Sant Jordi - Any Capmany/Pedrolo

Editorials petites, llibres grans

L’entrada en el món editorial i la consolidació de petits i mitjans segells han diversificat i enriquit el panorama. Es tracta d’editorials que fan florir llibres interessants i valuosos, molts dels quals, en un altre escenari més concentrat, tal vegada no veurien la llum. Presentem algunes d’aquestes editorials i les novetats que ofereixen per a un Sant Jordi que esdevé alguna cosa més que un mostrari de llistes de vendes i ‘best-sellers’ gràcies a aquests segells.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

A les acaballes de l’any 2015, els escriptors valencians Juli Capilla i Mercè Climent decidiren fer el pas cap a l’edició. Al febrer de l’any següent, es presentava en societat Lletra Impresa, un segell que naixia amb la voluntat, de “donar veu a la gent a la qual li costa molt publicar. Autors valuosos que no tenen entrada en les editorials més grans”, assegura Capilla. Com a carta de presentació, un llibre que va tenir una acollida crítica magnífica, Capvespre, de Josep Bartomeu Moll. Aquest amic de Rafael Chirbes havia tingut la seua novel·la trenta anys al calaix. Al cap del temps, Lletra Impresa tanca el cercle publicant la que és la primera traducció de Chirbes al català, La bona lletra, un dels llibres més intensos de l’autor d’En la orilla. No és un llançament qualsevol: a través de la curosa traducció de Carles Mulet, l’obra naturalitza el llenguatge dels personatges de la Safor de l’obra de Chirbes.

No es tracta de l’única edició ambiciosa de Lletra Impresa: els seus responsables també destaquen amb satisfacció Poesia completa. Cartes a Fernando Pessoa de Mário de Sá-Carneiro. “Mai no s’havia traduït l’obra d’aquest poeta portuguès fonamental, un dels renovadors de la poesia del seu país, que incorpora Portugal a les avantguardes”, apunta Capilla. Una edició que conté les cartes amb el seu amic Fernando Pessoa, sobre el qual exercí una influència decisiva i que tingué reflex en l’obra del rellevant col·lega de Sá-Carneiro. La publicació de La presó del cel, de l’alacantí Joaquim Espinós, és una altra de les novetats importants d’aquesta editorial arrelada a la Safor però amb la mirada posada també en les comarques del sud. I que s’ha destacat, pel que fa a la línia infantil, una de les importants del segell, per la recuperació de l’imaginari valencià, amb títols com La delicada de Gandia, de Vicenta Llorca amb il·lustracions de Manola Roig.

Som Ara llibres, editorial cooperativa, engloba els segells Ara Llibres, Amsterdam, Now Books i Bernat Metge. Fundada el 2002, aquesta iniciativa d’economia social aconseguí salvar-se dels embats de la crisi i afrontà el 2017 una important transformació amb la incorporació de Joan Carles Girbés com a director editorial i Miquel Adam com a editor.

Amb una aposta ben clara: “Editar menys títols per fer-los créixer més”. Això ha implicat atrapar talent local i internacional, dedicar més temps a l’edició i ser “més creatius” en els processos de promoció. A banda d’això, ressalten la voluntat de ser present “a tot el territori del domini lingüístic català”.

Fruit en tot cas de la diversitat de segells, Som Ara Llibres afronta Sant Jordi amb un ventall de novetats també divers. En el terreny narratiu, una gran aposta ha estat el debut de la periodista Laura Pinyol amb El risc més gran, una novel·la que està tenint molt bona acollida. Però si parlem de la festa del llibre i la rosa, cal fer esment de la novel·la satírica de Màrius Serra La novel·la de Sant Jordi, una narració que posa al descobert els engranatges de la diada amb l’humor característic de l’autor. També en Amsterdam apareix la poesia combativa de Roc Casagran i Direm nosaltres, un volum també molt curós visualment. Pel que fa a les traduccions, una de les propostes estrella és una autora molt vinculada a la casa, la francesa Fred Vargas, amb els llibres Temps de gel i Quan surt la reclusa.

La cooperativa, en tot cas, no és aliena al moment polític: entre els seus llançaments, Nou homenatge a Catalunya, del periodista Vicent Partal, que ressegueix el fil deixat per George Orwell. I publicat abans, la crònica fotogràfica de l’1 d’octubre a càrrec de Jordi Borràs, amb textos de diferents autors. Dies que duren anys va exhaurir la primera edició en només una setmana.

També del món cooperatiu, bé que amb unes altres dimensions, ens arriba Pol·len Edicions, una iniciativa amb base a Barcelona de tres joves cooperativistes que té com a característica principal el seu pensament crític, la qual cosa té reflex en les diverses col·leccions sobre ciències socials crítiques “escrites des dels feminismes, l’anticapitalisme o l’ecologisme”. Un segell, per tant, obert a les propostes sorgides dels moviments socials.

