
EL TEMPS • 19 juliol 2016 29EL TEMPS • 19 juliol 201628

POLÍTICA • televisió valenciana

La Paella Russa d’El show de Joan 
Monleón jau en un magatzem 
del que un dia va ser la seu de 
Ràdio Televisió Valenciana. Era 

una ruleta gegant, que el presentador feia 
rodar i rodar fins que s’aturava. Darrere 
de cada ingredient –la carxofa, el garrofó, 
la cuixa de pollastre...– hi havia un premi, 
i alguna d’aquestes peces sí que ja no hi 
són. Segurament formen part del decorat 
de la casa d’algun ex-responsable de l’ens 
o d’un ex-treballador qualsevol. 

Un furt menor al costat dels 1.300 
milions d’euros de deute que va llegar 
RTVV, el conglomerat mediàtic nascut 
a partir de la llei de creació del 1984 
–aprovada per unanimitat– i mort de ma-
nera abrupta l’any 2013, amb l’inici d’un 
procés de liquidació que encara dura. 
Pel camí van quedar alguns dels episo-
dis més vergonyants de la història del 
País Valencià: un ús barroer dels serveis 
públics en benefici propi, amb la col·
laboració entusiasta de molts dels 1.700 
treballadors que van arribar a haver-hi. 

La resta, sobretot va optar pel silenci, 
tret de moments puntuals, com els in-
tents privatitzadors d’Eduardo Zaplana i 
la presentació de l’expedient de regulació 
d’ocupació (ERO) d’Alberto Fabra, l’anul·-

lació del qual va menar al tancament de 
l’ens públic. Sense un aparell de propa-
ganda massiva com aquell, el PP hauria 
tingut molt més difícil de mantenir-se 20 
anys en el poder.

La nova llei, emanada de les Corts, 
recupera la capacitat de la Generalitat 
d’emetre continguts audiovisuals, un 
benefici de l’autogovern que l’anterior 
Consell va decidir anul·lar. D’alguna ma-
nera, és un retorn al 1984, però que tindrà 
conseqüències immediates. A diferència 
de llavors, quan van caldre cinc anys per 
començar a veure Canal 9, la nova cadena 
es podrà sintonitzar en qüestió de mesos. 

La data del 29 de novembre, quan es 
compliran tres anys de la fosa a negre de 
l’anterior, es presenta com la més simbò-
lica, però tot indica que abans –si més no 
en fase de proves– ja es podran consumir 
alguns productes. Els primers treballadors 
que s’hi contractaran seran de l’antiga 
plantilla, tot i que només de manera tem-
poral, fins que la direcció de la Corpora-
ció Valenciana de Mitjans de Comunica-
ció (CVMC) –tal com es denomina el nou 
ens– en concrete les necessitats reals i la 
manera d’accedir-hi.

Val a dir que la nova llei naix de les 
Corts i no del Consell. Ximo Puig i Móni-

ca Oltra, president i vice-presidenta, van 
tenir clar des del primer moment que era 
més oportú que fóra així, i van delegar 
aquesta funció en el síndic del grup par-
lamentari Podem, Antonio Montiel, que 
havia defensat a les Corts, en representa-
ció dels promotors, la iniciativa legislativa 
popular (ILP) en defensa d’una nova 
radiotelevisió valenciana.

Aquella tasca va sensibilitzar-lo amb 
les demandes dels ex-treballadors que 
cada divendres es concentren davant 
la porta del Palau de la Generalitat a la 
recerca de “solucions”. El full de ruta que 
tenien dissenyat passava per la readmis-
sió immediata dels més de 1.600 ex-assa-
lariats i l’execució posterior d’un ERO que 
n’acomiadara els innecessaris.

En tot cas, segons els plans de l’ex-
comitè d’empresa, se n’havien de salvar 
més de 700, tots aquells que en temps de 
RTVV van aconseguir una plaça mitjan-
çant un procés de selecció públic. En 
diuen “oposició”, però d’oposició, no ho 
eren. Tan sols unes “proves selectives per 
a la contractació laboral indefinida” en 
una empresa que, avui, ja no existeix. Un 
treballador de Canal 9 no tenia el mateix 
nivell de blindatge que un mestre o un 
metge, i potser per això, precisament, 

L’aprovació de la proposició de llei del servei públic de radiodifusió i televisió, 
amb els vots afirmatius del PSPV-PSOE, Compromís, Ciutadans i Podem i 

l’abstenció del PP, marca l’inici del retorn dels canals en llengua pròpia al País 
Valencià, ara absents de les pantalles. Una norma moderna, farcida de 

controls, que tracta d’impedir l’endeutament i la manipulació del passat.
El 27 de juliol s’escolliran els membres del consell rector que, al seu torn, 

designaran la persona que comandarà la Corporació Valenciana de Mitjans 
de Comunicació (CVMC), la denominació del nou hòlding. RTVV és història. 

Reportatge de Víctor Maceda

Previnguts!



EL TEMPS • 19 juliol 2016 29EL TEMPS • 19 juliol 201628

→

es va trobar a faltar molta més resposta 
davant l’ús partidista, absolutament abo-
minable, de tota la seua infraestructura.

