INFRAESTRUCTURES

Llorenç Navarro: "La Generalitat fa allò que diu Salvador Alemany"

Llorenç Navarro és portaveu de Moviment Veïnal Transversal AP-7 Gratuïta Ja. En aquesta entrevista reclama que, a la vista dels alts índexs de sinistralitat en el tram de les Terres de l’Ebre, aquesta via de comunicació siga gratuïta i no esperar a gener de 2020.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Ahir, després d’una reunió amb el delegat de la Generalitat a les Terres de l’Ebre, van decidir tancar-se a la seu de la delegació per protestar-hi. Per què ho van fer?

Perquè les xifres de sinistralitat augmenten desorbitadament i les mesures continuen sent les mateixes. Tenim la mateixa carretera que amb Franco però ara l’estan empitjorant amb la construcció d’onze redones. Aquesta setmana hem tingut morts en punt on la setmana passada es van registrar altres accidents. Hem passat de 95 víctimes l’any passat a 127 actualment. Vivim enmig del corredor mediterrani i tenim dues vies: una porta entre 12 i 14.000 vehicles i té dos carrils i l’altre en porta 24.000 en un carril per banda. Ja està bé de gastar-se diners en bonificacions i en construccions de redones. El que cal és recuperar l’AP-7. El problema és que la Generalitat no treballa a favor de la gratuïtat. El que està fent és demagògia i hipocresia. El Parlament va aprovar la gratuïtat de l’AP-7 i l’exigim immediatament.

 

Però ni l’aprovació de les bonificacions ni la gratuïtat és cosa de la Generalitat. És de l’Estat de qui depén…

Que es deixen d’històries i de clucades d’ull. Aquest govern aposta per la vinyeta. Ho ha dit el mateix Quim Torra i l’actual conseller. Ells el que volen és que els donen l’AP-7 perquè continuem pagant. Ara ho fem amb els peatges i després volen que ho fem a través de la vinyeta. El tancament d’ahir va ser perquè ja estem molt cabrejats. La sinistralitat està augmentat i no trobem la resposta de la Generalitat que ens agradaria. El govern català no treballa a favor nostre, sinó que beneficia l’empresa concessionària.

Ara, a l’altura de Vinaròs, la connexió amb l’AP-7 a través de la nacional 238, una carretera que no té vorera i que és molt perillosa. Tot plegat està generant un col·lapse important que dificulta la vida diària dels veïns i que, a més, resulta desincentivador per als camions.  Siga com siga, la lletra xicoteta de les bonificacions són un engany. Les bonificacions als camions són una mentida. Al contrari que a La Rioja, on s’ha pres una mesura a primera vista semblant, ací les bonificacions no resulten atractives. Allà la bonificació és del 75%. Ací, en canvi se situarà entre un 30 i un 40%. És a dir, els camions acabaran pagant aproximadament el mateix que un turisme. Per a un transportista que fa aquest trajecte tots els dies, això no resulta atractiu.  

Ara resten 500 dies per a la gratuïtat del tram entre Tarragona i Alacant. A la vista de la sinistralitat, considerem que el millor seria recuperar ja l’AP-7. Calculem que aquesta mesura costaria un poc més de 40 milions d’euros. Cal pensar que la línea 9 del metro de Barcelona costa 3.000 milions d’euros. En canvi, ací hem de pagar nosaltres.

 

El delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, però, insisteix que els fan costat en les seus reivindicacions.

La Generalitat fa allò que diu Salvador Alemany: preparar la vinyeta per quedar-se la gestió de la comercialització de totes les autopistes o autovies. I si no ho gestiona ell, serà Florentino. La qüestió és que ací al final qui sempre acaba pagant és l’usuari. Estem deixant com a herència als nostres néts un pagament de per vida. Les grans beneficiades de la gestió de les autopistes són les grans empreses, com sempre.

 

Aleshores, al seu parer, la gratuïtat a partir de 2019, no tindrà cap efecte en territorio català?

La Generalitat ja tenia pactat amb el PP fer efectiu l’1 de gener de 2019 el pagament de la vinyeta. Ells ho tenien molt encarrilat. L’AP-1 acaba la concessió en el mes de novembre i els han promés que no serà de pagament. Exigim que no hi haja discriminació entre territoris: si uns no paguen, nosaltres tampoc. Si la A-3 entre València i Madrid és gratuïta, exigim poder anar des de l’Hospitalet a Alacant sense pagar.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.