Molt característic és també el concepte “ecoedició”, que consisteix a imprimir els llibres amb venda més o menys garantida. Una manera de minimitzar l’impacte ecològic de l’edició. Una altra senya d’identitat és que dels vuitanta llibres publicats, la meitat han estat impulsats a través de Verkami i plataformes similars. Tot per construir “comunitat d’interès” al voltant de cada llibre.

La proposta de Pol·len Edicions per a Sant Jordi, lògicament, és un llibre compromès: el volum col·lectiu Terra de ningú. Perspectives feministes sobre la independència, sobre feminisme i procés.

Altrament, l’editorial ha publicat amb èxit volums adreçats als més petits però que contenen aquest mateix esperit crític. En aquesta línia trobem Quan perdem la por, un conte inspirat en la lluita per la PAH, escrit per Lúa Todó i il·lustrat per Joan Turu, I també apuntem el suggeridor El primer joc d’en Jan i la Marina, de Montse Catalán i Marc Rodríguez.

Andana Edicions, un projecte nascut el 2009, “enmig de la crisi”, com ressalta el seu promotor Ricard Peris, ha fet forat “a còpia de fer bons llibres i de buscar un espai propi dins del món editorial”. Aquest espai el va trobar Andana en la literatura infantil i juvenil “fent una aposta per trencar amb allò establert, amb la gràcia que hem tingut èxit”. Sense anar més lluny, aquest segell té el mèrit d’haver estat un dels descobridors de Paula Bonet, que va tenir un dels primers treballs amb ressò il·lustrant per a Andana el Llegeix-me d’Amaia Crespo, l’any 2013.

Des d’aleshores, l’editorial ha anat eixamplant el seu radi d’acció gràcies a la presència en les fires estatals i internacionals. I a èxits com ara la publicació dels llibre-discos de Dani Miquel, un fenomen de primera magnitud al País Valencià.

A aquest Sant Jordi, a més de comptar amb el nou treball de Miquel, De por, recorregut pels personatges tradicionals associats a aquest sentiment, com la Quarantamaula, Andana aposta fort per l’àlbum il·lustrat per a infants La iaia embolica la troca, de Xavi Simó i Roger Simó, al voltant d’una àvia vídua que troba un sentit a l’existència. En el terreny juvenil, destaca Olimpus. Els mites grecs de l’Odissea a les Metamorfosis d’Ovidi, a càrrec del professor i escriptor alcoià Francesc Gisbert. Un títol que se suma a l’adaptació de l’Odissea feta per Víctor Labrado. Amb tot, Ricard Peris assenyala amb satisfacció Sherlock. L’home que mai va viure. L’home que mai morirà, quatre dels millors relats de Conan Doyle traduïts per Labrado amb edició de Purificación Mascarell.

Comanegra va nàixer a Barcelona l’any 2009 fruit de l’associació d’un grup d’amics procedents de diferents àmbits. Un segell que viu “relativament aliè a les modes del mercat” i que tracta de tenir la màxima cura dels llibres que proposa als lectors. Amb la filosofia de donar a conèixer el patrimoni cultural i contribuir al creixement personal i intel·lectual en totes les franges d’edat.

Al llarg del temps, Comanegra ha reunit “un catàleg força variat en la seva oferta però que probablement ja comença a definir força bé el nostre estil”. El millor per adonar-se d’això és acostar-se a les novetats que presenta aquesta editorial per Sant Jordi. Una d’elles té una relació directa amb la festa, L’amor i la lectura. Una faula de Sant Jordi, de Sílvia Tarragó que, tot just, és una invocació a l’estima pels llibres i pel plaer de llegir.

Comanegra, a banda d’això, és una de les editorials més actives de l’any dedicat a Manuel de Pedrolo. A més de llançar els volums de La terra prohibida [consulteu pàgines 43 a 47 d’aquest número d’EL TEMPS] o l’àlbum El principi de tot, amb il·lustracions de Pep Boatella, aquest Sant Jordi es llançarà Infant dels grans, el llibre inèdit que Pedrolo va escriure el 1952, en honor a la seua filla Adelais, acabada de nàixer. Tot un esdeveniment.

Com ho és, així mateix, El gran llibre dels indrets fantàstics de Catalunya, de Joan de Déu Prats i Maria Padilla, els autors del reeixit El gran llibre de les criatures fantàstiques de Catalunya. Però parlàvem adés de donar a conèixer el patrimoni: d’això va Terra de lletres, seixanta textos sobre paisatges catalans seleccionats i presentats per Jordi Llavina. Cal destacar, finalment, l’antologia amb quatre textos teatrals d’August Strindberg.

Editorials petites, llibres grans.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.