Puig i Oltra van patir-ne les conse-
qüències de manera directa. Els socialis-
tes, hi apareixien vilipendiats, i Compro-
mís, directament, semblava no existir-hi. 
Els vídeos de la portaveu de la coalició 
–ara vice-presidenta i portaveu del Con-
sell– van assolir una gran audiència al 
portal d’internet Youtube, però en canvi, 
a la televisió pública valenciana no hi 
tenien cabuda. Eren massa irreverents.

Socialistes i Compromís, com també 
Esquerra Unida, van defensar el mante-
niment de RTVV fins el darrer alè de vida, 
però un cop iniciat el procés liquidador 
–que cinc dels sis sindicats van validar 
després d’una votació entre la plantilla–, 
els nous inquilins del Palau han consi-
derat que calia fer una televisió nova de 
debò, sense rèmores del passat.

Podem, que dóna suport al Consell i 
està en procés d’incoporació, ha defensat 
fins el darrer minut els “drets dels treba-
lladors”, que segons la formació morada, 
havien de tenir prioritat absoluta a l’hora 
d’accedir al nou ens. PSPV i Compromís 
no pensaven igual, se n’han oposat, i 
Podem ha votat a favor de la proposició 

de llei que havien impulsat amb una 
sensació “agredolça”, segons ha explicitat 
Montiel. Els únics privilegis per als ex-
treballadors es concreten en la primera 
fase, la de posada en marxa immediata 
del nou canal.

D’altra banda, Ciutadans, que no veia 
prioritària la televisió i que més tard va 
demanar-ne una de trilingüe, ha votat 
favorablement la proposició de llei. Una 
autèntica fita, perquè el nou ens consi-
dera la llengua pròpia com a “vehicular”, 
en detriment del castellà, amb mesures 
d’impacte: com a mínim el 50% dels con-
tinguts musicals hauran de ser en català, 
per exemple.

Per últim, el PP, que va decretar la 
mort de RTVV, ara s’ha erigit com a 
màxim defensor dels ex-treballadors, als 
quals, insisteixen, els partits del Govern 
del Botànic havien assegurat que recupe-
rarien el seu lloc de feina. Acusen Puig i 
Oltra d’haver-se’n aprofitat i d’haver-los 
menyspreat un cop han arribat al poder. 
Tot i que va plantejar-se la possibilitat que 
els populars votaren en contra de la pro-
posició de llei, en darrera instància van 
preferir abstenir-se. Una posició contrària 
a la recuperació d’aquest servei públic 
hauria estat molt difícil de justificar.

Encara que el PP insisteix a dir que la 
nova llei recorda molt la que van apro-
var el 2012, que esmenava la de creació 
de RTVV, en realitat inclou molts més 
controls. Amb Lerma, Zaplana i Camps, 
l’elecció del director general depenia del 
seu gust i es comunicava a través d’una 
trucada des del despatx de Presidència. 
Fabra va residenciar aquesta capacitat en 
les Corts, però sense una majoria qualifi-
cada, sinó simplement amb majoria abso-
luta, cosa que li va permetre de situar-hi 
Rosa Vidal al capdavant, amb els únics 
vots dels populars.

Ara, per contra, aquesta capacitat 
recaurà en el consell rector de la CVMC 
–integrat per 10 membres, només 5 dels 
quals en representació de les Corts, un 
per cada grup–, dins del qual estarà 
representat el consell de la ciutadania, 
un grup de personalitats de reconegut 
prestigi en el món de la comunicació que 
haurà de vetllar pel respecte als criteris 
fundacionals. Un dels més importants: 
evitar el sobreendeutament, atès que la 
nova televisió no podrà tenir un pressu-
post superior al 0,6% del pressupost de la 
Generalitat, ni tampoc inferior al 0,3%. És 
a dir, que es podria moure’s entre els 50 i 
els 100 milions d’euros. Lluny queden els 

ef
e



EL TEMPS • 19 juliol 2016 31EL TEMPS • 19 juliol 201630

POLÍTICA • televisió valenciana

temps en què RTVV costava més de 
300 milions i en què podia endeutar-
se tant com volguera al marge del 
pressupost; en què no calia donar-hi 
explicacions, si els ingressos publicita-
ris no anaven bé. Ara, l’incompliment 
del pressupost de l’ens –que no serà 
una societat anònima– significarà la 
destitució dels seus gestors. 

S’ha pensat una radiotelevisió 
d’uns 350 treballadors, amb producció 
externa que fonamentalment haurà 
d’anar a parar a empreses audiovisuals 
valencianes –per cada lloc de treball a 
RTVV, se n’ha perdut un altre dins del 
sector–, tot evitant els monopolis.

