Música i xarxes

El gran salt de l’enciclopèdia musical en català

‘Viasona’ va nàixer l’any 2010 amb  la voluntat d’indexar tota la música en català feta des del 1960. D’aleshores ençà, aquesta iniciativa s’ha convertit en un portal de referència. I ara fa el salt amb un nou disseny, la millora de la seua pàgina web i una revista amb informació musical que complementa la impagable part enciclopèdica.
 

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Viasona ha estat fins ara el gran arxiu dinàmic de la música en català. Amb una agilitat moltes vegades admirable, aquest portal ha anat cap enrere, fent recerca dels discos publicats en català des dels inicis de la dècada dels seixantes fins ara. Al mateix temps que hi incorporava les novetats, sovint amb agilitat. La singularitat de la web, tanmateix, era la inclusió les lletres de les cançons, material de gran interès per a estudiosos, periodistes i públic en general. Una iniciativa que va ser reconeguda l’any 2015 amb el Premi Ovidi Montllor a la difusió concedit pel col·lectiu de músics valencians. 

«La idea del projecte la vaig tenir l’any 2.000, però encara hagueren de passar uns anys per poder dur-ho a terme. Indexar tota la música en català és una cosa molt bèstia, però es tracta d’un treball que acaba sent addictiu, en el bon sentit. En acabant, vam poder fer-ho i em fa molt feliç poder haver dut endavant un projecte de país, de llengua i també d’empresa», explica Joan Camp, promotor del portal. 

El nou aspecte de Viasona, amb els continguts informatius.

L’abast de la tasca duta a terme per Viasona s’entén millor parant atenció a les xifres: des de la seua creació, ha incorporat al portal -en el moment de redactar aquesta informació, perquè els dígits canvien constantment- 3.889 grups i artistes, 9.313 àlbums (la gran majoria amb les seues cobertes) i un total de 69.099 cançons. Per no parlar d’unes altres dades com ara els 47.933 vídeos publicats o els 27.579 audios. Un portal de referència: segons dades de l’Oficina de Justificació de la Difusió (OJD), Viasona enregistra 500.000 pàgines vistes al mes i 185.000 usuaris únics.

Aquesta penetració entre els amants de la música en català empentà els seus promotors a llavar la cara del portal, que havia envellit ràpid, com sol passar amb els continguts de la xarxa, amb un nou disseny de la imatge gràfica i la millora de l’accés als continguts de l’«Enciclopèdia». I també s’ha canviat el logotip. El gran canvi, amb tot, és la incorporació d’una nova secció, «Revista», amb la inclusió de novetats i notícies per donar «una visió més global de la música en català», vinculant la part enciclopèdica a la informació. «El projecte de les lletres de les cançons és la base de tot, dades ben tabulades que posen la música en català en la primera divisió d’internet. Però calia un canvi de màquina, la web tenia la mateixa estructura que fa vuit anys. Calia un canvi. En realitat, sembla senzill: una nova web afegint actualitat. Però aquesta web ha costat una barbaritat, ha estat una feina titànica».

Maria Fuster, professional de la comunicació cultural, és la redactora en cap de la revista en una nova etapa que va començar a rodar dilluns passat amb informacions diverses sobre concerts, fires i tot tipus d’esdeveniments relacionats amb la música. Ara mateix, el contingut és informatiu, però s'ha previst afegir entrevistes, cròniques, reportatges i, en estudi, hi ha també la idea de fer ressenyes de concerts. Aquesta nova etapa s’ha finançat amb la col·laboració de 146 mecenes a través de la plataforma TotSuma. El canvi de model respon també a una qüestió empresarial: «Els models publicitaris no funcionen si no ets un diari, no entres en la planificació publicitària en general», aclareix Camp.

La cantautora algueresa Claudia Crabuzza també es pot trobar a Viasona: la voluntat del portal és abastar "tota la música en català".

Viasona parteix amb bones dades d’audiència, però segons els seu promotor, una de les claus de l’èxit és «el posicionament web». «De cada deu visites, nou ens arriben a través de cercadors. I la manera de retenir els visitants en la pàgina és relacionar la part enciclopèdica amb la informació. Tenir tota la música catalana, des del grup més conegut a la banda més punk».

Una enciclopèdia reforçada

Pel que fa a les esmentades millores en l’«Enciclopèdia», hi ha una actualització dels formularis per facilitar l’enviament d’informació sobre les bandes i artistes, una ampliació dels llistats incloent municipis, comarques o discogràfiques, i una millor presentació de les categories que ja existien. Altrament, apareixen categories noves, com els «àlbums compartits», que agrupa els discos fruit de la col·laboració de diversos artistes, així com enllaços a la Viquipèdia, entre més. Els promotors asseguren també que els cercadors són «més funcionals i còmodes».

Acabarem amb una curiositat: saben quin són els deu grups i artistes més sol·licitats en la història de Viasona? Per aquest ordre, Txarango, Manel, Els Catarres, Els Amics de les Arts, Mishima, Obrint Pas, Antònia Font, Sopa de Cabra, Aspencat i Lluís Llach.  Un dibuix bastant global de les preferències musicals de la darrera dècada.
 

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.