València s'acosta a Saragossa

La cimera entre els presidents valencià i aragonès, Ximo Puig i Javier Lambán, ha servit perquè el Port de València anuncie una inversió de 50 milions d'euros en la renovació de la línia ferroviària que uneix ambdós territoris.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

El president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez, ha esdevingut el principal protagonista de la cimera valenciano-aragonesa que els presidents Ximo Puig i Javier Lambán ha protagonitzat aquest dimarts al Palau de la Generalitat. Les penúries econòmiques que afecten els respectius governs no els han permès de passar de les bones intencions. De fet, a la reunió s'ha acordat una pròxima cimera a Terol en què participaran els dos presidents i els dels territoris limítrofs que s'hi vulguen afegir, tal com ha avançat Puig, a fi d'establir “sinergies” entre les autonomies per què passa el tren de Sagunt al País Basc. En canvi, Martínez, que sí que duia diners al sarró, s'ha afanyat a posar-los damunt la taula. Concretament, 50 milions d'euros que serviran per millorar la connexió ferroviària entre Saragossa i València, que es remunta al segle XIX.

La connexió actual entre València i Saragossa té trams en què el ferrocarril no pot excedir els 20 quilòmetres per hora, cosa que redueix la competitivitat de les mercaderies que transiten per aquelles vies. La seua arribada als ports de Sagunt i de València és massa lenta i, per aquest motiu, l'Autoritat Portuària ha ofert aquests 50 milions d'euros, provinents del Fons de Finançament de l'Accessibilitat Terrestre, un pla que va posar-se en marxa l'any passat i que ja ha destinat més de 300 milions d'euros a nou projectes diferents.

Segons que ha explicat Martínez, un cop es duga a terme aquesta inversió modernitzadora, el Port haurà esmerçat uns 85 milions d'euros al traçat en qüestió, però encara caldran uns 100 milions més per tal d'adaptar-la “al segle XXI”, i 170 d'addicionals per renovar l'electrificació, que també és obsoleta. Amb tot, el president aragonès s'ha felicitat pel fet que s'escurce la connexió entre les dues ciutats –es preveu un estalvi de temps d'entre 30 i 60 minuts–, ara com ara superior a les cinc hores. “Aquesta inversió servirà per enllaçar els corredors cantàbric i mediterrani a través de la gran plataforma logística que és Saragossa”, ha afirmat Lambán. Martínez ha confirmat que l'objectiu passa per acostar “la principal plataforma logística d'Espanya, que és Satragossa, i la principal plataforma portuària, que és la de València”.

Aquest ha estat l'anunci més destacat d'una trobada marcada, inevitablement, pels esdeveniments recents al PSOE, en què Puig i Lambán han unit forces per foragitar Pedro Sánchez de la secretaria general. No obstant això, avui no han volgut precisar cap a on ha de caminar el partit i, en el cas del president aragonès, s'han limitat a seguir el full de ruta marcat per la seua homòloga andalusa, Susana Díaz, que vol retardar al màxim la celebració del pròxim congrés federal. En aquest sentit, Lambán ha dit que el PSOE ha de deixar de banda els “debats personalistes” i centrar-se a bastir un projecte engrescador. Només després d'això, ha dit, hauria d'escollir-se el nou secretari general i hauria de tenir lloc el congrés.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.