Els crítics

Esclaus d’Amazon

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Ja han comprat tots els regals de Nadal? Els han adquirit a Amazon? Si han contestat afirmativament, l’últim episodi de South Park està pensat per vostès, si han contestat que no, passin i vegin igualment com una sèrie amb 22 temporades d’existència té encara la capacitat per ser incisiva quan s’ho proposa. Aquests dies hi ha hagut moltes sèries que han fet els seus episodis especials de Nadal, inspirant-se en diversos aspectes de les festivitats. Però només una ha decidit posar el focus en els protagonistes invisibles d’aquests dies de consum insaciable. No, no són els Reis d'Orient, ni el Tió, ni tan sols el Pare Noel. Són els treballadors d’Amazon, que en les últimes setmanes han estat treballant frenèticament per assolir la demanda d’una campanya nadalenca que actualment comença amb les ofertes del Black Friday. L’episodi de South Park, que és doble, pren com a protagonistes un grup d’empleats que treballa en un dels magatzems d’Amazon en condicions que van més enllà de l’explotació per ser directament un malson propi d’una distopia, amb les màquines fent-los servir com una peça més d’un engranatge. Un accident (inspirat per un accident que va passar en un magatzem Amazon a la vida real) farà que els treballadors es declarin en vaga.

El que és brillant d’aquesta doble entrega, i el motiu pel qual des d’aquesta columna ja el declarem un clàssic modern dels episodis nadalencs, és com es presenta com una crítica sobre una gran corporació però amaga una coça al cul contra els espectadors que la fem possible. Sobre Amazon hi té moltes coses a dir: per començar, posa en dubte la idea que pregona l’empresa sobre la seva capacitat per crear llocs de treball en presentar un grup de treballadors que, abans que Amazon arribés al poble, treballava en altres llocs. Dit d’una altra manera: Amazon no crea llocs de treball sinó que els desplaça de les empreses petites i mitjanes cap a la seva gran empresa. Allà pot sotmetre els treballadors a unes condicions d’explotació, de manera que a llarg termini el que es produeix és que les condicions globals dels treballadors empitjoren, ja que cada cop hi ha menys llocs de treball que no siguin d’Amazon. L’episodi exposa això molt bé en ensenyar com qualsevol cosa que volen fer els personatges (fins i tot els mateixos treballadors) passa per un servei d’Amazon. Pel que fa a les condicions dels treballadors, el mateix Jeff Bezos apareix a la sèrie i les justifica dient que el més important és el client. Atendre’ls ràpidament és la clau de l’èxit d’Amazon.

I aquí és on la sèrie mira cap a l’altra direcció, la dels consumidors. La vaga que inicien els treballadors d’Amazon provoca una crisi al poble, que se sumeix ràpidament en el caos, ja que tothom s’ha acostumat als seus enviaments. Això inclou els protagonistes de la sèrie, preocupats per trobar unes peces de bicicleta que ara no podran rebre a través d’Amazon. Intenten trobar-les comprant offline i es desesperen amb la poca oferta disponible acostumats com estan a comprar en catàlegs que satisfan el més petit dels seus capricis consumidors. Els clients d’Amazon som retratats com a individus que posen la seva pròpia comoditat per davant de la responsabilitat d’adquirir productes en empreses que ofereixen unes condicions raonables als seus treballadors. El missatge és molt contundent, i molt anticapitalista per ser South Park, que ja havia fet sàtira de grans empreses, com Starbucks, però mai dins d’un discurs nítidament d’esquerres que demana a l’espectador que es replantegi on comprarà els regals l’any vinent. 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.