Infraestructures

Josep V. Boira, l’home que parlava del corredor mediterrani quan ningú no en parlava

L’actual secretari autonòmic de vertebració territorial de la Generalitat Valenciana es converteix en el nou coordinador del Corredor Mediterrani. El seu nomenament s’ha oficialitzat dimecres a València.

Segueix-nos a Facebook per assabentar-te dels nostres darrers reportatges

Era un rumor que sobrevolava el País Valencià des que dijous de la setmana passada el ministre de Foment, José Luis Ábalos, va anunciar que el nou coordinador del Corredor Mediterrani seria valencià. Aquest dimecres s’ha oficialitat el nomenament de Josep Vicent Boira en aquest nou càrrec. El fins ara secretari autonòmic d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana tenia tots els números per assumir aquesta nova responsabilitat. Professor de geografia urbana a la Universitat de València, atresora una llarga trajectòria d’investigació i defensa del corredor mediterrani que l’han dut a convertir-se en un dels més importants experts en aquesta matèria.

Ho ha demostrat, per exemple, mitjançant la seua tasca de divulgació. El seu llibre Euram 2010. La via europea, guanyador del premi Joan Fuster d’assaig dels Premis Octubre de 2002, és un manifest que advoca per adoptar una nova perspectiva econòmica supraregional. Defensor de la idea de les euroregions que superen les fronteres administratives, va dirigir entre els anys 2003 i 2004 la Càtedra Ignasi Villalonga de l’Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa, una entitat que des de fa vint anys treballa en favor d’aquest eix de comunicacions. Es pot afirmar, sense por a equivocar-se, que Boira fou de les persones que més insistí en la necessitat d’articular aquest espai mediterrani quan ningú no en parlava. Ho feu, amb rigor acadèmic, en un moment en què la majoria de la classe política, econòmica i empresarial valenciana tenia la mirada posada en la Meseta. Eren els temps en què els eixos de la prosperitat i l’hegemonia de la dreta curtcircuitaven qualsevol connexió valenciana amb el veí del nord i, per extensió, amb Europa. Amb aquest esperit, l’any 2010 va publicar València i Barcelona. Retorn al futur, tot recordant l’exposició regional de l’any 1909 i el que va suposar l’esdeveniment per a la renovació de les relacions econòmiques i industrials entre valencians i catalans.

El nou coordinador del Corredor Mediterrani ha estat, a més, un home d’hemeroteca, un apassionat dels arxius. En aquest sentit ha contribuït a recuperar la memòria d’algunes personalitats del món econòmic que, temps ençà, van treballar a favor de l’articulació. És el cas del financer Ignasi Villalonga, un home vinculat a la dreta liberal valencianista de la preguerra. O la figura de Romà Perpinyà Grau, una de les veus que, a principis del segle XX, ja va albirar la necessitat de connectar amb vies d’alta capacitat tota la franja mediterrània. Sense oblidar, tampoc, la seua passió pels Poblats Marítims de València, als quals ha dedicat nombroses investigacions.

«La meua perspectiva sobre el corredor mediterrani no ha canviat», responia Josep V. Boira en ser preguntat per aquesta nova etapa professional que ara inicia. Boira substitueix Juan Barios, qui havia estat nomenat el març de 2017 pel ministre popular Íñigo de la Serna. El seu nomenament responia a la demanda, verbalitzada llargament per Catalunya i el País Valencià, per crear una figura que, a nivell estatal, actuara com a interlocutor de les autonomies en tot allò relatiu a les obres del corredor mediterrani de mercaderies. Tanmateix, Barios, qui havia estat fins aleshores cap de demarcació de carreteres de l’Estat a Catalunya, havia tingut una actuació discreta.

Amb tot, Boira es trobarà ara amb bona cosa de feina. Pel que fa a la connexió en alta velocitat per passatgers, el temps de duració de viatge entre València i Barcelona (el mateix Boira s’hi ha queixat amargament) s’ha allargat i encara hi ha trams en què, tant per a mercaderies com per a passatgers, no s’han iniciat les obres. No s’ha d’oblidar que encara resta per convertir a l’ample internacional la variant de doble via entre Tarragona i Castelló i entre València i La Encina. A això cal sumar l’embolic de l’eix passant i l’estació central de València. Com a cosa més urgent, Boira també haurà de supervisar les obres de instal·lació del tercer fil entre València i Castelló, que en l’actualitat generen problemes en els rodalies de totes dues ciutats.

Subscriu-te a El Temps i tindràs accés il·limitat a tots els continguts.