Sitges 2018

Un 'Climax' de ball, sangria i descontrol

L'última pel·lícula de Gaspar Noé triomfa en la 51a edició del Festival de Sitges, amb tot un recital de cinema al límit, música electrònica, festa i excessos

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Singular, apassionat, extrem, agosarat. Sitges demostra en el tancament de la seva 51a edició –amb una de les millors programacions que es recorden– que la seva essència fundacional segueix intacta, resistint el pas del temps i la crescuda exponencial de pressupost, títols i prestigi. El fantàstic, al seu torn, també creix, ara ja fora dels marges de l'espectador amant del bizarre i amb tendències underground. Perquè el fantàstic serveix per dir moltes coses, no només per recrear-se en un món lluny dels arquetipus que poblen el nostre dia a dia.

Bona prova d'això n'és Climax, de Gaspar Noé, la pel·lícula triomfadora de l'edició 2018 del Festival de Sitges. Una vencedora a l'alçada, aplaudida, immersiva, aclaparadora i comentada –tal com ha de ser en el reducte d'un certamen com aquest–, i que demostra la grandesa de la programació d'enguany, on també haguessin pogut guanyar obres excel·lents com Lazzaro felice, Mandy, Burning o Under the silver lake.

Amb el triomf, Gaspar Noé es consolida del tot com un dels grans noms del festival, venerat per l'excés, per l'atreviment i també per la contundència de no seguir modes, normes o pastitxos a l'ús. I la seva nova obra no falla, fidel a les expectatives de risc, perquè Sitges li és terreny propi, i així li ha fet saber el jurat amb el veredicte, fet públic aquest migdia en roda de premsa i premiant un sacseig en tota regla.

 

Climax es basa –diuen– en una història real que va passar als 90. Els ballarins d'una companyia de dansa passen una nit en un local, on viuran una rave que acabarà transformant-se en un viatge al·lucinogen als inferns. Música electrònica, moviments espasmòdics, sangria adulterada i LSD fent estralls, festa extrema i un escenari asfixiant. I tot un exercici d'estil. Gravada en 15 dies, la pel·lícula retrata els efectes i transicions d'un descontrol –de substàncies i de vida, sense aturador– amb la coreografia d'un ball macabre, esglaiador i extasiant.

De la llarga llista de premiats, el palmarès destaca el talent de dos altres grans films. Lazzaro Felice, tercera pel·lícula de la guionista i realitzadora Alice Rohrwacher, va guanyar el premi al millor guió a Canes i ha obtingut tres guardons més a Sitges: el Premi Especial del Jurat, el Premi de la Crítica i el del Jurat Carnet Jove. Per la seva banda, Mandy, un impactant film d’acció i venjança amb una estètica enlluernadora, ha estat reconegut pel jurat de la Secció Oficial que ha premiat el treball del seu director, Panos Cosmatos.

 


Palmarès complet Sitges 2018

Secció Oficial Fantàstic Sitges 51

Millor pel·lícula: CLIMAX, de Gaspar Noé
Premi especial del jurat: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher
Menció especial del jurat: L’HEURE DE LA SORTIE, de Sébastien Marnier
Millor direcció: Panos Cosmatos, per MANDY
Millor interpretació femenina: Andrea Riseborough, per NANCY
Millor interpretació masculina: Hasan Ma’jun, per PIG
Millor guió (patrocinat per CaixaBank / Obra Social ‘la Caixa’): Quentin Dupieux, per AU POSTE!
Millors efectes especials (patrocinat per Slate): Atsushi Doi, per INUYASHIKI
Millor fotografía / Mejor fotografía / Best cinematography: Panjar Kumar, per TUMBBAD
Millor música / Mejor música / Best original music: Chu Ishikawa, per KILLING
Gran premi del públic (patrocinat per La Vanguardia): UPGRADE (ILIMITADO)
Premi del Públic Panorama Fantàstic: MONSTRUM
Premi del Públic Sitges Documenta:GOODBYE RINGO
Millor curtmetratge (patrocinado por Fotogramas): POST MORTEM MARY, de Joshua Long

Noves Visions

Millor pel·lícula Noves Visions: DESENTERRANDO SAD HILL, de Guillermo de Oliveira
Millor director Philip Groning, per MY BROTHER’S NAME IS ROBERT AND HE IS AND IDIOT
Millor curtmetratge Noves Visions Petit Format: DEER BOY, de Katarzyna Gondek
Menció especial : DOMESTIK, d’Adam Sedlák
Menció especial a la millor actriu: Jessie Buckley, per BEAST
Menció especial: CHERNOBYL, 1986, de Toni Comas

Blood Window

Millor pel·lícula: MUERE, MONSTRUO, MUERE, d’Alejandro Fadel

Méliès

Méliès d’Argent millor pel·lícula: FUGUE, d’Agnieszka Smoczynska
Méliès d’Argent al millor curtmetratege: THE DEATH OF DON QUIXOTE, de Miguel Faus

Focus Àsia

TUMBBAD, de Rahi Anil Barve, Anand Gandhi Lee An-kyu
Menció especial: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto

Anima’t

Millor pel·lícula: MIRAI, de Mamoru Hosoda
Menció especial llarg animació: TITO E OS PÁSSAROS, de Gustavo Steimberg, Gabriel Bitar, André Catoto
Millor curtmetratge: THE WHEEL TURNS, de Sang Joon Kim
Menció especial curt d’animació: UNTRAVEL, d’Ana Nedljkovi, Nikola Majdak Jr.

Órbita

Millor pel·lícula: AMERICAN ANIMALS, de Bart Layton
Menció especial: FLEUVE NOIR, d’Erick Zonca

Fantàstic Discovery

Millor pel·lícula: MAQUIA: WHEN THE PROMISED FLOWER BLOOMS, de Mari Okada

Midnight X-Treme

Millor pel·lícula: MAY THE DEVIL TAKE YOU, de Timo Tjahjanto

Premi Brigadoon Paul Naschy

BAGHEAD, d’Alberto Corredor

Jurat de la Crítica

Premi de la crítica Josep Lluis Guarner: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher
Premi Citizen Kane a la millor dirección novel: DOMESTIK, d’Adam Sedlák
Menció especial Premi de la crítica Josep Lluis Guarner: UNDER THE SILVER LAKE, de David Robert Mitchel

Slatix Sitges Cocoon

Millor pel·lícula en realitat virtual: DEERBROOK, de Grayson Moore, Aidan Shipley, John Riera, Connor Illsley

Premis SGAE Nova Autoria

Millor direcció: JAURÍA, de Gemma Blasco
Millor guió: Aleix Abulí, per CIUTAT I SELVA
Millor música original: Natasha Arizu, per DOT

Jurat Carnet Jove

Millor pel·lícula: LAZZARO FELICE, d’Alice Rohrwacher


 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.