Els Crítics

Versace per duplicat

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Els canals de televisió en obert i els serveis de vídeo de pagament han conviscut en dos mercats separats i fins ara semblava que podien coexistir sense entrar en una guerra d’exclusives. Per això va sorprendre quan Antena 3 va anunciar que estrenaria la segona temporada de la sèrie American Crime Story abans de la data que Netflix tenia previst fer-ho. En aparença, la cadena privada s’avançava estratègicament al gegant del mercat del vídeo per demanda en un moviment poc comú. En realitat, la jugada és menys agressiva del que sembla. Antena 3 està interessada en la segona temporada d’aquesta sèrie, de la qual ni tan sols ha emès la primera temporada perquè en aquests nous episodis Penélope Cruz hi té un paper important. Calcula, penso que encertadament, que el reclam de l’actriu espanyola té prou ganxo per fer que el públic generalista s’hi interessi i vulgui donar-li una oportunitat. Es tracta d’un públic que no té gaire interès en el món de les sèries i probablement mai no es faria subscriptor de Netflix. És més: si no fos perquè Antena 3 emet la sèrie en qüestió ni tan sols sabria que existeix. Però si es troba la Penélope Cruz fent zàping s’aturarà al canal i mirarà de què es tracta. Aquella nit no mirarà Tele-5, que és amb qui està competint Antena 3.

Com que cada temporada d’American Crime Story explica una història independent, no cal que aquest públic generalista hagi vist la temporada anterior. Ni tan sols cal que sàpiga que és una sèrie amb una estructura d’antologia i temporades independents. Des del seu punt de vista, serà com si comencés una sèrie nova. A més, es tracta d’una ficció que es basa en casos reals coneguts, i per tant la història que s’explica és (més o menys) coneguda per aquest públic generalista, acostumat al sensacionalisme dels programes que repassen les vides dels famosos, i a qui la història de Gianni Versace no els és desconeguda. Al contrari, la coneixen i per tant la sèrie parteix d’un territori on se senten còmodes. Si alguna cosa fan bé els guionistes en aquesta segona temporada és introduir l’espectador en el món de Versace i crear la sensació que som testimonis de l’univers d’un geni a través d’escenes tan senzilles com el fet d’anar a fer el cafè del matí. Edgar Ramírez interpreta amb encert el dissenyador i Penélope Cruz està imponent en el paper de Donatella. Ella és qui agafa el protagonisme quan, després de l’assassinat del seu germà, intenta controlar el relat que se’n fa als mitjans i, sobretot, el que explica sobre ell el seu amant, que interpreta Ricky Martin i que és la baula feble del càsting. 

El paper de Ricky Martin té sentit en una lectura fora de la ficció, ja que un dels temes dominants de la temporada és l’homofòbia d’una societat que jutja la vida privada de Versace quan el cos encara és calent (com a figura pública que va declarar-se públicament homosexual l’any 2010 després d’una dècada d’escrutini mediàtic, el cantant dóna a la sèrie una dimensió contemporània del problema). L’escena de l’interrogatori de la policia al seu personatge en el primer episodi és de les que més bé retrata la mirada homofòbica que denuncia la sèrie. És una llàstima que, a mesura que passen els episodis, la ficció deixi enrere els Versace per centrar-se en la figura de l’assassí. Encara que Darren Criss fa un bon paper, es perd la personalitat que el món del dissenyador dotava a la sèrie. Amb tot, és una bona proposta, i un fitxatge intel·ligent per part d’Antena 3, i també de Netflix. Aquesta última pot semblar la derrotada en estrenar la sèrie més tard, però en realitat es beneficiarà de la publicitat que Antena 3 farà de la ficció i acabarà recollint els espectadors que es cansin de les pauses publicitàries del canal i d’esperar una setmana per veure el següent episodi, cosa que consolidarà la idea que Netflix és el lloc on veure les sèries bé. Pot semblar que competeixin, però tant Antena 3 com Netflix surten guanyant d’aquesta emissió per duplicat.

American Crime Story
Creador: Scott Alexander
i Larry Karaszewski
Repartiment: Darren Criss, Penélope Cruz,
Edgar Ramírez
Temporades: 2
Canal: Antena 3 i Netflix

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.