Els crítics

Sabem qui ets

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Imagino que heu llegit sobre l’escàndol de Cambridge Analytica. Però, per si de cas, us en faig un resum: Christopher Wylie és un jove geni especialitzat en enginyeria de dades. Acaba de confessar que va treballar en una empresa, Cambridge Analytica, que podria haver estat fonamental en l’elecció del president Trump.
Cambridge Analytica fou creada per Alexander Nix, el qual va convèncer Steve Bannon, representant de la dreta alternativa nord-americana, per rebre finançament del multimilionari Robert Mercer, pioner en la IA i la traducció automàtica. L’objectiu, construir una gegantina base de dades que els permetés personalitzar missatges i aconseguir el vot de milions de nord-americans.

I com ho van aconseguir? Pagaven entre 2 i 5 dòlars a una sèrie de voluntaris perquè participessin en un test sobre la seva personalitat: ThisIsMyDigitalLife (AquestaÉslaMevaVidaDigital). Al test s’hi havia d’accedir amb el login de Facebook. Cambridge Analytica va capturar, així, els perfils nadius de 320.000 usuaris... i els de tots els seus contactes. O sigui, més de 50 milions de perfils. Sabeu tots els likes que feu al Facebook? Doncs són or pur a l’hora d’establir cinc grans àrees de personalitat.

D’aquesta manera, es pot enviar un missatge concret d’acord amb el gènere, l’edat, el nivell d’ingressos, el de formació, la religió, la localització geogràfica i els trets psicològics d’una persona determinada. No es tracta de convèncer-lo, es tracta de dibuixar-li sencer el tauler de joc i condicionar-li les opcions. Escac i mat. I tot pel mòdic preu de 15 milions de dòlars, que és el que costarien uns quants anuncis televisius... idèntics per a tothom.

Segons Wylie, gràcies a aquests perfils, “sabríem a quin tipus de missatge series susceptible, incloent-hi la manera de lliurar-te’l, els temes, el contingut, el to, si calia que el missatge fos aterridor o no, aquest tipus de coses. Sabríem on anaves a consumir aquest contingut, quantes vegades necessitàvem passar-te aquest missatge per canviar la manera com penses sobre una cosa”.

Doncs molt bé. Wylie ha parlat. Aviat ho oblidarem. No crec que això tingui conseqüències per a Trump. Però hi ha un fet que no podem ignorar: amb universos com Facebook aquestes coses passen i en passaran encara més. Per a això serveix el Big Data. Cada vegada més subtil, més imperceptible. Facebook, ho va dir Edward Snowden, “és una empresa de vigilància”. I potser, avui mateix, quan cliquis un like estaras cavant la teva pròpia tomba.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.