèspera-Egle-Erícia”— el corpus sonor del treball de Sitja. 

La percussió exerceix de guardià del tempo i ostenta la capacitat per marcar l’altra gran pauta del disc: els crescendos. Unes pujades —i baixades fetes de soca-rel— que es combinen amb els sons sintètics. L’exemple és “M11”, una cançó de caos melòdic que marca la fi de les constants vitals dels vila-realencs Sitja. 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.