La Xina i Catalunya intercanvien interessos

La Xina i Catalunya es necessiten, tenen interessos en comú. Per una banda, Catalunya requereix el reconeixement internacional dels estats del món, especialment de les grans potències com la República Popular de la Xina; i per l’altra, les empreses xineses volen rendibilitzar les inversions realitzades i tenir influència per desembarcar a Europa a través de l’estratègic i modern port de la capital catalana.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

La Xina, a favor de l’autodeterminació de Catalunya

Més suports internacionals a favor d’un referèndum vinculant a Catalunya. Aquest passat cap de setmana, una quarantena de partits comunistes d’arreu del món, entre els quals hi ha el totpoderós Partit Comunista Xinès, han signat una declaració en la qual donen suport “a la lluita del poble català pel seu dret a l’autodeterminació”. Entre els signants també hi trobem partits històrics com el Partit Comunista de Cuba, el Partit Comunista del Vietnam i el Partit Comunista Alemany. Aquesta declaració, que insta l’Estat espanyol a “decidir democràticament el marc polític de convivència” i que defensa el “dret universal i inalienable dels pobles a l’autodeterminació” es va fer a petició dels diputats anticapitalistes Gabriela Serra (CUP) i Josep Nuet (CSQP), que van assistir a aquest seminari que va tenir lloc fa pocs dies a Mèxic.

Les empreses xineses connecten amb Barcelona per gespa, mar i aire

Aquesta declaració política encaixa en les accions de caràcter econòmic que el gegant asiàtic està duent a terme a Barcelona en els darrers anys. Segons un estudi d’ESADE, Catalunya va captar més d’un 40% de la inversió xinesa de l’Estat el curs 2015. En aquest sentit i en ple procés sobiranista, l’aterratge d’empreses xineses mai no s’ha aturat, i en trobem exemples en quasi tots els sectors econòmics.

Últimament hem vist un magnat xinès convertir-se en el president de l'Espanyol. Chen Yansheng va adquirir la majoria de les accions del club i té la intenció d'invertir un total de 144 M d'euros amb la idea de consolidar el projecte esportiu i econòmic de l'Espanyol. Chen vol internacionalitzar la marca del club i la Xina serà “àrea prioritària”. Per la seva banda, el Barça ha obert una oficina asiàtica per captar nous inversors. L'objectiu de tots els clubs és el mateix: l'enorme mercat xinès.

La darrera novetat és l’arribada de l’empresa tecnològica Thunder Power, que crearà a Barcelona un centre d’investigació per fer cotxes elèctrics. Aquesta empresa amb seu a Hong Kong ha anunciat una inversió de 80 M d’euros i la creació de 200 llocs de treball, la majoria amb un fort valor afegit. Una altra notícia recent és la presència de la companyia aèria Air China a l’aeroport del Prat, amb sis vols directes setmanals que connectaran Barcelona i Shangai a partir del proper mes de maig. A més, són moltes les empreses xineses que han apostat per instal·lar el seu centre d’operacions del sud d’Europa a Barcelona. Segons l’esmentat informe d'ESADE, “Catalunya i la Xina comparteixen una sèrie de valors comuns com l’esperit emprenedor, l’obertura a l’exterior o l’aposta pel sector industrial com una base econòmica sòlida”. Fora de les seves fronteres, els xinesos també cerquen qualitat allà on n'hi hagi. Fa dues setmanes, recollíem a EL TEMPS una notícia del Der Spiegel on s'explicava el cas d'un grup de xinesos rics que s'ha aficionat a comprar cellers del prestigiós vi de Bordeus.

Les obres del port, aturades

El cas al port de Barcelona és paradigmàtic, ja que es tracta d'una de les infraestructures més estratègiques de l'Estat. La Xina, a través de l’empresa Hutchison, un dels principals operadors portuaris de tot el món, ha invertit en els darrers anys més de 500 M d’euros al port de Barcelona. Aquest patrocini ha permès la construcció d'un dels ports de mercaderies més moderns d'Europa i una terminal de contenidors ben competent. Aquesta important inversió es va fer amb el compromís del Govern espanyol de connectar una terminal de tren de mercaderies al port. Malgrat que aquestes obres estan pressupostades des de l'any 2014, actualment resten aturades, com la gran majoria de les infraestructures claus de Catalunya.

D’alguna manera, doncs, la Xina i Catalunya es necessiten, perquè tenen interessos en comú. D'una banda, Catalunya necessita el reconeixement internacional dels estats econòmicament capdavanters. I al mateix temps, les empreses xineses volen rendibilitzar les inversions realitzades i tenir influència per desembarcar a Europa a través de l’estratègic i modern port de la capital catalana.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.