Els aspirants a comandar el nou ens 
comencen a presentar les seues cartes. 
Després del 27 de juliol, quan les Corts 
escolliran els membres del consell rec-
tor, s’obrirà el procés de selecció, que 
podria culminar el setembre. Alguns 
noms ja han començat a sonar amb 
força, com els dels ex-periodistes de la 
casa Artur Balaguer, Mariola Cubells i 
Carlos López Olano i el del productor 
i ex-presentador de programes Josep 
Ramon Lluch. També estan sobre la 
taula els de Pedro Muelas, ex-director 
de Levante-EMV i ex-cap de comuni-
cació de la Diputació de València en 
temps d’Alfonso Rus, o fins i tot el de 
Bernardo Guzmán, l’actual director 
d’informatius de Radio Valencia, de la 
cadena SER.

L’allau de demandes dels antics 
components de la plantilla pel que 
entenen que és una successió em-
presarial s’acumularà a un seguit de 
processos judicials oberts. Al Tribunal 
Constitucional, els socialistes van pre-
sentar un recurs contra el tancament 
de RTVV, i a l’Audiència espanyola, el 
sindicat CGT, l’únic que es va negar a 
signar l’ERO d’extinció, manté viu un 
contenciós que podria acabar amb 
l’anul·lació, cosa que comportaria una 
despesa notable –de 150 a 200 milions 
d’euros– per a la Generalitat.

Socialistes i Compromís han acon-
seguit que els sis sindicats amb repre-
sentació a l’ex-comitè de RTVV –de 
tots colors, incloent-hi el groc– vagen 
de la mà. Divendres passat, l’endemà 
de l’aprovació de la llei, la seixantena 
de persones congregades al Palau van 
acusar Puig i Oltra de “mentiders” i 
“traïdors”, i van cridar-los “botiflers, 
botiflers!”. •

És una història de dignitats, molts 
supervivents professionals i 
un corrent de conversos de fe 
dretana cap a l’esquerra. Un 

moviment gens sísmic, sovint elegant, i 
mancat de demostracions divines. Tot 
humà, “ferament humà”, com escrigué el 
poeta Blas d’Otero. Canal 9 i Ràdio 9 eren 
dos braços entrenats per perpetuar el 
Partit Popular i colpejar l’oposició. Dues 
extremitats unflades per anabolitzants de 
manipulació i després succionades fins a 
límits de relíquia vicentina.

Una libació en el prestigi, del 22% al 
5% de l’audiència, i en allò econòmic: 
un forat de 1.200 milions de deute. 
Tot acompanyat d’escàndols sexuals i 
sumaris judicials amb el segell Gürtel. I 
coronat amb un ERO il·legal que acabà el 
29 de novembre de 2013, amb un tanca-
ment abrupte que va deixar més de 1.600 
treballadors al carrer.

Molts d’aquells despatxats es revolta-
ren contra els amos que havien afonat el 
rebost. I alguns començaren a fer mèrits 
en direcció contrària pensant en futurs 
imminents. Hi ha senyal més inequívoca 
de la caiguda d’un règim que la descom-
posició del seu missatge? Els irreduc-
tibles buscaren sostre abans del gran 
huracà i els neòfits pujaren a llom dels 
nous vents. Un any després del Govern 
del Botànic, hi ha una bona nòmina d’an-
tics col·laboracionistes amb sou públic 
o d’allò públic. Una qüestió de quantitat 
i de qualitat: antics delegats territorials, 
caps d’informatius, assignadors i editors. 
És a dir, la medul·la òssia per on corria el 
missatge contaminat des del Palau de la 
Generalitat –i el partit– fins la societat. 

Hi havia els que manipulaven i els que 
es deixaven manipular. Els que obeïen 
amb remordiment i els que ho feien amb 
gust. Els que veien i callaven. I també els 
que no callaven. Entre 1995 i 1997 funci-
onà el consell de redacció, un illot de pe-
riodistes lliures, porgats i arraconats que 
han viscut la gran devaluació sublimada 
en aquelles nits electorals de xampany 
als corredors i l’himne del PP tronant als 
cotxes dels directius. I també la frustració 
que ningú els convide ara a eixir del racó 
mentre veuen prosperar amb sous pú-
blics manipuladors reciclats. “Ningú no 
els obligava a ser editors; si ho feien, era 
per guanyar un plus”, explica un d’aquells 
membres del consell de redacció, que 
demana de mantenir l’anonimat i que no 
recorda “cap comiat per dir que no”.

Tot començà el 1995. Poc després 
de l’accés dels populars al poder, Jesús 
Sánchez Carrascosa –marit de qui era 
la influent directora de Las Provincias, 
María Consuelo Reyna– va assumir la 
direcció de Canal 9, un càrrec en què va 
durar poc més d’un any. Més tard va arri-
bar Genoveva Reig, una altra persona de 
la confiança estricta d’Eduardo Zaplana: 
la seua cap de premsa a Benidorm. I va 
continuar amb hipèrbole i caricatura du-
rant els anys de Francisco Camps (2003-
2011) amb Pedro García i José López 
Jaraba com a directors generals de RTVV. 
Una superestructura feta de censura i, 
sobretot, d’autocensura. No calia explicar 
què s’havia de dir ni com. Tot funcionava 
amb normalitat i jerarquia. “Algú sempre 
era mà dreta d’algú, les mans esquerres 
no existien”, diu una altra veterana. Qua-
litat, però també quantitat: “Si anome-

→


