Les retallades del Brexit

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Günther Oettinger és el comissari de Pressupostos de la UE i és un dels homes forts de la CDU de Merkel a Europa: va ser president de Baden-Württemberg entre 2005 i 2010 i és comissari d’Alemanya des de la segona legislatura de Barroso. Oettinger fa pocs dies ha dit molt clarament al diari Welt am Sonntag que “els fons de cohesió i els fons de la Política Agrària Comuna (PAC) patiran unes retallades d’entre el 5 i el 10% a partir de 2021, en el nou marc financer de la UE posterior al Brexit”. Altres fonts apunten que aquestes retallades del futur pressupost podrien ser encara més grans, i arribar al 15%, si l’egoisme dels Estats preval més que el seu sentit de la solidaritat.

Gran Bretanya és el segon país contribuent net a la UE per darrere d’Alemanya i un tens debat sotraga aquests dies la capital comunitària: si els Estats no augmenten la seva contribució financera a la UE, s’haurà de retallar el futur pressupost... i tot apunta que les preferències a la majoria de capitals aposten per la segona opció. Així, Oettinger ja avisa clarament als agricultors alemanys que es preparin per a la futura reducció dels fons de la PAC, en una actitud molt nòrdica dels dirigents polítics de parlar clar als seus electors. Una actitud que haurien d’imitar més sovint els governants del sud d’Europa, més propensos a promeses generoses.

El pressupost de la UE és molt més petit del que es pensa: només 157.860 M€ al 2017, un import que equival a una mica menys de l’1% del PIB europeu de 2017 i que, d’altra banda, no se sol exhaurir cap any. Per tenir una magnitud de referència: el pressupost consolidat de la Generalitat de Catalunya l’any 2017 va ser de 38.061 M€.

Un 42% del pressupost de la UE se l’emporta la PAC, un 34% s’esmerça a ajudar les regions menys desenvolupades (fons de cohesió i estructurals) i només un 12% va a augmentar la competitivitat de les empreses europees.

El Govern espanyol va publicar la tardor del 2016 la balança fiscal de Catalunya amb la UE. Amb dades tancades de 2013, aquesta balança va presentar un dèficit fiscal català de 1.412 M€, mentre que l’Estat espanyol en el seu conjunt era receptor net de fons europeus. El dèficit fiscal de Catalunya amb la UE equivalia a un 0,7% del PIB català de 2013, superior als dèficits fiscals d’Alemanya (0,5% del PIB) i del Regne Unit (0,46% del PIB) amb la UE.

El dèficit fiscal català amb la UE s’explica perquè l’import rebut de fons europeus a Catalunya és molt inferior a la mitjana estatal. El 2013 les ajudes agràries al camp català van suposar només 411 M€, és a dir, 7.661€ per treballador del sector primari. Els pagesos d’altres regions espanyoles van rebre el 2013 imports bastant més alts (21.360€ a Castella-la Manxa, 19.458€ a Extremadura, 15.493€ a Madrid). Aquesta desigual contribució s’explica perquè les prioritats de la UE i del Govern espanyol beneficien unes produccions contra unes altres. A Catalunya, per exemple, dos dels seus grans sectors primaris (el porcí i la fruita dolça) fa molts anys que competeixen sense subvencions però amb èxit en els mercats mundials.

Això vol dir que la retallada futura de fons europeus perjudicarà més les regions que avui més se’n beneficien. Caldria esperar que aquest fet no accentuï en el futur els saldos ja avui molt desiguals de les balances fiscals regionals amb el Govern central. De tota manera, cal fer constar que Catalunya s’està beneficiant de la tendència recent que s’observa a la UE: cada vegada més es vol primar en els pressupostos els fons de recerca, de desenvolupament i l’ajut a les pimes, en detriment dels fons agraris i de cohesió via subvenció.

De fet, Catalunya va captar el 2016 quasi un 4% dels fons d’R+D de la UE, quan només genera un 1,2% del PIB de la UE. Aquest és el camí per a tothom per superar el forat del Brexit.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.

Ramon Tremosa
Ramon Tremosa

Professor d'economia a la Universitat de Barcelona i eurodiputat independent del PDECAT.