Diputació de Tarragona

Tarragona, a l’avantguarda turística

Tarragona va rebre l’any passat sis milions de visitants. La innovació en noves tecnologies i l’eficiència energètica són fonamentals per al futur del sector turístic.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

T

arragona va tancar l’any 2017 amb xifres turístiques de rècord. Durant els 12 mesos de l’any es van registrar quasi 6 milions de visitants i més de 22,2 milions de pernoctacions. Aquestes dades representen un augment del 5% respecte de 2016. El mercat espanyol, el francès, el britànic i el rus són els principals clients del sector. Són, la majoria, visitants que viatgen a Tarragona atrets per la qualitat de les platges i una oferta hotelera i d’hostalatge molt madura. Tanmateix, ja fa anys que les institucions i l’empresariat treballen per promoure la desestacionalització i la millora del producte turístic també en les comarques de l’interior. 

Amb tot, el sector es manté alerta davant la competència i les circumstàncies exògenes que poden incidir sobre el principal motor econòmic del territori. El Brexit, i sobretot la forma com acabe gestionant-se a la vista que una eixida abrupta no està ni tan sols descartada; unit a la recuperació i l’estabilització de països que han estat competència però que havien patit turbulències recents (Turquia, Tunisia i Egipte, com a exemples més clars), generen certa preocupació entre els qui dissenyen les estratègies de futur d’un sector que aporta el 10% del PIB de les comarques més meridionals de Catalunya. 

Així les coses, és necessari explorar vies per millorar la competitivitat i posicionar-se davant els reptes de futur. La promoció de noves fonts d’energia és un d’ells i la Diputació de Tarragona, en col·laboració amb la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de Tarragona, fa temps que hi treballa. Així, per exemple, la utilització de la biomassa forestal s’obri camí entre les energies alternatives a tenir en compte. Els experts calculen, de fet, que aquesta font de subministrament de calor permetria cobrir les necessitats de calefacció dels establiments turístics. Tot plegat redundaria en un benefici econòmic del 60% respecte a altres sistemes o combustible, segons van explicar diversos experts durant la jornada “Com estalviar i ser eficients amb la biomassa en turisme i restauració”, organitzada a la Universitat Rovira i Virgili. Alhora, recorden els experts, la utilització de la biomassa suposa una aposta per les energies renovables, en consonància amb la lluita contra el canvi climàtic. De la mateixa manera, genera beneficis en l’equilibri territorial, en la mesura que genera riquesa en les àrees rurals de les zones d’interior. Aquesta iniciativa s’emmarca en el Programa Operatiu Feder de Catalunya per al període 2014-2020. 

No és l’única iniciativa en què el finançament europeu i la Diputació de Tarragona tenen una funció tractora. Aquesta darrera institució lidera i coordina, de fet, les actuacions que fins l’any 2020 es desenvolupen a les comarques del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre en matèria de turisme i noves tecnologies. Es tracta d’un conjunt d’actuacions que s’organitzen al voltant de l’anomenat Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) TurisTIC en família, a les quals es destinaran 3,7 milions d’euros, dels quals la Diputació aporta el 50% del finançament. L’objectiu d’aquesta iniciativa és generar competitivitat, innovació, creixement i nova ocupació directa i indirecta, amb el propòsit últim de convertir les destinacions turístiques de la Costa Daurada i de Terres de l’Ebre en referència innovadora global del turisme familiar. 

Entre les actuacions emmarcades en el PECT TurisTIC en família es contempla la creació d’una plataforma de gestió de recursos i serveis turístics, en especials els de turisme de platja, patrimoni i de la cultura del vi. L’objectiu és oferir suggeriments en temps reals als visitants, segons les seues necessitats i l’estat dels recursos a cada moment, tenint en compte el tipus de segment familiar i edat de la canalla. Aquesta iniciativa es treballa en col·laboració amb la Fundació Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya. 

En aquesta mateixa línia de facilitar l’accés als turistes, i de la mà de l’Institut Català de Paleocologia Humana i Evolució Social, s’ha dissenyat el programa Mamut, per a la creació i promoció de productes de tipus vivencial i educatiu entorn del turisme familiar vinculats a les troballes als jaciments prehistòrics de la Boella (La Canonja). No molt lluny d’allí, a Montblanc, l’Ajuntament d’aquesta localitat té intenció de reforçar el seu celler modernista en un recurs del turisme familiar. La intenció és oferir un punt d’atracció amb un relat lligat a la terra, el paisatge, la història, el patrimoni i els hàbits saludables, tot vinculat a l’oferta i les marques existents Montblanc Medieval i Ruta del Cister. 

Per la seua banda, el Patronat de Turisme de la Costa Daurada i Terres de l’Ebre també participa en el PECT TurisTIC a través de dos iniciatives: Vinya en família, destinada a generar experiències sobre els territoris del vi; i Platja innovadora, consistent en la creació d’un sistema integrat de serveis amb accessibilitat permanent a la informació d’usos possibles i instal·lacions a les seues platges. 

El PECT TuristTIC es completa amb un Espai de descoberta, impulsat per la Diputació de Tarragona; un Laboratori d’hàbitat en el Centre de Difusió Tecnològica de la Fusta i el Moble de Catalunya; i la promoció d’Àpats saludables, impulsat per la Universitat Rovira i Virgili, amb l’objectiu d’internacionalitzar productes i serveis al voltant de l’alimentació i la gastronomia saludables. 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.