Els crítics

L’aprenentatge de la Manon

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Una adolescent clava una ganivetada a la seva mare, aparentment sense motiu, en un rampell que es produeix durant una discussió. Així arrenca La vida de Manon, una de les experiències més colpidores que podreu viure aquest any a la televisió. Ha estat Filmin qui ha tingut la bondat d’estrenar a casa nostra aquesta minisèrie que es va estrenar a França l’any 2014 i que segueix l’evolució d’aquesta adolescent en un reformatori on haurà de demostrar que ha canviat si no vol acabar a la presó. Creada pel belga Jean-Xavier Lestrade, conegut sobretot pels seus documentals (entre els quals figura la sèrie documental The Staircase), la ficció té una gran capacitat per colpejar l’estómac del públic. En part per l’estil realista amb què està filmada i en part per l’excel·lent interpretació de l’actriu Alba Gaïa Bellugi (a qui potser recordareu de la pel·lícula francesa Intocable), que té una interpretació memorable, fent seu el caràcter explosiu d’una adolescent que es baralla contra el món i al mateix temps mostrant la vulnerabilitat de la nena que malda per entendre què li està passant. I és que la complexitat del personatge augmenta a mesura que avança la història: l’espectador va descobrint l’abast del conflicte que té al davant al mateix temps que el personatge també entén què li passa. L’aprenentatge de la Manon és als dos costats de la pantalla.

Inicialment només ens mostren l’adolescent rebel. La veiem negar-se a tot, rebutjant participar en el funcionament del centre de forma passiva, mantenint un silenci sorrut o de forma activa, esclatant en una pluja de crits, cops, insults i amenaces. Patirem pels treballadors del centre, que són els que reben tota aquesta agressivitat sense respondre, intentant apaivagar aquesta ira a cop d’aguantar tot tipus d’embats. Lentament el guió desdibuixa la imatge de l’adolescent rebel fins que ens mostra l’adolescent ferida. Ho fa a través dels intents d’alguns dels membres del centre perquè reflexioni sobre ella mateixa, com la professora que intenta que s’expressi escrivint, i donant al mateix temps context a l’escena de la ganivetada amb què s’obre la història. El moment en què es retroba amb la seva mare per primer cop després de l’incident és una escena en la qual s’entenen moltes coses. Una escena molt pertorbadora (en una ficció que, en general, busca generar una incomoditat constant) a partir de la qual el relat que ens hem construït de la protagonista canvia. La ficció és particularment eficaç en el retrat progressiu de la protagonista i el seu turment intern i decau una mica en els conflictes externs, relacionats amb els enfrontaments que té amb altres adolescents del centre. 

En aquestes trames, la ficció es mou per territoris habituals del subgènere de les sèries de presidiaris, com ara Wentworth. Encara que en aquest cas és inevitable entrar en aquest tipus de trames, s’hauria agraït un tractament una mica menys convencional, ja que desmereixen el conjunt d’una treball que, en tots els altres aspectes, és molt personal, producte de la mirada d’un creador amb veu pròpia, cosa que no és tan fàcil de trobar a la televisió. Quan arribem al final de la història, és impossible no especular amb com serà la vida de Manon en el futur. Per sort, el mateix va pensar Jean-Xavier Lestrade, que tres anys després va fer una altra minisèrie on Alba Gaïa Bellugi va reprendre el paper, ara amb la protagonista convertida en una noia de vint anys. Les minisèries es van emetre respectivament el 2014 i el 2017 però aquí arriben de cop, amb Filmin estrenant-les juntes com si fossin dues temporades de la mateixa sèrie. Imprescindible veure-la si us interessen les sèries d’autor o si busqueu una alternativa més realista, crua i punyent als adolescents angoixats de la sèrie nord-americana de moda.

La vida de Manon

Creador: Jean-Xavier Lestrade

Repartiment: Alba Gaïa Belugi, Marina Foïs, 

Yannick Choirat.

Temporades: 2

Canal: Filmin

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.