Consell de Ministres a Barcelona

Els punts calents del 21-D

Els carrers que envolten la Llotja de Mar de Barcelona -l’espai on se celebrarà el consell de Ministres- no seran l’únic punt del Principat que registrarà protestes el divendres 21 de desembre.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Les manifestacions i actes de protesta convocades per divendres amb motiu de la celebració a Barcelona del consell de ministres del Govern espanyol estan sobretot centrats a la capital catalana. Però no només a Barcelona ni només divendres. De fet els CDR i Arran començaran aquest mateix dijous amb una concentració, a les 21 hores, davant del sopar organitzat per empresaris catalans i al qual ja han confirmat assistència el president Quim Torra; el del Govern espanyol, Pedro Sánchez; sis dels seus ministres i diversos consellers. Serà al Sofía Hotel (antic hotel reina Sofía), a la plaça de Pius XII. La proximitat d’aquest hotel a l’entrada de la Diagonal podria complicar el trànsit per aquesta via des de la mateixa nit de dijous. La protesta s’ha convocat sota el lema «El seu sopar, la nostra misèria».

El focus de les protestes el 21-D serà la zona del Pla de Palau, on hi ha la Llotja de Mar, que acull el consell de ministres i on els CDR han convocat una concentració a primera hora del matí amb un advertiment: «Serem ingovernables. Tombem el règim».

Òmnium Cultural convoca una mica després, a les 11 hores, un «Consell popular de ministres», concretament davant l’Estació de França, que és a 200 metres de la Llotja, per una banda, i a 200 metres del Parc de la Ciutadella -on hi ha el Parlament de Catalunya-, per l’altra.

L’elecció de la Llotja de Mar com a seu del consell de ministres va ser desaconsellada per un informe dels Mossos d’Esquadra, perquè també pot presentar problemes de mobilitat si les manifestacions són multitudinàries: la via Laietana i el passeig de Colom són a tocar de la Llotja, i la Ronda Litoral, que té sortides que aboquen a aquesta zona, també es podria veure afectada.

La Llotja de Mar, que està vigilada pels mossos d’esquadra des de primeres hores del dilluns, limita, per la banda de muntanya, amb la complicada trama de carrers estrets que formen el barri de la Ribera, on hi ha la zona del Born.

Òmnium i l’ANC, a més dels CDR, Arran, la SEPC o la Intersindical, han convocat una manifestació unitària a la tarda, a les 18 hores, als jardinets de Gràcia -a la cruïlla de Diagonal amb el Passeig de Gràcia- que baixarà fins a la Gran Via de les Corts Catalanes ocupant, previsiblement, tot el Passeig de Gràcia.

Paral·lelament l’ANC convoca dues accions de protesta per al matí del 21D. A Barcelona, una manifestació de suport a Roger Español, que l’1 d’octubre va perdre la visió d’un ull com a conseqüència d’una pilota de goma i que ha estat citat a declarar com a perjudicat i investigat per un delicte d’atemptat a l’autoritat. Serà a la Ciutat de la Justícia a les 9 del matí. A més, l’Assemblea ha fet una crida a fer una marxa lenta, en vehicle propi, cap a Barcelona «des de bon matí».

Això pot provocar retencions de trànsit a les carreteres catalanes, sobretot a les autovies i autopistes, on hi ha moltes probabilitats que els CDR també actuen amb talls de trànsit o impedint-ne l’accés. El punt on les retencions es podrien fer més intenses és allà on podrien confluir dues mobilitzacions diferents: la frontera de la Jonquera. A la Catalunya Nord, el moviment de les armilles grogues estrangula des de fa setmanes els accessos i les sortides de l’A-9, l’autopista francesa que connecta amb l’AP-7, provocant cues de fins a 21 km. Si els armilles grogues estan activats al nord i els CDR fan el mateix des de la banda sud de la frontera, les cues superaran de llarg aquestes distàncies. Els CDR van tallar el pas de La Jonquera quan Carles Puigdemont va ser detingut a Alemanya (27 de març de 2018). En altres ocasions els talls dels CDR s’han efectuat a certa distància de la frontera, més al sud.

Els altres extrems de les grans vies també són punts de possibles talls. Al sud, a l’AP-7 a l’alçada de l’Ampolla, es va fer un tall «espontani» el passat 9 de desembre i, en altres ocasions, els talls s’han produït més a prop del límit amb el País Valencià, a Alcanar (Montsià). El 27 d’octubre, en canvi, els CDR van optar per tallar la N-340 en aquest terme municipal.

Els grans polígons industrials i centres logístics són un altre possible punt calent, aquest divendres. El canal de Telegram dels Grups Autònoms d’Acció Ràpida (GAAR) distribuïa fa dos dies un missatge amb una mena de manual d’instruccions per al 21D, segon el digital El Món. Entre els «exemples d’accions per a la paralització del transport» s’hi esmenten «cotxeres d’autobusos i centres logístics de Catalunya», com Mercabarna, el CIM Vallès (Santa Perpètua de Mogoda, Vallès occidental), el CIM de Lleida, el del Camp (entre Tarragona, Reus i la Canonja) o el de la Selva (Vilobí d’Onyar). Tots quatre serien possibles punts de concentració per tal d’alterar la normalitat, tant pel que fa a la mobilitat com a la distribució de mercaderies en un moment d’intensa activitat per les dates prèvies al Nadal i cap d’any. Les entrades al CIM Vallès ja van ser bloquejades pels CDR el passat 1 d’octubre.

El missatge dels GAAR marcava també com a «exemples» possibles les refineries, amb un comentari entre parèntesi que suggeria que caldria «especificar» que l’acció només havia de ser «bloquejar i prou».

Altres exemples del missatge intern dels GAAR era «accessos al port, creuers i aeroports, per tal d’impedir el normal funcionament, el trànsit normal de passatgers». Fins ara la infraestructura preferida pels CDR en les seves accions ha estat l’AVE. A Girona s’ha tallat el trànsit en diverses ocasions (per la vaga del 8 de novembre de 2017 i l’1 d’octubre d’aquest any) i l’Estació de Sants, també (8 de novembre).

Els trens poden ser novament alentits o bloquejats si els GAAR fan cas del manual difós per Telegram. En aquest sentit, el missatge assenyalava que es poden fer petites accions per afectar el trànsit ferroviari i enumera «catenàries de ferrocarrils; connexió entre vies (sistema de seguretat tren parat); bloquejar agulles de les vies i estirar palanques d’emergències des de dins del tren». Aquí s’apunta que «es recomana fer-ho quan el tren està parat no quan ja està en marxa, per tal d’evitar perill d’accident i lesions als passatgers, a més facilita la fugida».

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.