Els crítics

Ping, Pong, Boom

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Una piloteta que va amunt i avall. D’aquesta manera podríem explicar, a batzegades, la història del videojoc. De com en plena guerra freda un superordinador Donner Model 30, especialitat a calcular trajectòries tenint en compte la força del vent, va servir al físic nuclear —pioner de la bomba atòmica i pioner de la no proliferació— William Higinbotham per muntar una entretinguda demostració en una jornada de portes obertes: ell no ho sabia però havia creat el primer videojoc de la història amb dispositiu gràfic i controladors.

El setembre de 1972 un antic contractista de defensa, Ralph H. Baer, creava la primera videoconsola comercial: connectada al televisor, incloïa un controlador i una sèrie de jocs, entre els quals un ping-pong. Dos mesos després Nolan Bushnell, creador d’Atari, demanava a un treballador de l’empresa, Allan Alcorn, que creés alguna cosa semblant: el novembre del 1972 naixia Pong, pioner de les màquines arcade. A partir d’aleshores, molts jocs, com Breakout o Arkanoid, s’inspiraren en la maleïda piloteta que rebotava on podia.

Quan ja ens havíem oblidat del tennis i del ping-pong —en videojoc, la diferència és pura formalitat—, Shigeru Miyamoto encetava el renaixement de Nintendo amb la consola Wii, el seu controlador amb sensor de moviment, i el joc Wii Sports: tothom va tornar a jugar amb la piloteta.

Una piloteta que li havia suposat molts disgustos, a Nintendo: el 1995 va llançar la consola Virtual Boy i el no menys virtual joc Mario Tennis. Un dels fracassos —juntament amb el videojoc ET d’Atari— més estrepitosos de la història del videojoc. Però Nintendo no llença mai la tovallola, i des del 2000 ha desenvolupat la sèrie Mario Tennis Aces per a Nintendo 64, Game Boy Color, Game Cube, 3DS i WiiU.

Ara hi torna amb Mario Tennis Aces per a Switch. Gràficament, una meravella. Amb un mode història i mecàniques d’RPG —personatges amb característiques úniques, nivells, capacitat d’alentir el temps o dur a terme cops dirigits. Aquest mode serveix de tutorial per dominar les múltiples possibilitats del joc. El següent nivell, enfrontar-nos a algú altre en mode local o multijugador en línia, fins i tot en parelles. Fins i tot hi ha un mode realista on, mitjançant els giroscopis i acceleròmetres dels Joy-Con, podrem emular el Wiicomandament. Sorprèn la seva precisió.

Mario Tennis Aces per a Nintendo Switch no és el Mario Kart del tennis, tampoc és una nova baula en l’evolució tennística del videojoc, però és un joc divertit, complexament senzill i addictiu.

 

Elite Dangerous Beyond Chapter One 

XO, PS4, Win. 49,95 euros

Si encara no heu provat aquest mític joc en línia, simulador d’aventures, comerç i combat espacial, aquí teniu algunes raons per fer-ho: podreu explorar una galàxia sencera inspirada en la Via Làctia a escala 1:1. Cadascuna de les nostres accions influeixen en univers persistent. Pots jugar-hi sol o en grup, combatre o piratejar, o fruir navegant la teva nau. Coi, fins i tot pots fer-ho en Realitat Virtual (HTC i Oculus). I ara, amb les expansions Horizons i Beyond, el segon capítol de la qual acaba de ser presentat i és gratuït.

 

The Spectrum Retreat

PS4, XO, Win. 12,99 euros

Ens despertem en una habitació d’un hotel habitat, tan sols, per autòmats. L’estil de l’hotel és Art Déco. Un mòbil ens va nodrint amb informació que permet avançar la trama. Tot plegat, una barreja de walking simulator i trencaclosques. L’ascensor ens duu a sales de trencaclosques, cada nivell està dominat per un color. El mòbil/dispositiu ens va ensenyant mecàniques, en una corba de dificultat molt ben estudiada. Ens entretindrà quatre o cinc hores.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.