Els Crítics

Necessitem ‘Twin Peaks’

No sabem si algun dia tornarà Twin Peaks. Malgrat que des de Showtime s’ha repetit diverses vegades que la porta és oberta per a una quarta temporada, David Lynch continua en silenci.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

I tant el canal, com Mark Frost, com el repartiment estan a l’espera d’una decisió que no arriba. El que sí que sabem és que necessitem que torni Twin Peaks. És una afirmació que no es pot dir de moltes sèries, ja que la majoria que tornen després d’anys d’haver acabat ho fan per redundar en els punts forts que les van fer populars, en el millor dels casos, o en el pitjor, per intentar replicar sense èxit aquests punts forts. Podríem començar a citar-ne exemples i se’ns acabaria l’article. En comptes d’això, Twin Peaks va tornar per desafiar l’actual panorama televisiu. El discurs que diu que les sèries estan vivint el seu millor moment ha esdevingut tan omnipresent que no ens hem adonat que, de fa uns anys, l’anomenada tercera edat daurada de la televisió s’ha acomodat. Ha deixat de trencar els motllos del mitjà (com va fer del 1997 amb Oz fins a Breaking Bad el 2008) per produir moltes sèries que segueixen els paràmetres d’aquests nous motllos però no els posen en crisi. Els punts d’inflexió del món televisiu sovint van associats a canvis industrials, i, a diferència de l’arribada dels canals per cable, que va ser el motor d’una revolució creativa gairebé sense precedents, l’arribada dels serveis VOD només ha generat un augment del nombre de produccions i l’acceleració del consum.

És en aquest context que el retorn d’un creador com David Lynch cau sobre la televisió amb la força d’un martell sobre la pantalla. La seva obsessió com a autor per trencar amb formes narratives tradicionals i construir un relat que lluita contra les convencions que l’audiència dona per enteses ha estat una constant en la nova Twin Peaks. En un mitjà que tradicionalment ha buscat el confort de l’espectador, la tercera temporada ha cercat la incomoditat d’una manera incansable, negant-se a donar-nos la sèrie que coneixíem per oferir-nos el mateix univers transfigurat (ens dona en Cooper però en el cos d’un idiota anomenat Dougie Jones, evita tant com pot tornar al poble de Twin Peaks, no es recrea en detalls que van fer la sèrie popular, com el pastís de cireres i el cafè, limita les notes de Badalamenti a l’opening, etc.). És pràcticament un antiretorn, un treball que lluita contra els engranatges de la indústria i que ens ha deixat un episodi, el vuitè, en què ha portat al límit aquest compromís d’expandir les possibilitats del mitjà.

Tot just començar l’episodi, la narració tradicional es deixa de banda per endinsar-se en un territori on la racionalitat deixa de ser vàlida com a codi per desxifrar la sèrie. Aquest traspàs, representat per la foscor d’una carretera que devora l’espectador, ens porta la construcció d’un relat a través de l’associació d’imatges d’una potència visual aclaparadora i que et fan entrar en un estat mental únic, ajudades per la música de Nine Inch Nails i Krysztof Penderecki. L’episodi pot ser analitzat de forma racional (una lectura possible és que explica l’origen de Bob) però realment no està fet per això, sinó per deixar-se endur: és una experiència sensorial. I sí, això no és per a tots els públics. Això és tan cert com que mai s’havia vist res de semblant a la televisió.

En un moment en què el big data ha passat a ser la base amb què es treballa per crear ficcions, hauríem de recordar que la revolució de les sèries no la van fer els hàbits de consum, sinó els seus autors. Haurien de poder recuperar la llibertat per poder assumir nous riscos, per molt que l’actual competència pel domini del mercat faci que això sigui complicat. Per això necessitem Twin Peaks. Perquè té la capacitat de recordar-nos, ho va fer fa vint-i-cinc anys i ho ha tornat a fer ara, que encara hi ha territoris per explorar.

Twin Peaks

Creadors: David Lynch i Mark Frost

Repartiment: Kyle MacLachlan, Sheryl Lee, Laura Dern

Temporades: 3

Canal: Movistar

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.