Cròniques del Corredor Mediterrani

Recel sobre les xifres del corredor mediterrani

La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana desmenteix les xifres proporcionades pel Ministeri de Foment sobre la inversió necessària per a la construcció del corredor.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

El País Valencià té en el corredor mediterrani ferroviari una de les seues principals exigències. La implicació de la Generalitat Valenciana, dels empresaris i de tots els agents relacionats amb aquesta qüestió ha evidenciat aquest compromís que, alhora, continua generant discrepàncies entre la Generalitat Valenciana i el Govern espanyol. La darrera discòrdia ha girat al voltant del cost de l'obra calculat pel Ministeri de Foment sobre el cost de les infraestructures necessàries per construir el corredor.

María José Salvador, consellera d'Habitatge de la Generalitat Valenciana, ha presidit aquest dilluns una reunió del Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani, celebrades trimestralment per implicar la societat civil, econòmica, acadèmica i empresarial en la l'exigència d'aquestes infraestructures. En la darrera d'aquestes reunions, sota el lema 'El corredor mediterrani no costa 50.000 milions d'euros', la consellera ha explicat que aquesta xifra està calculada a partir d'un informe de l'any 2011, "que suma una important quantitat d'obres ja fetes". Per tant, el cost total de la inversió, a hores d'ara, seria menor.

Segons la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, la xifra calculada pel Ministeri de Foment "és obsoleta". En aquest sentit també s'expressava Josep Vicent Boira, secretari autonòmic d'Habitatge, qui indica que "el 16% d'aquesta xifra ja estava invertida en l'any 2010". Alhora, segons Boira, el 34% d'aquests 50.000 milions d'euros corresponien a inversions de llarg termini, "moltes de les quals són revisables, com per exemple l'AVE entre Algesires i Almeria, que costa quasi 12.000 milions d'euros. També hi ha infraestructures inaugurades, com el túnel entre Sants i La Sagrera", a Barcelona.

Per això, Boira exigeix una "reavaluació" del projecte, mentre que Salvador insisteix en la necessitat de crear la figura del coordinador del corredor mediterrani, "que ha de ser independent i autònoma per fer un seguiment objectiu i eficient del corredor".

Bones i noves sensacions

No tot, però, és escepticisme. El nomenament d'Íñigo de la Serna com a nou ministre de Foment ha despertat certa esperança en la Conselleria valenciana d'Habitatge perquè les coses comencen a canviar. En aquest sentit, Salvador ha celebrat que el nou ministre haja proposat un "Pla Nacional d'Infraestructures, mostrant una nova voluntat de diàleg. Per a nosaltres", ha afegit la consellera, "el corredor mediterrani és irrenunciable".

Les actuacions del Govern espanyol a l'hora d'impulsar el corredor sempre han estat qüestionades des de les Generalitats de Catalunya i del País Valencià. En aquest sentit, María José Salvador ha manifestat en alguna ocasió el handicap que suposa la mancança de transparència i les xifres dubtoses, que "frenen les inversions privades en el territori". Aquesta ha estat una prova més de les discrepàncies entre els distints organismes pel que fa a la construcció del corredor. Ara, però, amb la formació del nou Govern espanyol, les coses poden canviar. María José Salvador ha celebrat la "bona predisposició" del nou ministre. El temps determinarà si aquesta voluntat acaba derivant en el finançament de les infraestructures que hauran de configurar el corredor mediterrani.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.