Els crítics

Battle Royale

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Battle Royale, l’expressió de moda. Què vol dir? Tots contra tots fins que només en quedi un. La metàfora perfecta que explica les dinàmiques més actuals. Un Facebook, un Amazon, un Google... i la resta, “socis” d’Uber barallant-nos per sobreviure. Ja ho deia la Tatcher: “La societat no existeix, només existeixen els individus”.

Tot plegat va començar amb una novel·la de culte: Battle Royale (1999), del japonès Koushun Takami. Descrivia una societat autoritària on la sociabilitat i la cooperació són irrellevants. Els alumnes d’una escola són segrestats i conduïts a una illa. Allí se’ls atorga a cadascun una arma, escollida a l’atzar —pot ser una pistola, un verí, un bumerang o una cullera— i la instrucció que s’han de matar fins que en quedi només un.

Cada alumne du un collaret amb explosius. Si no hi ha un assassinat abans de 24 hores, moren tots. També hi ha restricció per zones, així els supervivents es poden concentrar en àrees més petites. De la novel·la, se’n va fer un film, protagonitzat per Takeshi Kitano, i un manga. I més endavant hem pogut veure aquesta mateixa idea en altres propostes, com Els jocs de la fam.

Però aquesta proposta tan poderosa no podia quedar al marge del videojoc. Partint dels disparadors i dels jocs de supervivència, van anar apareixent mods orientats a la Battle Royale, com DayZ. Precisament Brendan Greene, desenvolupador d’aquest mod, és el pare de PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG), el multijugador en línia que encarna millor aquest concepte: cent jugadors salten en paracaigudes en una illa, busquen armes i es dediquen a matar i evitar ser assassinats. A mesura que avança la partida, l’àrea de joc es va reduint. El joc va aparèixer encara per acabar, en la modalitat early access a Steam, i encara no s’havia llançat oficialment i ja havia venut quatre milions de còpies! Actualment, es troba per a Windows, Xbox One, iOS i Android i ha venut gairebé 40 milions de còpies.

Gairebé alhora, un joc de supervivència inspirat en Minecraft, Fortnite, publicava el seu mod Battle Royale. Més endavant va llançar una versió independent, gratuïta (Win, macOS, PS4, XO, iOS). Ja està superant PUBG i només en microtransaccions cosmètiques ha recaptat 126 milions de dòlars. Aquest març El Rubius va convidar 99 youtubers de parla hispana a una partida de Fortnite: Battle Royale. Va tenir un milió d’espectadors simultanis. Rècord mundial! I entre tots els youtubers van sumar 10 milions de visionats. Battle Royale és la nova mina d’or.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.