Els crítics

Philographismes contra els cucs

El MuVIM de València acull les il·lustracions de Genís Carreras

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

L’ús de la paraula no és exclusiu de cap activitat concreta. Bé sabem que es parla tant per comunicar idees com per saturar de sons l’interlocutor. Així que, en qualsevol àmbit de la realitat, la paraula s’empra utilitzant-la com a vehicle d’enteniment o instrumentalitzant-la com a mecanisme de submissió. L’ésser humà sempre ha tractat de comprendre’s a si mateix i el món circumdant del qual forma part.

En aquest sentit, la possibilitat de parlar, la configuració d’un llenguatge i l’itinerari del pensar naturalment, van traçar el logos de la filosofia grega, és a dir, la parla que és al seu torn intel·ligència —divina, si fos la memra de l’arameu—, discurs i argumentació on els conceptes figuren també imatges. Des d’Aristòtil a Putnam, passant per Frege i Wittgenstein, la filosofia ha conciliat el sentit de les seues expressions i nocions, amb elaborades imatges mentals de la realitat.

Que les imatges i les paraules mantenen una sòlida relació, no és cosa nova. Però sí que ho és intentar construir un “Breu diccionari filosòfic mural” on el disseny gràfic propose un salt intel·lectual des de les idees a les imatges, bé que comptant amb l’espectador enriquit per una alfabetització visual que incloga, necessàriament, certa familiaritat amb factors bàsics vinculats a la percepció de la forma, l’equilibri, el color i, en general, a la composició en la seua normativitat estructuradora.

En aquelles condicions s’assenta el projecte de Genís Carreras, titulat "Philographics", del qual s’exhibeixen 20 cartells dels 95 que integren el total d’un treball realitzat a Londres i influenciat, segurament, per un dels lemes de l’agència de disseny multimèdia per a la qual va treballar al Regne Unit, sentència que diu: “Prototypes speak louder than words”.

Un dels cartells de l'exposició 'Philographics' de Genís Carreras, al MuVIM fins al 25 de juny. 

 

Potser els prototips parlen més que les paraules, i potser l’esperit de la cosa queda traït quan els noms que han rebut els grans corrents filosòfics o les nocions fonamentals que maneja la Història de la Filosofia estiguen inclosos en els cartells que, metafòricament, tracta de reconsiderar-les sota paràmetres iconogràfics. Malgrat tot, les imatges configuren, tot i amb això, una operativitat molt eficaç. Així, la rotunditat de la creu blanca sobre fons negre, a més de resituar el fallit tancament d’allò pictòric que molts van proclamar des del suprematisme de Malèvitx, evidencia el no-res del nihilisme. Igualment, les transparències i intensitats d’un cercle són útils per desplegar els diferents i subjectius marcs de referència del relativisme, que dos triangles sintetitzen un rellotge d’arena com a bloc espai-temps en què s’assenten les tesis de l’eternalisme, o que l’existencialisme ens trenque el cor.

Sense artificis, valent-se per això d’un llenguatge codificat on el signe es converteix en l’eina de la geometria, la mirada d’aquest jove dissenyador català, més cartesiana que nietzscheana, i propera als Moholy-Nagy i Bayer de la Bauhaus, no deixa de presentar nous ideogrames polits a través d’alguna cosa com ara un logos representacional que construeix, des de la senzillesa, la intuïció i la tradició, una lectoescriptura de la filosofia. Al marge d’alguna obvietat simplista i alguna cosa tendenciosa, com quan l’hedonisme es resumeix en un llibertí triangle rosa, el plaer de la proposta gràfica global és eficaç, lúdica, reflexiva i ordenada, quatre característiques impulsores de tota actitud crítica. Aquesta és també l’actitud subjacent al Festival de Filosofia “Avivament”, a què l’exposició del MuVIM dóna cobertura, perquè durant els tres primers dies de juny es pronunciaran a València altres paraules que ens conduiran entre noves imatges, ara allunyades d’una injusta i corrupta ciutat cucada. Potser pensar una mica ens hauria evitat el descrèdit.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.