Annals de la normalització lingüística

«No parles en castellà. Ací t'entenem!»

La normalització lingüística al País Valencià encara té recorregut per fer. I una bona mostra d'això és que els catalanoparlants menys conscienciats solen utilitzar el castellà als comerços per si no els entenen en la seua llengua. Una situació que denuncia el projecte Troballengua. Ara bé, no es queda només en la crítica: ha creat una xarxa d'establiments que compten amb un distintiu per indicar que allí es parla català.El web, que també ofereix informació turística, compta amb més de 2.100 botigues i professionals adherits, segons el seu responsable, Jordi Pérez.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

"Quan som en una zona castellanoparlant, o, fins i tot, en una àrea valencianoparlant del País Valencià, hi ha gent valencianoparlant que no utilitza la seua llengua als comerços. Que fa servir el castellà per por que els diguen alguna cosa. I, de vegades, aquells temors són infundats". La reflexió és de Jordi Pérez, psicòleg i impulsor de la iniciativa Troballengua. Un projecte que, a banda de denunciar aquesta situació de discriminació lingüística, també ofereix una solució.

"Ací t'entenem" és l'eslògan que més de 2.100 botigues i professionals del País Valencià tenen en la seua porta. És llegeix en un simple adhesiu que resol aquest dubte que perjudica l'ús del català. "Sense cap estructura complexa hem aconseguit solucionar aquesta necessitat i augmentar l'ús del valencià", apunta Pérez a aquest setmanari.

La idea va néixer fa dos anys. I el mateix naixement, segons relata l'activista per la llengua, va revelar els forats de la normalització lingüística al País Valencià: "Quan vam constituir l'empresa, pas necessari per posar en marxa el projecte, ens van dir que calia esperar tres mesos si volíem fer l'escriptura en valencià. Era la mostra que aquesta iniciativa era més necessària que mai". "El valencià no pot ser una llengua per usar-la en la intimitat. El seu ús social ha de ser més extens", reclama.

Una vegada resolt el tema de l'escriptura, i amb l'ajuda de la Generalitat Valenciana, va posar-se en marxa Troballengua. La iniciativa funciona a través d'un web en el qual cada comerç o empresa que preste un determinat servei pot adherir-se de forma gratuïta; l'empresa de Pérez ja s'encarrega de la resta. Amb tot, no han esperat que la ciutadania descobrira aquest projecte i s'apuntara. "Després de 7.000 telefonades a totes les poblacions del País Valencià hem aconseguit involucrar-hi més de 2.000 comerços i altres professionals".

Botiga amb l'adhesiu amb l'eslògan "Ací t'entenem"

Aquesta iniciativa, però, també aspira a tenir un efecte econòmic. "Segons ens han explicat els comerciants, quan el client pot expressar-se en la llengua sent més proximitat i confiança, i està disposat a fer negoci. La llengua no transmet només informació, la llengua materna transmet també emocions i sentiments. Al remat, el projecte, segons els que ens diuen els usuaris, ajuda a fomentar l'activitat econòmica", afirma l'impulsor de Troballengua.

Els avantatges econòmics del projecte són més amplis, segons el seu creador. Al web no hi ha només els mecanismes per fer-se usuari. També hi ha informació sobre cada poble, els seus monuments i els llocs d'interès turístic. "La nostra feina consisteix a cridar primer als ajuntaments per veure si estan interessats en Troballengua. Nosaltres els donem promoció turística, més enllà de la qüestió del projecte lingüístic. Fins al moment, s'han afegit un bon grapat d'ajuntaments", comenta Pérez.

La promoció del turisme no es queda només amb una descripció dels punts d'interès de cada municipi. També hi ha un calendari de totes les activitats culturals i festives d'arreu del País Valencià al web a mode de calendari. "Forma part de la nostra aposta per oferir més serveis", indica.

Aquesta qüestió, però, també té un rerefons d'estructura i vertebració del territori. "Si us heu fixat, al web surt una distinció per comarques i no per províncies. Nosaltres creiem en aquesta unitat organitzativa perquè és la més idònia. No debades, ajuda a combinar proximitat sense caure en el localisme", defensa Pérez.

El darrer servei de Troballengua és un apartat que recull bona part dels materials existents a la xarxa sobre assessorament lingüístic. "Volem ser una finestra que permeta tenir tots aquests recursos que estan dispersos en diferents llocs web", assegura. El complement d'una iniciativa que vol, principalment, que els catalanoparlants menys conscienciats deixen d'amagar la llengua quan compren lluny del seu espai habitual.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.